Annons:
Etikettersjukdomardödsorsaker
Läst 4946 ggr
GuNi
11/17/09, 12:28 PM

Hydrocephalus int. bronc. ac.??

Hej alla!

behöver lite hjälp med en dödsorsak, se rubrik, på ett litet för tidigt fött barn. Har tittat i Alsterolle´s lista och hittat det första ordet som ska betyda hjärnödem, men vad kan de andra stå för? int? Bronc….kan det vara att lungorna inte var utvecklade? ac?…kan det vara akut?

Ja, här spånar jag vilt utan att egentligen ha en aning, hoppas ni kan hjälpa mig!

Annons:
chrissan
11/17/09, 12:44 PM
#1

Hydrocephalus är vattenskalle, dvs vätskan i hjärnan rinner inte av ordentligt utan skallen blir stor och hjärnan utsätts för tryck. Innebär död eller svår utvecklingsstörning.

Troligen var heller inte lungorna utvecklade - förkortningen lite svår att tolka. Bronc. borde vara bronkerna, dvs luftrören. Bronkit är luftrörskatarr. Men barnet dog troligen av sin hjärnskada primärt

svenake
11/17/09, 12:45 PM
#2

Betydde vattenskalle förr i tiden.

Undrar om resten kan vara "infektion i bronkerna  akut" = lunginflammation eller galopperande lunginflammation (engelska "rockin pneumonia")

Relativt vanlig dödsorsak före antibiotikans tid.

Phryxe
11/17/09, 12:58 PM
#3

#0 Om texten finns online kanske du kan bjussa på en källhänvisning!? Det är svårt att tolka handskrifter när det rör obekanta ord eller förkortningar.

Denna kommentar har tagits bort.
GuNi
11/17/09, 1:53 PM
#5

#2 ja, det låter ju inte så osannolikt på ett för tidigt fött barn, det kanske finns något medicinskt ord för infektion som förkortas int. eller ett skrivfel??

svenne
11/17/09, 1:59 PM
#6

Hänvisningen till SVAR:s bild-id verkar inte stämma.
Vilken församling och län gäller det?

Annons:
GuNi
11/17/09, 2:13 PM
#7

Stockholms län, Katarina församling

Denna kommentar har tagits bort.
svenne
11/17/09, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här har vi texten då!

Jag instämmer i  förslagen i i #1 och #2: Vattenskalle och akut infektion i luftrören.

GuNi
11/17/09, 2:23 PM
#10

ok, det är nog mest troligt men nyfiken som jag är så kan jag ju inte undgå att undra vad sjäva ordet bakom int. är…?

svenne
11/17/09, 2:28 PM
#11

Antingen är det en felskrivning och det som avses är inf. = infektion, eller också menas  "intact", som på latin betyder orörd (inte fullt utvecklat…??).
Säker är jag dock inte.

GuNi
11/17/09, 2:31 PM
#12

jättebra ..stort tack allihopa för hjälpen! Är så uppåt nu när jag hittat en massa jag letat efter, vilken kanondag!

Må gott!

chrissan
11/17/09, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

"int" hör nog ihop med hydrocephalus, det betyder Hydrocephalus internus och är när hjärnventriklarna är vätskefyllda (de innersta hålrummen i hjärnan)

Bild från Wikipedia, hjärnan till vänster har stora, vätskefyllda hålrum inuti:

Annons:
GuNi
11/17/09, 4:02 PM
#14

Jättetack Chrissan!

AndersE
11/17/09, 4:26 PM
#15

Ett par kommentarer ovan är borttagna på begäran av den som skrev dem.

svenne
11/17/09, 4:32 PM
#16

#13 Aha, intressant!

Upp till toppen
Annons: