Annons:
Etiketthistoria
Läst 2459 ggr
AndersE
12/2/09, 12:43 AM

Upplysning och revolution

Mina båda söner läser Historia på Lunds universitet tillsammans med bl.a. en av mina brorsöner. Idag åkte jag och brorsan med ner och "tjuvlyssnade" på en föreläsning. Det var Dick Harrison som föreläste om upplysningstiden och om revolution, båda med franskt fokus.

Det var en väldigt tydligt och pedagogisk föreläsning, lätt och intressant att följa. Delvis en nyttig repitition av sådant man läst innan men också några nya vinklar, för mig i alla fall.

En sak som jag aldrig reflekterat över var att upplysningstiden är unik för väst-Europa. Annars har många historiska skeenden sina motsvarigheter över hela världen, men just upplysningstiden är unik.

Harrison visade också på vilken otrolig tyngd dessa tankar fått på vår historiska utveckling, hur de flesta av dagens ideologier vilar på upplysningstankar och om hur vi väst-européer gjort vårt bästa för att exportera dem över världen.

---

På föreläsningen träffade jag också en läkare som jag arbetat ihop med. Som nybliven pensionär är han nu student. Jag började redan planera för något liknande. Så underbart att ge sig in på högskolestudier som pensionär. Och gärna historia!

Annons:
Andersdotter
12/2/09, 10:06 AM
#1

Ja så underbart med dom förmåner som fortfarande finns i Sverige, jag har på nära håll följt just en man som gjort så. Han har äntligen haft möjlighet som penisionär att  läsa just dom ämne som tidigare fått stryka på foten i en rak utbildning. Härligt Glad

Gnidde
12/2/09, 6:18 PM
#2

Dick Harrison är en otroöigt skicklig föreläsare, en timme bara försvinner som fem minuter. Har träffat ett par tre stycken sådana föreläsare under min hitillsvarande levnadFörvånad Så gammal är jag inte!!

Hälsningar Gnidde.

Upp till toppen
Annons: