Annons:
Etiketterböckerlästips
Läst 2554 ggr
AndersE
11/12/09, 1:11 PM

Digitaliserade dagstidningar i världen

På KB:s sidor hittade jag denna, med länkar till digitaliserade tidningar över hela världen!

Länk

Annons:
AndersE
11/12/09, 1:13 PM
#1

Märkligt är att om man klickar på länken till svenska tidningar kommer man till en log-in-sida.

Phryxe
11/12/09, 1:29 PM
#2

Det är den gamla, knappt användbara, versionen. Du kan logga in med guest / guest.

AndersE
11/12/09, 1:31 PM
#3

#2 Tack!

edithjosefina
5/9/10, 5:26 PM
#4

NYGAMMALT ???? TIPS TILL ER SOM SÖKER DIGITALA TIDNINGAR

Fick idag - 8/5- e-mail från footnote.com. Jag är ej medlem. Varför jag erhållit detta e-mail vet jag ej. Anatagligen har jag  sökt efter information och lämnat min adress. Jag gissar att sidan är välkänd för er som forskar mycket.

Innehåll i e-mailet:

Historical Newspapers Archive. Free Acess 1785 - 21st Century

This month only

www.footnote.com/newpapers

Carmarino
7/29/21, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Minnesota Historical Society har digitaliserat en mängd svensk-amerikanska tidningar. Det går att söka på t.ex. namn, vilket gör att man kan få fram om det skrivits något om de utvandrade släktingarna. Om det är ett vanligt namn lär det bli många träffar, men man har åtminstone chansen att hitta dem.

På första sökningen hittade jag en notis om min farfars kusin. 😊

https://www.mnhs.org/newspapers/swedishamerican

Direktlänk till tidningarna:
https://newspapers3.mnhs.org/jsp/browse.jsp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

English Swedish Hundreds of Swedish-language newspapers were published in the United States from 1850 onward, catering to America's Swedish immigrant communities. Use this online portal to learn more about these newspapers, and to search over 300,000 digitized newspaper pages from 32 different Swedish American newspaper titles published across the United States between 1857
Upp till toppen
Annons: