Annons:
Etikettvem-tror-du-att-du-är
Läst 7418 ggr
Leiper
12/16/09, 11:03 AM

Lotta Ramel

Ingen som tittade?

Jag tyckte det iofs var intressant med mer information ang den bilolycka som hennes pappa Påvel och hans föräldrar var inblandade i och fick ett så tragiskt slut. Bra jobbat av Mats på Stadsarkivet också, tycker jag.

Men jag är mer besviken på annat, speciellt att de helt går förbi såna fakta om adelssläkter som Riddarhuset och ett standardverk som "Elgenstierna" har att erbjuda. Det blev inte ens något nämnt om detta, men man hoppar direkt från farföräldrarnas öde (inkl ett kort omnämnande om anfadern Thyselius som var statsminister) ner till anfäder och -mödrar på 1600-talet och visar diverse slott nere i Skåne osv. "Olika faller ödets lotter" uttryckte sig Ted Rosvall när de strosade i en av parkerna…

Annons:
Siss88
12/16/09, 12:47 PM
#1

KIkade på webben igår.

Tyckte också det var intressant med olyckan och de handlingar de kunde plocka fram om den! Bra att veta om man skulle behöva!

Måste vara fantastiskt att börja fundera på "hur var det egentligen" och bara kunna plocka fram en tv-dokumentär som ger så många svar! Tänk om ens anor var kändisar som man gjort dokumentärer om och med! Det närmsta jag har är farmor, mormor och morfar på gammalt raspigt kasettband, som inspelningstokiga kusinen tog…

Det adliga hade varit kul om det berört mer forskartekniskt håller jag också med om - det lär ju vara en hel vetenskap! Kan det vara så att släkten är så utredd och "känd" redan att det inte behövdes forskas fram något? Då var det mer värdefullt för Lotta att åka runt och se med egna ögon kanske…

En sak jag reflekterade över (igen) är att det är synd att så många "väcker" sitt intresse för rötterna och ursprunget i saband med att en viktig person i deras liv går bort - en person som kanske hade kunnat berätta massor om han/hon fortfarande varit i livet!

Phryxe
12/16/09, 12:57 PM
#2

Jo, jag kollade på det igår kväll (via SVT Play) eftersom jag missade det i måndags. Som släktforskare är man ju van att de adliga släkterna är utredda uti minsta detalj, därför kändes det lite skumt att Lotta hade noll koll på sina förfäder. Så mycket om släktforskning var det inte i detta program. Det är facinerande ändå att se hur huvudpersonernas ser på sin bakgrund, och man får en liten inblick i hur livet tedde sig för diverse olika historiska personer ur olika samhällsklasser …

Lotta och Ted ska visst ge ut en skiva tillsammans … eller var det nåt jag drömde? …. :)

AndersE
12/16/09, 6:42 PM
#3

Jag såg bara slutet av programmet när de vandrade runt på slott. Det var väl så där intressant tyckte jag. Ska försöka se hela sen…

kajsa-kavat
12/16/09, 7:21 PM
#4

Jag såg hela och tyckte det var väldigt bra.

Sannes
12/16/09, 10:26 PM
#5

Jag såg programmet. Jag vet inte varför men det var något som gjorde att jag inte tyckte det var något vidare.
Men visst var det okej att se på trots allt.

mbss
12/16/09, 11:31 PM
#6

Nu kunde jag tyvärr bara se halva programmet så jag vet inte om själva orsaken till bilolyckan återkom senare i programmet.. men så långt som jag såg så sa visst polisrapporten att den föraren i den mötande bilen hade trott att den bilen han mötte var en utlänning, ovan vid vänstertrafiken, och därför höll han till höger och bilarna krockade..

Känns inte den förklaringen aningen lam? Varför i hela fridens namn skulle man anta något sådant?? Kom det någon mer förklaring ill detta senare i programet?

Annons:
chrissan
12/16/09, 11:35 PM
#7

Jo, det kunde man tro på den tiden. Det kommer jag ihåg från 50-talet att man pratade om utlänningar som kom på fel sida och att man skulla vara vaksam när man såg bilar med utländska skyltar.

Det var den andre som dömdes som vållande till slut, han överklagade men då hade Povels far avlidit.

Jag tyckte det var intressant eftersom jag läst Povels memoarer och han skummar mycket riktigt snabbt över olycka, han ville tydligen inte tänka på den och nu fick man en förklaring.

AndersE
12/16/09, 11:43 PM
#8

Nu har jag sett även första delen. Programmet tyckte jag var mest givande då man behandlade Lottas farmor och farfar, läste kärleksbreven och följde deras kärleksaffär och skilsmässan.

Det var en intressant inblick i en del av vad släktforskning kan vara.

#6 Jo, det lät lite lamt. Å andra sidan kanske det inte var så viktigt vems fel det var?

Det var ju en gräslig historia hur Povel lämnades ensam efter olyckan. Vilket trauma!

Cheyenne
12/17/09, 12:13 AM
#9

#8 Ja, det var väl den tidens sätt att se på en 15-16-åring, dvs att man mer eller mindre räknades som vuxen så att han satt ensam på ett hotellrum i två dagar tyckte man säkert var helt i sin ordning. *Huh*

Själv hade jag personliga intressen i progammet. Den rike Ramel, dvs Malte Ramel (han som gick omkring och klappade sina kistor med pengar) var bror till min farmors mormors farmors mormors mor Brita Ramel som i sin tur ansågs vara Skånes rikaste kvinna vid den här tiden. Men "Olika faller ödets lotter" som Ted sa.

AndersE
12/17/09, 12:20 AM
#10

Min sambos fm mf mf var troligen kock hos baron Ramel på Övedskloster i slutet av 1700-talet. Det bör ha varit på "bygge-Hans" tid.

Cheyenne
12/17/09, 12:29 AM
#11

#10 Bör ha varit det. "Bygge-Hans" avled 1799. Jag tyckte det var intressant att hans hustru Amalia Beata Lewenhaupt t om lät sig avporträtteras i något som såg ut som herrkläder.

torsbo
12/17/09, 7:12 PM
#12

Nej, jag tycker inte att det var bra. Jag väntade mig hela tiden att få höra det magiska ordet "Elgenstierna", men inte!

Och så tyckte jag att det var synd att hennes mor Susannas bakgrund inte alls nämndes, dotter till arkitekten Ragnar Östberg (Stadshuset) och hans hustru nr 2 Carin Thiel, som i sitt första gifte var gift med den märklige Sven Lidman. Carin Thiel var dotter till Ernst Thiel med Thielska Galleriet. Hela den historien hade kanske inte alls fått plats, men är minst lika intressant som Bygge-Hans och Rike-Malte.

Sen tyckte jag att det var märkligt att Lotta inte fattat att hon var friherrina från födelsen, och att hon inte verkade känna till Adelskalendern heller, där hon i alla fall står med själv liksom brodern…

Men jag kanske är miljöskadad…

Leiper
12/17/09, 8:58 PM
#13

#12 Det var så jag också kände.. Det fanns ju mer intressanta (en fråga om perspektiv förståss) detaljer närmare (Östberg och Thiel), vilket kunde fått plats relativt enkelt om man ahde lämnat de skånska slotten lite snabbare. Men den sidan kanske Lottas famiilj har fått mer av under sin uppväxt osv, så därför ville hon veta mer om sin pappas..?

Annons:
AndersE
12/17/09, 9:14 PM
#14

Ja, jag uppfattade nog att programmet helt styrdes av hennes egen önskan att få veta mer om Povels släkt.

Upp till toppen
Annons: