Annons:
Etikettvem-tror-du-att-du-är
Läst 10415 ggr
chrissan
2009-12-07 23:10

Dogge Doggelito

Jättebra program tycker jag. Vi fick dessutom se Malmön, där vårt barnhusbarn levde.

Annons:
Andersdotter
2009-12-07 23:30
#1

Ja det var ett toppen avsnitt helt i min smak. Glad 

Ahh…var det därifrån hon var

Sannes
2009-12-07 23:34
#2

Och så fick man ju Uddevallabron också, bara en sån sak…. Flört
Bohuslän, det är mina trakter det.

Jag trodde faktiskt att detta programmet inte skulle vara så intressant, vet inte riktigt varför jag trodde det. Beror väl mest på att jag inte är så förtjust i Dogges musik.
Men oj så fel jag hade, detta var ett fantastiskt program och så intresserad han var. Känns nästan som han skulle kunna börja släktforska.

Richswe
2009-12-08 00:01
#3

Jag måste hålla med er.

Trodde inte i heller att programmet skulle vara speciellt intressant. Det beror nog på att jag inte är speciellt förtjust i den personlighet som kvällens huvudperson envisas med att visa fram.

Men hans entusiasm var verkligen sprudlande och han verkade genuint intresserad av sin släkthistoria.

Och vad avundsjuk jag är på den rika mängd av foton, brev, filmer och liknande som han hade att tillgå. Som låg gömda hos släktingarna.Jag har själv extremt lite sådant att tillgå i min egen forskning.

Och till alla som har velat se hur det går till att släktforska, så var kvällens program verkligen ett bra exempel genom att börja med sig själv i folkräkningen 1980.

chrissan
2009-12-08 00:05
#4

Det är hans image för artistrollen - han är ensamstående far och änkling efter att hans fru dog mycket ung. Verkar egentligen vara en rätt präktig person med mycket tankar och funderingar. Det sken igenom ibland när han glömde den tyngsta förortssvenskan!

Jag undrar också över alla foton och andra dokument som finns, min släkt har alltid varit "släktintresserade" trodde jag, men det finns nästan inget.

AndersE
2009-12-08 00:21
#5

Oj, vad härligt det låter. Jag har jobbat och missat men ska ta igen…

zachs
2009-12-08 00:47
#6

Har nu också sett programmet i efterhand. Tycker det var bra att dom visade mer var man kan leta. Flera som Dogge behövs i Sverige!

Annons:
Linda-A
2009-12-08 10:56
#7

Det här programmet gillade jag väldigt mycket! Jag trodde som flera av er här ovanför att detta inte skulle bli så intressant just utifrån den bild jag fått av den offentliga personen Dogge.
Vilken skatt i form av brev, foton och filmer det fanns! Det är ju sådant som jag själv hoppas hitta! Dessvärre verkar mina äldre generationer varit väldigt duktiga på att rensa ut saker t.ex. amerikabrev.

Anna-hfg
2009-12-08 14:16
#8

Tyckte det hade varit roligare om de tagit mer reda på Dogges morfars släkt från Österslöv. Så himla svårt är det inte att forska i Skåne.

Oscar Lundén, var han inte bara släkt i släkt, gift med en syster till dogges anmoder eller nåt sånt?

svenne
2009-12-08 14:53
#9

Jag tyckte programmet var bra även om jag inte direkt är något fan av Dogge och den musikstilen. Dogge verkade ärligt intresserad och det var kul att se det hela.

Leiper
2009-12-08 22:17
#10

Nu har jag också sett programmet, det var bra. Dogge verkade tacksam och väldigt ödmjuk inför sin historia, som han först inte visste alls mycket om. En bra väg in i släktforskarämnet för yngre kanske, som ser upp till honom och hans musik m.m?

Ang hans anmoders släkt Reveille/Revel/Rebel men kan inte det varit ett soldatnamn istället, eller om det nu var tyskt iaf från gränsen mot Frankrike? Området Elsass-Lothringen/Alsace-Lorraine bytte ju sida och blev tyskt 1871..?

Phryxe
2009-12-08 23:24
#11

Tyckte de hann med mycket i programmet. Det hade dock varit mer intressant om de kunnat forska på hans fars sida. Var inte särskilt förtjust i de musikaliska inslagen, men de hör ju till honom så det fick man försöka uthärda. Sen var det ju det där med hans jargong …

mbss
2009-12-09 00:41
#12

Ja det var intressant! Jag blev dock inte riktigt lika intresserad som i de två andra programmen, jag hade lite svårt att koncentrera mig, vet inte riktigt varför…

Jag tycker nästan det mest intressanta var kontrasten mellan Dogge, hans dialekt, uppväxt och hans moster, morbror.. Det skiljde ganska mkt i både sätt att tala och i livsstil.. :)

Hayen
2009-12-09 08:31
#13

Angående Christian Rebel.

Undertecknad fick frågan om Elisabeths Reveilles eventuella franska ursprung relativt sent och jag minns att jag gjorde efterforskningarna på en måndagsförmiddag och att vi spelade in på onsdagen. Det var Dogges sista inspelningsdag (förutom scenen på Husbyfestivalen) Först efter inspelningarna skickade jag iväg en fråga till Krigsarkivet (Jan Dahlström) om det fanns ytterligare belägg angående det tyska ursprunget. Mitt förslag var eventuellt lägga den informationen på speakerrösten, men det lades förmodligen ner på grund av tidsbrist. Här är ifall min fråga till Krigsarkivet och svaret:

"Jag hjälper för närvarande SVT med ett program i serien "Vem tror du att du är", det gäller en förfader på Dogge Doggelitos mammas sida. Det gäller en soldats tyska ursprung.

Han hette Christian Rebel (alternativa stavningar är Röbel, Räbel,Revel) och han var soldat nr 12 i baronen och kapten Lybeckers kompani vid Svea livgardes södra bataljon från år 1743. I husförhörslängden har prästen otydligt skrivit "Tysk" vid hans namn. Frågan är om handlingar i KRA ytterligare kan belägga "Tysk" eller till och med komma längre när det gäller hans härkomst.

Hoppas du har tid att svara!

Bästa hälsningar

Mats Hayen på Stadsarkivet

Hej Mats!

Jag har letat fram Rebel i en av våra generalmönsterrullor. Där fanns faktiskt lite av intresse. Det är rullan upprättad 15 maj 1745, dvs från generalmönstringen närmast efter det att Rebel antagits. Där står följande:

Johan Christian Rebel, gift, 26 år, född i Berlin. Han sattes in på nr. 12, och ersatta en avliden gardist som dött i Finland i maj 1742. Vad jag förstår så sattes Rebel in i detta nummer i augusti samma år - även detta i Finland. Det finns även en lite extra notering om att Rebel överförts från "Stralindske regimenterna", dvs något av de förband som vanligtvis utgjorde garnisonen i Stralsund. Mest sannolikt är då att han från början tillhört Drottningens livregemente till fot. Det kan ju vara ett spår att gå vidare med. Vi har rullorna över detta regemente. Däremot finns kyrkoböcker (motsv) från Stralsund i Tyskland. Du kan ju kolla en artikel om de Pommerska arkiven i AFS från 1994, som skrevs av Ericsson, Frohnert och Larsson.

Mvh

Jan"

Här är lite mer detaljer som inte kom med i programmet:

I rullorna från Stora barnhuset förekommer Christopher Revell precis som du [researchern på SVT] skriver, intagningsprotokollen från barnhuset omkring år 1767 är inte bevarade, men jag lyckades hitta en avskrift bland räkenskaperna där det står att barnhusdirektionen den 4 juni 1767 beslutat intaga avlidne gardessoldaten Christian Revells son Christopher. Övriga efterlevande barn ska änken Christina Lönqvist fortsättningsvis ta hand om. Där står det även att Christopher är född den 28 oktober och döpt den 1 november 1758. Det står dock inget om faderns födelseort.

I Svea livgardes södra bataljons födelsebok hittade jag Christopher den 28 oktober 1758 men inte heller där står något om faderns födelseort.

I mantalslängden för Kungsbacken och Sanden (ungefär nuvarande Adolf Fredriks församling) 1760 finns familjen Revell med fadern, hustrun och fyra söner (Chrisopher är yngst, då bara omkring 1 år gammal). De bor i kvarteret Badkvasten (nuvarande Våghalsen, ungefär hörnet Kungsstensgatan och Sveavägen).

Jag ska luska lite till.

PS. Tillsammans med pedagogikprofessor Per-Johan Ödman har jag skrivit en bok om Stora barnhuset. Vi behandlar just den tidsperiod som det här är frågan om:

http://www.stockholmia.stockholm.se/bocker.php?author=64&

… och vidare…

Mvh Mats

Hej igen,

jag hinner bara skriva kort just nu, men följande har dykt upp:

Johan Christian Revell heter Johan Christian REBEL i Svea Livgardes södra bataljons kyrkoböcker. Han förekommer första gången 1743 och då står (relativt otydligt dock) "tysk" vid hans namn. Han gifter sig omkring 1745/46 med Christina (Stina) Lönqvist. Han bör vara född cirka 1720. I husförhörslängderna förekommer han och hustrun och barn tillkommer med tiden.

Jag bifogar en bild på "tysk", t:et är dolt av en lagning men min bedömning är att det står "tysk".

Christoffer dyker dock aldrig upp, inte 1759, 1760 eller 1761 (Jag tror eventuellt att han direkt lämnats bort till Politikollegiet och sedan hamnat antingen på politikollegiets barnhus eller hos fosterföräldrar, ska titta lite på det).

Johan Christian Rebel dör den 3 januari 1762 och begravs på Johannes kyrkogård (som Christian Wäbel) den 8 januari 1762. Han dog i lungsot.

1743 tillhörde han Baron Lybeckers kompani, soldat nr 12

1754 tillhörde han Carl Christian Gyldeners kompani, soldat nr 12

1760 tillhörde han Silfverhielms kompani, soldat nr 12

1761 tillhörde han Duvalls kompani, soldat nr 12

1764 står änkan på Königs kompani.

Att J C Revell och J C Rebel/Wäbel är samma person framgår av de olika handlingarna sammanhang och beroende av varandra.

För övrigt: Kul att Dogge har en förfader som heter Rebel!

Vi hörs! Mats

Ett långt inlägg, men det kan ju vara intressant att se hur mycket information som tas fram, och vad man som sedan är möjligt att realisera i tv / Mats på Stockholms stadsarkiv

Annons:
chrissan
2009-12-09 08:38
#14

Tack för all den informationen. Vi evigt nyfikna vill ju alltid veta mera. Intressant att man kan få fram så mycket.

Jag har läst boken och den rekommenderas för alla oss som har ett speciellt intresse för barnhusbarn

Hayen
2009-12-09 10:53
#15

Apropå barnhusbarn så finns det en ny "Arkivnyckel" på Statens arkivs webbplats (efter årskiftet www.riksarkivet.se) om några flickor som hade en stöldliga ihop på barnhuset i slutet av 1750-talet:

http://www.statensarkiv.se/?id=18913

Historien är även med i boken Främlingar i vardagen. Liv och pedagogik vid Stora barnhuset i Stockholm på 1700-talet (Stockholmia Förlag, 2004), av Per-Johan Ödman och Mats Hayen.

Jag minns fortfarande när jag en solig lördag i mitten av 90-talet satt i läsesalen på Stadsarkivet och historien om flickorna nystades upp framför mina ögon. Har för övrigt tänkt att någon gång får man väl träffa någon ättling till något av alla de barn som vi forskade om, trodde dock inte att det skulle vara Dogge Doggelito!

Mats Hayen

AndersE
2009-12-09 10:53
#16

#13 Tack, det var intressant!

Cheyenne
2009-12-09 11:23
#17

#14 Jag har inte läst boken i sin helhet tyvärr, dock samtliga av de utdrag ur boken vilka finns i pdf-format på Stockholmskällans hemsida. Några av dessa barnhusbarns livshistorier avslutas tyvärr med "vidare livsöde ej känt" eller liknande. Väcker onekligen lusten till att forska vidare men jag har själv kikat på ett par barn och kan inte annat än att hålla med författarna: Av okända orsaker bara "försvinner" dessa barn senare i livet.

chrissan
2009-12-09 11:29
#18

#15. Det var en av de bra sakerna med programmet. Man har ju mer eller mindre medvetna fördomar: Latiskt utseende, förort, rappare, Rinkebysvenska - "invandrare" "främling"

Så är han ättling till ett barnhusbarn i Stockholm! Och en skånsk kyrkvaktmästare samt ett antal stenhuggare från Bohuslän. Typiskt svenskt tänker vi. Fast det var det ju inte, Skåne och Bohuslän var tidiga "främlingar", den tyske soldaten i nästa våg av "främlingar"

Programmet vände upp och ned på förväntningar och förutfattade meningar tycker jag. Sverige är mer komplext än man tror.

AndersE
2009-12-16 22:57
#19

Jag väntade för länge. Finns inte kvar på SVT Play…

Sannes
2009-12-16 23:00
#20

#19: Så märkligt! Jag har då bestämt för mig att tvprogrammen brukar ligga kvar ett bra tag….Hm..

Annons:
Leiper
2009-12-16 23:06
#21

Anders, det visas om du går in på programmets egen sida, jag fick igång det nu iaf, program 3 av 5. Det ska vara tillgängligt till den 20 jan 2010:

Länk

AndersE
2009-12-16 23:20
#22

#21 Fast när jag trycker på länken för  "Se programmet" så är det Ramels program som visas…

AndersE
2009-12-16 23:27
#23

Nu hittade jag det! Länk

AndersE
2009-12-17 19:01
#24

Jag tittade på programmet med Dogge igår och tyckte det var smått fantastiskt. Ett verkligt marknadsföringsprogram för släktforskning!

Jag är ingen fan av rap eller av Dogge som artist, men här var han väldigt sympatiskt inställd och visade tydlig glädje och tacksamhet för varje ny information som dök upp.

Hans anor var ju precis av det slag de flesta av oss hittar. Till synes helt vanliga människor, men där varje vanlig människa ju upplevt ett liv som ofta väcker ett intresse då man tittar lite närmre.

Jag hoppas många smittades av den upptäckarglädje man fick se.

AndersB
2009-12-18 15:27
#25

Har tittat igenom avsnitten 1 till 3 idag i en följd. Dogges program var bäst av dem, tycker jag. Det var mest släktforskning, man följde alla grenarna på den svenska sidan, och man fick se lite hur man tar sig fram i källorna. Så var det inte i de andra programmen.

Alla huvudpersonerna har varit mycket engagerade. Mina betyg:

Dogge 4,5 (av 5)

Claes Malmberg 4

Pia Johansson 3,5


Upp till toppen
Annons: