Annons:
Etikettbyggnader
Läst 5728 ggr
Yred3
12/11/09, 12:19 PM

Corfitztorp i Spången, Skåne

Huset som ser typiskt skånskt ut; kan det vara Skräddarehus i Spången? från början hette det Corfitztorp, efter Corfitz Uhlfeldt, den danske greven som ibland höll med svenske kungen och ibland med den danske kungen stor godsägare. C Uhlfeldt måste till sist gömma sig, vilket han gjorde i det eller ett liknanade hus på Herrevads klosters ägor. Till sist dog han under flykten på en båt på Rhen i Tyskland. Detta kan man läsa om i vissa uppslagsverk. Huset som hette Corfitztorp köpte min farmor och farfar 1905 och det är troligen från 1600-talet. Det ägs sedan 7 år tillbka av min kusin.

Annons:
AndersE
12/11/09, 12:52 PM
#1

#0 Det låter som ett spännande hus. Har du kollat upp "ägarlängden"?

Har du några bilder?

Jag jobbade på Herrevadskloster under många år så jag har nog sett huset?

Yred3
12/12/09, 1:51 PM
#2

Mina kusiner har ktr och det fanns ingen uppgift om hur gammalt huset är bara att det har tillhört Herrevads kloster. Men jag ska vid ett senare tillfälle ta fram Decimantboken.

AndersE
12/12/09, 2:29 PM
#3

#2 ktr?

Yred3
12/12/09, 10:56 PM
#4

Har precis tittat (i Decimantboken)men ej hittat huset trots att det finns i registret. Har tidigare hittat det hos AD i en husförhörslängd. Det fanns alltså inte hos landsarkivet enligt mina kusiner, men på vilket sätt de har forskat om det vet jag inte. Men att jag skulle behöva skriva efter min farmors farmors bouppteckning, gör att man tänker skam den som ger sig. Fick tidigare veta att kyrkböckerna i Dalby var nedbrunna (enligt SVAR), men har senare fått alla de uppgifter som jag ville ha.

Andersdotter
12/13/09, 1:36 AM
#5

Ett foto på detta "skånska hus" hade ju varit roligt Glad

Yred3
12/13/09, 7:53 PM
#6

Det har jag inget. Huset ligger i Spången och ligger i korsningen Herrvadskloster-Höör-Ljungbyhed och åtminstone förr fanns Pettersson Blomsterhandel någonstans på andra sidan gatan.

Annons:
AndersE
12/13/09, 8:05 PM
#7

Jag bytte till en bättre rubrik

Ello
12/13/09, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bild ur Svenska Gods o Gårdar som bör vara det hus som avses.

AndersE
12/13/09, 9:38 PM
#9

#8 Tack, jag tror jag känner igen det och vet var det ligger.

Nuvarande hus är tydligen senare. Undrar om det finns något kvar av den 1600-talsbyggnad som nämns i #0.

Yred3
12/13/09, 11:12 PM
#10

Tack så mycket! Ja det stämmer att det är det huset. Jag trodde att de hade köpt huset samma år som de gifte sig. Man ser att glasen (i fönstren är gamla, åtmistone när jag var barn, det var blåsor i dem och invändigt djupa fönstersmygar. Min faster lät göra en balkong för kanske 20år sedan, vilket ju inte var bra och förstörde husets utseende. Stengolv i hallen, och en mycket åldedomlig trappa. Min kusin som äger det nu, skulle ta bort balkongen. Det fanns inga tapeter utan var målade väggar och ej heller badrum endast toalett, men nu finns badrum på övervåningen. Det är möjligt att övervåningen ej fanns ursprungligen, men jag vet inte. Jag har inte varit nere i Skåne på 3-4 år nu, men kusinen säger att de tar det varligt med reparationerna.

I huset som man ser till höger, där döptes jag, på farfars kontor. Man ser inte ladugården som låg rakt bakom. När jag var barn så var tomten stor och gick ner till Rönneå, om jag inte minns fel. Men min ogifta faster som var sist kvar(dog 2002) har sålt marken så att nu är det bara en vanlig trädgård kvar.

Yred3
12/14/09, 12:44 AM
#11

Jag glömde att säga att det finns en mycket stor jordkällare och med en gång(inder marken) till närliggande hus. Där det sas att denne Corfitz hade flytt. Han ägde ju mycket mark i dåvarande Danmark och numera Skåne och i synnerhet Herrevads kloster. I boken Gods och gårdar står det även om huset i Norrbotten att det har varit i släktens ägo från felaktigt år. Men det finns i kyrkböckerna.

Yred3
12/14/09, 2:33 PM
#12

Enligt vad jag kan se hos AD i Katekas--- 1683-1712 finns Skräddare huset i Riseberga socken bebott av ? Nilsson. Samma sida kan man se hos Genline i Övrigt 1683-1712. Jag skrev fel att det var målade väggar det var bara papper sa min kusin inte ens en tapet och med de typiska grova bjälkarna i taket och köket såg också ut som ett från 1600-talet, men nu vet jag inte då jag inte har varit där på några år.

Yred3
12/14/09, 7:49 PM
#13

Har vetat att min far föddes i det huset 1906 så de köpte det 1905 och ej 1909, så det står fel i Gods och Gårdar

Annons:
Yred3
12/15/09, 12:16 AM
#14

Återigen Hfl 1810--1813 Skräddarehuset bodde Nils Johansson född 1782-02-25 i Skräddarehuset. Far: Johan Bengtsson, mor: Elsa A…dotter, ser inte vad det står. Just nu minns jag inte vilka år det har hetat Corfitztorp. Men det måste jag söka en annan dag.

Yred3
12/15/09, 12:56 AM
#15

Har nu sett  efter att under åren 1850-1866 heter huset Corfitztorp, i HFL. Vet att jag har sett det på gamla brev men min släkt bodde ju inte där för 1805.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: