Annons:
Etikettsläkter
Läst 2858 ggr
Lill-Kisse
12/13/09, 6:01 PM

Unikt namn - Bach

En kvinna i Kärfsta, Stöde moder i Medelpad hette Johanna Bach, född 1849 i Malax, Finland.

Bach trodde jag var ett tyskt efternamn. Är det så eller finns det fler personer från Finland med det namnet?

Med ett så unikt namn, bör man väl finna information om hon varit gift flera gånger, med vilka i så fall och födda barn. Hur gör man för att finna så gamla uppgifter?

Annons:
chrissan
12/13/09, 6:15 PM
#1

Tyvärr finns födelseböckerna i HiSki /databas) för Malax bara till 1799. Inte heller på de scannade böckerna finns Malax med.

Lill-Kisse
12/13/09, 9:05 PM
#2

Aha, inte konstigt då, att jag inte fann några uppgifter i Malax.

Hur var det med noteringar i Sverige vid inflyttningar från Finland på den? Var gjordes de och hur följdes den inflyttade upp? Kvinnan finns i folkräkningen 1890, men innan dess bör väl hennes eventuella flyttningar, giftemål, barnfödslar o dyl ha registrerats?

Lill-Kisse
12/26/09, 7:25 PM
#3

Är det ingen som nappar på den här frågan?

Namnet Bach är ovanligt i Sverige. Alltså borde det vara möjligt att hålla reda på en person med det namnet här och se var hon har tagit vägen under sin levnad. Var bör man söka då? Jag hittar ingenting. Var namnet felstavat kanske? Hette hon egentligen Back eller Bäck?

Tacksam för tips

Cheyenne
12/26/09, 7:34 PM
#4

Enligt folkräkningen 1890 hette hon Johanna Bach och var född 1849 i Finland. Gift med arbetaren Johan Johansson och bosatt i Kärfsta, Stöde. De uppgifter du också lämnar i inlägg #0.

År 1900 säger folkräkningen följande om Johanna;

Namn: Johanna Isaksdotter Back
Hemförsamling: Stöde
Hemort: Kerfsta
Kontrakt: Medelpads vestra
Län: Västernorrlands
Födelseår: 1849
Födelseförsamling: Malax Finland
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Kvinna
Familjeställning: h.
Famstkod: Mor/fru (M)

Hela familjen år 1900;

Johan Johansson, f. 1848 i Nordmaling Vesterb. l., Backstugusittare
Johanna Isaksdotter Back, f. 1849 i Malax Finland
Johanna Kristina, f. 1879 i Stöde

Upp till toppen
Annons: