Annons:
Etikettindividforskning
Läst 4793 ggr
chrissan
11/30/09, 12:27 PM

Hammarbymordet

I mian studier av Sveriges första kvinnliga apotekare så finnr jag till min fasa, att den allra första kvinnan som vågade ta upp kampen mot de förstockade gubbarna i Apotekarsocieteten, Märtha Leth en apotekardotter från Jämshög, inte fick det erkänande hon förtjänade. Hon blev mer känd som hustru till den på Hammarby apotek i Väsby mördade apotekare Hallbergsson. Mordet skedde 1913 och ledde också till en svensk rättsskandal då två italienare åtalades efter ett påtvingat erkännande, pga främlingsfientlighet. De fick en utmärkt jurist i häradshövdingen Axel Carlsson. Då de frikändes kastade sig den enes mor runt halsen på domaren och kysste honom. Då sade han de bevingade orden: Kyss inte mig, kyss Carlsson.

Mordet kom att debatteras i många år och fler skandaler uppkom runt händelsen. Märtha Leth levde resten av sitt liv som änka.

Annons:
Phryxe
11/30/09, 12:54 PM
#1

Skriver du på en bok?

chrissan
11/30/09, 12:55 PM
#2

Nä, jag bara testar en teori just nu! Om det blir något av det får vi se.

Men en föreläsning blir det nog. Det är bara det at jag hittar så myckt kul att avleda koncentrationen med, t ex mannen med det fantastiska namnet

Phryxe
11/30/09, 1:17 PM
#3

En viss Nils Arnborg från trakten lär (långt senare) ha nämnts som misstänkt för mordet.

Tror man har gjort en TV-film om mordet.

Upp till toppen
Annons: