Annons:
Etiketterklipptskuret
Läst 10752 ggr
Cheyenne
2009-11-24 16:44

Vem var hon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ska leka en liten lek! Eller lek kanske är ett felaktigt ord men jag vill att ni tittar på fotografiet av denna kvinna och associerar helt fritt. Vem tror ni att hon var? Ni behöver inte gissa namn och födelsdata utan bara försöka föreställa er hur gammal hon var på just detta foto och ungefär när fotot togs. Var hon gift månntro? Vilken samhällsklass tillhörde hon? Spåna fritt men med hjärta och känsla och berätta för mig vad ni ser och associerar till. Försök att undvika att kika på vad andra forumdeltagare eventuellt skriver och skriv det DU ser och känner.

För att hon inte ska vara allt för anonym så kan jag berätta att hon hette Emma.

Annons:
Cavinka
2009-11-24 17:59
#1

Jag tror att Emma var omkring 20 år och fotot togs ca 1900. Hon är torpardotter och hon gifte sig med största sannolikhet i början av 1900-talet.

AndersE
2009-11-24 20:21
#2

Jag tror att hon är närmre 30 än 20. Hon ser lite uppgiven ut. Jag tänker mig att hon är en ganska "enkel" flicka i en stadsmiljö. Inte så lyckligt gift, och två barn. Mycket slit och inte så många ljuspunkter. Hon är nog född ca 1880 och bilden är alltså från ca 1905-1910.

evakristina
2009-11-24 20:30
#3

Klänningen ser något mer arbetad ut, tror att denna Emma kanske är uppväxt i en stad någonstans. Tycker också att hon ser rätt trygg ut på bilden, inte helt obekväm vid situationen. Kanske är hon runt 25 år gammal. Önskar att bilden, förmodligen tagen runt 1900-talet, var i färg!

Cheyenne
2009-11-24 20:32
#4

Några till ska få chansen att tycka till innan jag berättar vem hon var.

chrissan
2009-11-24 20:38
#5

Tycker också att hon ser lite trött ut, men utan make-up så såg många ut så vid den tiden. Hon verkar ha någon slags kofta på sig, oftast har de klänningar när de fotograferas, dvs är uppklädda. Kan hon vara författare eller liknande?

svenne
2009-11-24 22:27
#6

Emma är ca 40 år, en ogift kvinna ur "mellanklassen", möjligen lärarinna av något slag. Hon ser aningen trött ut, kanske har hon haft en släng av TBC eller någon medfödd svaghet. Kortet är från 1900-1910.

Annons:
Lissan56
2009-11-24 22:29
#7

Det känns som en kvinna som blivit sviken i kärlek. Kanske gift med en kvinnokarl som är mer känd än hon. Tror fotot är taget runt 1900 och att hon är i 40 årsåldern. Obestämd

chrissan
2009-11-24 22:30
#8

Ganska ung tror jag, ca 30 kanske?

Cheyenne
2009-11-24 22:35
#9

Vill ni veta nu eller ska vi sova på saken? Flört

Cheyenne
2009-11-24 22:36
#10

Jag berättar nu! Ett ögonblick!

evakristina
2009-11-24 22:38
#11

Är nyfiken förståss!Glad

chrissan
2009-11-24 22:49
#12

NU!

ambi
2009-11-24 22:52
#13

Nej, vänta!

Annons:
Lissan56
2009-11-24 22:55
#14

Ge oss en ledtråd - har någon varit i närheten av svaret?

ambi
2009-11-24 22:57
#15

Hon ser ut att vara 25 år och trött eller sliten. Svårt att säga när fotot kan vara taget, då man inte ser hela klänningen, men inte på 1860- 1870- eller på 1880-tale, kanske på 1900-talets början.

Hette inte Anders Zorn hustru Emma?

Cheyenne
2009-11-24 23:13
#16

Bilden är ett fängelsefotografi från Göteborgs länscellfängelse vid kvinnans frigivning år 1887.

Kvinnan hette Emilia "Emma" Charlotta (Olofsdotter) Olsson och föddes den 11/9 1857 i Kårevik, Rönnäng fs, Göteborgs- och Bohus län som dotter till en Båtskarl Olof Andreasson o.h.h Sofia Andersdotter. Fadern drunknade då Emma var 7 månader gammal. Emma blev därmed ensam med sin mor och två bröder i Kårevik. Modern avlider år 1881 i Kårevik och är då urfattig.

Nu flyttade Emma till Göteborg där hon föder två barn u.ä. Hon arbetar som Möbelpolererska men år 1885 döms hon till fängelse för 1:a resans stöld och 1886 är det dags igen då hon begår 2:a resans stöld. Domen faställdes till "2 års straffarbete jämte förlust av medborgerligt förtroende till den 25 December 1891" och Emma skickas till Länsfängelset i Göteborg.

Under fängelsevistelsen döms hon till två disciplinära straff (mörk cell). I fångrullan finns noterat att hon är " Högst opålitlig" och upprepade gånger har stört ordningen på fängelset. Man kallar henne även "Lösaktig" och nämner hennes två oäkta barn.

1887 släpps hon så och fotografiet ovan tas. Emma är nu 30 år gammal. Vad som händer de närmsta åren vet jag inte men 1893, 6 år senare kommer hon inflyttad från Göteborg till Stockholm. Hon har inte sina två barn med sig. I Stockholm arbetar hon några år både som Möbelpolererska men även som Silverpolererska. Detta är dock bara  en bi-syssla eller täckmantel för det hon egentligen försörjer sig på. Emma var prostituerad i Stockholm.

Runt 1910 gifter hon sig dock med Skomakaren Per Edward Wallin och Emma lämnar det gamla livet bakom sig. Några barn föds inte och vad det verkar så  klarar de två sig rätt bra…..tills de båda blir sjuka i TBC. De båda remitteras till sjukhus ett antal gånger och maken avlider 1918. Under makens svåra sjukdomstid går Emma tillbaka till sin tidigare profession trots sin ålder och häktas vid två tillfällen för "lösdriveri" som var den lag man lutade sig mot avseende prostitutionen.

1924-1926 är Emma själv så sjuk att hon vistas under perioder på sjukhus och avlider efter en kort tid.

…………………………………………………………………………..

Så, nu när ni vet vem hon var och vad hon försöjde sig på, ändrar det er bild av henne? Hon uppfattades som "Högst opålitlig" i fängelset och uppförde sig störande. Någon här skrev att, hon på fotot, ser uppgiven ut, en annan tycker hon ser trygg ut, en tredje uppfattar det som om hon är trött. Två (2) personer trodde hon var lärarinna.

ambi
2009-11-24 23:19
#17

Ha, ha, det var inte ens i närheten av Emma Zorn.

Cheyenne
2009-11-24 23:22
#18

#17 Det var ingen bildgåta utan jag ville att ni skulle associera helt fritt utifrån hennes utseende, hennes ansiktsuttryck etc. Vår föreställning om hur människor var eller är, baserat på deras utseende, har därmed återigen fått sig en törn.

chrissan
2009-11-24 23:22
#19

Hon måste sett rejält bra ut som ung, fortfarande trots det liv hon levde så skulle hon se bra ut med dagens frisyrer och smink.

svenake
2009-11-25 00:52
#20

Detta tål att tänka på ett varv till.  Fadern dog, det fanns inget barnbidrag, ingen pension, ingen försäkring.  Om man inte hade släkten att luta sig mot var man redan där i svårighet. Sedan dog modern - det blir ännu svårare attklara mat och bostad.

Det är ungefär detta system som USA  diskuterar just nu, - skall det finnas någo skyddsnät för dom svagaste, eller inte . . . .?

Annons:
evakristina
2009-11-25 07:51
#21

Glad Rolig övning Cheyenne!…. Ack, vad man kan missta sig!

ambi
2009-11-25 08:16
#22

#18  Ja, och jag tänkte mig att om det nu var Emma Zorn, så har jag för mig att hon kom från en finare familj, men att man inte kan misstänka att kvinnan på fotot gör det. Alltså skulle det stämma med det just detta att man inte kan bedöma genom utseendet vilken socialgrupp en person kommer ifrån.

Håller med #21 att övningen var kul. Gärna flera sådana!

svenne
2009-11-25 11:18
#23

#16 Intressant! Det var tvärt om emot vad jag trodde. I mina ögon såg hon ut som en ogift pryd nucka. Konstigt vad man kan bedra sej.

Kul och trevlig frågeställning, cheyenne! Kom gärna med flera sådana.

Cheyenne
2009-11-25 12:08
#24

Tack! Jag skulle varit tydligare med att det inte var en tävling. Jag visste dock inte riktigt vilket ord jag skulle använda, ordet lek kändes fel.

Jag måste erkänna att det var lite av ett experiment. Idag är vi vana vid att människor gärna - via kläder och utseende - talar om vilka de är, tex att de lyssnar på punkmusk eller tillhör Hare Krishna men det gör också att vi tenderar att glömma bort människan där bakom.

Emma här ovan skiljer ju inte ut sig från hur majoriteten av hur kvinnor såg ut på 1880-1890-talet med den svarta koftan och håret i en stram knut men om man tittar noga på fotot - när man känner till hennes liv - så tycker jag den bekräftar det vi nu vet om henne.

Fotot är taget vid Emmas frigivning. Vad tänker hon på? Hur hon ska försörja sig? Tänker hon på sina två barn vilka med stor sannolikhet har blivit omhändertagna under hennes vistelse på fängelset. Har hon möjlighet att ta tillbaka dem?

Som jag skrev så tyckte någon att hon ser vemodig ut, en annan att hon ser trygg ut. Nu när man vet bakgrunden så kan man inte annat än att hålla med även om jag skulle vilja byta ut ordet trygg mot "en tuff fasad". Emma är nog både orolig och ledsen men tänker inte visa det för fängelsets anställda.Titta på fotot igen; vemodig, ledsen men med en tuff fasad.

Jag ska ta ett exempel till på hur våra vanföreställningar verkligen kan vara  baserade på en felaktig uppfattning av verkligheten. Kommer i nästa inlägg.

svenne
2009-11-25 12:11
#25

Kul, det ser vi fram emot.
Flera av oss kan ju också lägga in något liknande.

Cheyenne
2009-11-25 12:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Detta foto har visats upp på forumt tidigare - så med risk att någon känner igen det……..! Hon får vara med ändå för här kan vi verkligen tala om att min egna uppfattning om saker och ting, omkullkastades helt första gången jag såg fotografiet.

Så, associera helt fritt.

Cheyenne
2009-11-25 12:23
#27

#25 Ja, starta gärna en ny tråd (så vi inte blandar foton och inlägg).

Annons:
AndersE
2009-11-25 13:30
#28

#26 Hon är rätt elegant klädd tycker jag, men ser samtidigt tuff ut och jag får intrycket att hon är fysiskt stor och stark.

Åldern tror jag är precis över de 20 och bilden är från sista åren på 1890-talet, alltså var hon född ca 1875.

Ansiktsuttrycket är en kombination av vemodig och självsäker. Fast hon är inte riktigt bekväm med att bli fotograferad. Vänder sig bort och ser ut att vara beredd att lämna sin plats så fort hon får.

ambi
2009-11-25 13:46
#29

Hon ser drömsk ut, lite vemodig, kanske 22-25 år. fotot är taget ca 1878-1880. Så hon bör vara född kring 1855.

Om det nu bara inte är brottslingar, som presenteras här, så skulle hon kunna vara en författarinna, som  säkert  skrev under pseudonym.

Fast eftersom hon ser så snäll ut, så var hon säkert en bitsk ragata!

Alltså: En bitsk ragata!

guan
2009-11-25 14:03
#30

Jag tror inte att hon var så elegant, ser mer uppklädd ut för detta speciella tillfälle (fotograferingen). Jag tror att hon är på väg till USA!

Cheyenne
2009-11-25 14:15
#31

Jag säger ingenting, fler ska få tycka till, men jag noterar era associationer.

PS! Man "behöver" inte vara brottsling för att presenteras här. Kvinnan ovan representerar 10 000-tals kvinnor eller många, många fler.

Cavinka
2009-11-25 14:23
#32

Hon ser ut som om hon var lärarinna vilket förmodligen är helt fel.Hon har klocka, brosch och jag tycker mej se ett armband så det är ju inte en flicka i små omständigheter.

Cheyenne
2009-11-25 14:29
#33

#32 Jag är inte ute efter vad som är rätt eller fel utan hur vi uppfattar personer utifrån ett foto och dess utseende. Din association är "lärarinna", troligen baserat på att hon ser proper ut. Det är det här som är så intressant. Ni ska få veta sen…….! Flört

svenne
2009-11-25 14:54
#34

Hon har en exakt likadan frisyr och en liknande klänning som min mormors mor på ett fotografi från 1880-talet så tidsmässigt gissar jag på det, kanske ändå något lite tidigare.

Med tanke på accessoarerna hör hon väl inte hemma allra längst ner på samhällets botten, kanske kommer hon från ett relativt välsituerat bondehem eller stadsfamilj ur medelklassen.
Hon blev gift senare och änka tidigt med flera små barn.

Förmodligen har jag helt fel men det är ju det som är så kul hur fel man kan ta!

Annons:
nettisgansmoe
2009-11-25 21:57
#35

Hua mig….hon ser ut som en sträng  lärarinnaSkrattande Så förmodligen är hon en timid prästdotter.

EvaMorfi
2009-11-26 08:48
#36

Jag tror det är Selma Lagerlöf (eller hennes vännina).

Cheyenne
2009-11-26 08:57
#37

Selma Lagerlöf eller hennes väninna?? Nej, jag kan försäkra att det inte är varken den ena eller den andra. Det här var Selma L som ung!

guan
2009-11-26 10:58
#38

Nu vill jag veta!!!Förvånad

Cheyenne
2009-11-26 12:16
#39

Den väldigt unga kvinnan på bilden hette Annette Sofie Olsson Kling och hon var min morfars farmor. Fotot är taget ca 1880-1881 och Sofie som var född 1857 var därmed 23-24 år gammal på fotot MEN redan 3-barnsmor. Mor till tre barn med samma man men ogift.

Sofie föddes i Karlskrona som dotter till en Marinkorpral. Redan som mycket ung träffade hon min morfars farfar vilken var innehavare av en affär i samma stad där han sålde allt från citronsaft till socker och apelsiner (!!) och när hon var endast 18 år gammal (år 1875) födde hon deras första barn, en dotter som fick namnen Elvira Christina. Sofie flyttade snart hem till min morfars farfar där hon enligt kyrkoböckerna skulle ha varit hans hushållerska. De båda tog gemensamt ut flyttbetyg till Norrtälje men av någon okänd orsak, valde de båda att åtelämna flyttattesterna ett halvår senare.

1878 föds deras andra barn, en gosse som en dag skulle komma att bli far till min morfar. I kyrkboken finns han med de vackra namnen Carl Edward Engelbrekt men  - liksom sin syster - är han noterad som oäkta med fader okänd (erkännandet från fadern skulle komma, långt senare).

Sofie fotsätter att leva med min morfars farfar, barnens far, men något giftermål kommer aldrig till stånd. Istället föds ett tredje barn år 1880, en ytterligare dotter som får namnet Maria Sofia. Det är nu fotot av Sofie tas. Som synes var Sofie en proper ung kvinna. Hennes "sambo" försåg henne förmodligen med kläder och smycken. Sofie var också mycket närsynt och det är glasögon hon har hängandes i den långa snodden runt halsen.

Sofie och min morfars farfar samt de tre barnen bor under hela denna tid under samma tak i Karlskrona. Någon gång efter tredje barnets födsel börjar dock Sofie att titta på andra möjligheter för sitt liv. Karlskrona var förvisso en rätt stor stad men inte större än att det tisslades och tasslades om det faktum att hon och min morfars farfar levde ihop utan att vara gifta och att de två hade sammanavlat tre barn.

1883 lämnar Sofie barnens far och flyttar till Listerby, också i Blekinge. Samma år gifter hon sig där med en målare. Maken visar sig dock vara svårt alkoholiserad och Sofies liv blev därmed sju resor värre. Hon föder ytterligare en liten dotter som får det vackra namnet Isabella men Sofies liv var allt annat än vackert.

Det är nu Sofie tvingas lämna bort sina två äldsta barn, dels dottern Christina född 1875, dels sonen, dvs min morfars far Carl. Maken super och det finns knappt mat på bordet. Christina fick komma till en fosterfamilj i Karlskrona där hon blev kvar till vuxen ålder. Min morfars far fick komma till sin biologiska far, dvs han som var far till alla barnen. Lillasyster Maria avled en kort tid därefter och efter några år avled även Sofies make till följd av sitt alkoholmissbruk.

Yngsta halvsystern Isabella bodde kvar med sin mor och Sofie gifter faktiskt om sig efter några år. Denna gång med en änkeman som var en snäll och trevlig person och tog hand om Sofie så gott han kunde. Isabella som ju växte upp med sin mor i Listerby, tappade dock aldrig kontakten med sina två äldre halvssyskon och de tre träffades så ofta de kunde under återstoden av sina liv.

Sofie avled i Listerby 1914, knappt 57 år gammal. Hennes två barn som hon lämnade ifrån sig var då vuxna, gifta och hade egna barn. Hennes son Carls uppfattning var dock alltid att deras mor hade övergett de. Något han förmedlade vidare till sin son, min morfar, som i sin tur förmedlade vidare osv. Det var därmed det man sa om Sofie i släkten; Att hon hade övergett sina barn. Tills en dag när Sofies barnbarns barnbarn, dvs jag, fick kontakt med ett barnbarn till äldsta dottern Christina och som visste bättre. Christina som var hennes farmor, hade haft en helt annan uppfattning om sin mor än vad brodern Carl hade om varför hon lämnade bort de två. Med en alkoholiserad styvfar till barnen och med inga pengar till mat, så fann Sofie ingen annan råd.

För mig känns det oerhört bra att Sofie har fått upprättelse även om hon avled för nästan 100 år sedan. Hon som "övergav" sina barn gjorde ju det hon var tvungen att göra. Att min morfars farfar inte hade tillräckligt med ryggrad för att gifta sig med henne trots tre barn, att göra henne till en ärbar kvinna, någon som inte halva Karlskrona viskade och skvallrade om, ja DET vill jag att eftervärlden ska få veta. För Sofies skull.

chrissan
2009-11-26 12:21
#40

Åh, vilken fin historia, trots tragiken. Feg karl, håller jag med om. Men han tog ju hand om sonen.

svenne
2009-11-26 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Verkligen intressant och rörande.

Kanske vi kan få en "gärningsmannaprofil" på den här unga damen?

Annons:
Cheyenne
2009-11-26 12:41
#42

#41 Hon var Deja (mjölkpiga) och hon begick barnamord för att dölja ett utomäktenskapligt barn. Jag får en känsla av att fotot är taget på 1880-talet och hon är nog inte mer än i 20-22-årsåldern när fotot tas.

Phryxe
2009-11-26 13:00
#43

En 30-årig spanjorska som gift sig med en svensk och sitter upp i det kalla nord och huttrar, nångång runt sekelskiftet.

chrissan
2009-11-26 13:05
#44

Allmogeflicka, ung, fotot är nog ganska tidigt, 1860-tal kanske.

Cavinka
2009-11-26 13:53
#45

Hennes klädsel är lite annorlunda än vad man brukar se på kort. Är hon kanske av utländsk härkomst, kanske resande……. Hon är mycket vacker.

ambi
2009-11-26 14:06
#46

Jag tror som Chrissan att fotot är från 1860-talet, även om man inte ser hela dräkten. Hon ser ung ut, 18-20 år. då skulle hon vara född ca 1847.

Ovanligt att hon har huckle på huvudet. Svårt att säga vilka som hade råd att fotografera sig då. Det verkar som om kvinnorna från bondefamiljer kan ha ganska så ståtliga klänningar, men här verkar det vara klädsel av enklare slag. Kan hon vara en kvinna som hamnat på livets avvägar.

#39 Visst känns det tillfredställande att upprätta någons dåliga rykte eller eftermäle, att lyfta fram personen och förstå varför hon/han handlade som han/hon gjorde.

chrissan
2009-11-26 16:44
#47

Kan hon vara av italiensk härkomst?

EvaMorfi
2009-11-26 18:01
#48

Jag tycker också att kvinnan ser utländsk ut, från Sydeuropa eller varför inte från Ryssland. Skulle tippa att bilden är från 1880-1890talen. Hon ser gansk fräsch ut. Det kan väl inte vara någon prinsessa som leker bondkvinna.

Annons:
Cheyenne
2009-11-26 18:32
#49

Får jag inflika lite? Eftersom jag startade den här tråden så är det jag som bestämmer reglerna. *mooaahh* Älskar att vara envåldshärskare! Flört

Skämt åsido, jag måste förtydliga vad detta går ut på. Det här är en associationslek! Den går ut på att ni ska titta på fotografiet och med hjärta och känsla tala om vad ni ser. Rakt upp och ner! Inga krusiduller! Ni ska därmed inte analysera sönder bilden genom att t ex ställa frågor i stil med "är hon kanske av utländsk härkomst?" eller "kan hon vara 30 år?" i jakten på att få leverera det rätta svaret. Det är ingen tävling. Skriv vad ni ser, inte vad ni tror är rätt! Hela "övningen" går ut på att visa på hur våra vanföreställningar om människor har sin grund i deras utseende.

chrissan
2009-11-26 18:50
#50

Fast "utländsk", "resande" är också karaktärer som finns i våra fördomar! Eftersom det är Svenne som lagt in bilden så är det troligen en ung flicka i Värmland som klätt upp sig inför sitt förlovningsfoto, förväntansfull och nykär är hon på bilden.

(Visar på fördom om Svenne - han lägger alltid in bilder från Värmland, vilket inte är sant!)

Cheyenne
2009-11-26 19:04
#51

#50 Det var inte så jag menade. Min poäng är att om man tycker att hon ser utländsk ut så skriv det; "Hon är av utländsk härkomst". Meningen är alltså inte att söka bekräftelse för det man ser genom att vända det till en fråga. Vänder man det till en fråga så garderar man sig utifall att man råkar ha fel. Det finns inget rätt eller fel med att säga vad man ser för det är inte en tävling.

Det var inte en enda som såg att min morfars farmor Sofie här ovan, födde tre barn utan att vara gift och under 8 års tid levde som en mistress till barnens far. Sträng lärarinna var det tydligen en som tyckte att hon såg ut som.

Förstår ni vad jag menar och vari poängen ligger?

svenne
2009-11-26 19:21
#52

Jag tänker inte avslöja kvinnans identitet än, men jag försäkrar att hon inte har ett sk-t med Värmland att göra.Skrattande

EvaMorfi
2009-11-26 19:28
#53

Jag tror inte att kvinnan med hucklet är en brottsling. Jag har gått genom 4 lådor med foton på landsarkivet i Köpenhamn föreställande kvinnobrottslingar dömda för olika brott. I en låda fanns det bara kvinnor som begått mord/dråp och då inte bara barnamord utan mord av en försupen make t ex.  Ingen av kvinnorna hade huvudbonad. De var antagligen skyldiga att visa håret så att man kunde identifiera dem om de skulle dyka upp igen hos polisen.

EvaMorfi
2009-11-26 19:55
#54

Jag tycker inte att det är en fördom att säga att någon ser "utländsk" ut. OK man jämför utifrån sin stereotypa bild av en svensk, blond blåögd men ofta när man pratar med någon som är svensk men som man tycker ser utländsk ut visar det sig att personen ifråga har rötter i utlandet.

ambi
2009-11-26 19:59
#55

#53 Fast hon kunde ju vara fotograferad före sin brottsliga gärning.

Annons:
Cheyenne
2009-11-26 20:02
#56

EvaMorfi, jag vet inte vem du bemöter i ditt inlägg i #54. Skriv gärna det så är det lättare att veta om man förväntas svara på något eller ytterligare föklara något.

svenne
2009-11-26 20:23
#57

Jag citerar inlägget i #31:
Man "behöver" inte vara brottsling för att presenteras här.

EvaMorfi
2009-11-26 20:51
#58

Närmast var det Chrissan jag bemötte - hon talade om fördomar. Att "utländsk" och "resande" är karaktärer som finns i våra fördomar.

chrissan
2009-11-26 21:21
#59

Jag avsåg "fördomar" (kanske inte rätt ord) om bilden. Om någon var mörk så hade man fördomar och så kanske vi även idag bedömer gamla bilder. Själv blev jag kallad "svartskalle" av vuxna människor när jag var liten på 50-talet och det var ovanligt med invandrare.

chrissan
2009-11-26 21:23
#60

Jag tror mer och mer på EvaMorfis teori om rysk prinsessa som leker bondkvinna!

Cheyenne
2009-11-26 21:51
#61

Tack för ditt förtydligande EvaMorfi och jag håller med dig; Det är inte en fördom att tro att någon är av utländsk härkomst eller resande bara för att denne är mörk. En fördom blir det det dock när man kopplar ihop ett visst utseende med ett formodat beteende. Flickan på svennes bild kan mycket väl vara av resande härkomst men att hon bara därför skulle vara en brottsling, DET är en fördom men det är det heller ingen som har sagt.

För övrigt tycker jag att din (EvaMorfi) teori och chrissans instämmande i densamma, är så hysteriskt rolig att jag faktiskt inte tänker påminna er om att vi inte ska gissa och ha en massa teorier utan bara gå på känslan. Vad vet jag förresten? EvaMorfi kanske direkt associerade till en rysk prinsessa och det är ju faktiskt det den här tråden går ut på.

Men jag lovar er båda, att om hon är en rysk princessa inkognito så ska jag äta upp min sambos svettiga strumpor (med skånsk senap på). Skrattande

svenne
2009-11-26 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Det är väl dags nu…
Tack för Era omdömen:

*Barnamördande mjölkpiga
*30-årig spanjorska - invandrad till kalla Sverige
*Allmogeflicka
*Resande
*Kvinna som hamnat på livets avvägar
*Rysk prinsessa utklädd till bondkvinna
*Sydeuropeisk, Italienska

Då ska jag avslöja att det här är inte vilken kvinna som helst, utan nämligen en kvinna som helgonförklarades år 1933 och vördas som helgon inom den romersk-katolska kyrkan, Bernadette Soubirous,

Den blott 14-åriga Bernadette, en enkel bondflicka, hade 1858 inte mindre än 18 visioner av Jungfru Maria i en grotta med helande vatten (la grotte de Massabielle) nära Lourdes i södra Frankrike, händelser som Katolska kyrkan firar som Vår Fru av Lourdes. Den första uppenbarelsen ägde rum den 11 februari 1858. Enligt Bernadette sade jungfru Maria: ”Jag är den Obefläckade Avelsen”); (franska: Je suis l'Immaculée Conception).

Hon såg denna syn upprepade gånger och ryktena om mirakulösa tillfrisknanden spreds som en löpeld. Tyvärr blev hon ett offer för skvaller och ovälkommen publicitet och många i hennes omgivning betvivlande sanningshalten i hennes syner.

Från 1866, när hon var 22 år gammal, var Bernadette nunna i Nevers, och skötte bland annat om sårade i fransk-tyska kriget. Hon var dock klen och sjuklig och avled 1879, endast 35 år gammal.

Sedan 1858 har hundratusentals pilgrimer kommit till källorna i Lourdes årligen, för att be om bot för sina sjukdomar och många säger sig ha blivit helt friska.

Hon avled 1879 och ligger sedan dess i en glaskista. Det märkliga är att kroppen lär vara helt intakt och i stort sett i samma skick som vid begravningen år 1879.

Annons:
svenne
2009-11-26 22:04
#63

Cheyenne, Du slapp äta hans strumpor!Skrattande

chrissan
2009-11-26 22:06
#64

Tja, sydeuropeisk stämde väl? Men att det var Bernadette av Lourdes hade jag aldrig tänkt, eller ett helgon överhuvudtaget. Fast hon har ju händerna knutna som till bön om man tittar noga. Mängder av irländska kvinnor heter Bernadette efter henne.

Cheyenne
2009-11-26 22:08
#65

#62 *pustar ut* No wet socks for me! Cool

Ja, hon låg ju ganska långt ifrån det vi trodde….!

Upp till toppen
Annons: