Annons:
Etikettvem-tror-du-att-du-är
Läst 10143 ggr
Leiper
12/3/09, 12:13 AM

Pia Johansson

Inga inlägg om hennes program i Vem tror du att du är-serien?

Jag tyckte det var ett bra program, (liksom övriga program) och i vanlig ordning verkar de fånga personligheten på ett bra sätt (utan att känna till något speciell mycket om henne).

Visst blev det kanske inte så mycket släktforskning i praktiken, men kul med hennes samiska rötter och hennes intresse för det. Det vi fick höra och se av och om hennes pappa, dykaren, var både gripande och roligt. Utifrån hans situation och yrkesroll med de erfarenheter han hade (bl.a fastnat under en sten på botten i flera timmar) kanske det inte var så långt till flaskan ibland… Lika fint var det det hon kunde visa om hans och även hennes egen tro, minst sagt personligt och modigt.

Annons:
ambi
12/3/09, 12:25 AM
#1

Om Claes Malmbergs rötter fick får 4 * av fem möjliga av mig, får detta 3*.

Jag vet inte varför jag inte riktigt tyckte detta var så bra.

AndersE
12/3/09, 12:27 AM
#2

Missade det. Får försöka se en repris…

svenake
12/3/09, 12:56 AM
#3

Missade också detta men en av mina söner som inte är intresserad av släktforskning råkade se det och tyckte det var bra.  Han trodde att vi kunde ha gemensamma anfäder i Skellefteås siste skarprättare, Olof Olofsson Hall.  Måste nog kolla upp en repris.

Leiper
12/3/09, 8:44 AM
#4

Programmet ligger ju på SVT Play ett tag också, så kolla där.

Phryxe
12/3/09, 8:44 AM
#5

Missade det också, men kollade på SVT Play. Pia var trevlig, men kändes lite flåshurtig … Inte mycket släktforskning syntes utan hon fick allt serverat på fat. Programmet räcker ju heller inte till allt, men det hade varit intressant att veta mer om hennes fars sida med åtminstone 3 generationer (djup)dykare.

Leiper
12/3/09, 10:23 AM
#6

#5 Jo, hurtig är hon ju också… istället för att åka bil överallt cyklade hon (iaf i stan, ut på Gärdet), vilket var en trevlig omväxling. Ang de tre generationerna djupdykare håller jag med om att man blev nyfiken på mer.

Annons:
Leiper
12/3/09, 10:28 AM
#7

En snabb korrigering, men det står tungdykare i texten på svt om programmet…

Det verkar också vara mindre information på hemsidan om vad de hittar och hur de får fram det än i förra säsongen. Inte heller de små klippen med eftersnack om summeringen är kvar. Kanske tidsbrist, eller dålig ekonomi?

swemah
12/3/09, 12:44 PM
#8

Kommentar från en vän som inte är släktforskare:  Vad skönt att få veta mer om hur människorna hade det, inte hur man man hittade dem.

Kanske är det värt att fundera på hur intressant metoderna är, för gemene man, kontra hur vi kan beskriva den miljö som förfäderna levde i. Lite mer mikrohistoria kanske?

Phryxe
12/3/09, 1:01 PM
#9

#8 Jo, du har nog rätt, det är förmodligen berättelserna snarare än forskningen som lockar folk att se programmet.

ambi
12/3/09, 2:32 PM
#10

Jag tror inte att det är själva historien i det har fallet som stör mig, utan kanske Pia Johanssons sätt, det #5 nämner som flåshurtigt. Jag vill inte att en komiker ska fortsätta att vara en komiker även i detta programmet.

Claes Malmberg är också en komiker, men var mer dämpad.

Cheyenne
12/3/09, 3:50 PM
#11

#5 och #10 Nu förstår jag ingenting. Jag har tittat på programmet och uppenbarligen uppfattar jag det ni kallar för "flåshurtigt", snarare som någon som är genuint intresserad och blir exalterad vid varje nytt fynd. I så fall är jag också flåshurtig då jag - i det närmaste går bananas - och blir överexalterad vid varje nytt fynd.

ambi
12/3/09, 4:47 PM
#12

#11 Exalterad får man bli, absolut, men jag har svårt för människor som ständigt ler, som om de döljer vad de egentligen känner. Så är det. Varför jag tycker så, det kan jag inte förklara. Jag vill se en människa visa känslor, bli exalterad, gråta, skratta, bli allvarlig.

Nej, tre poäng, inget mer får detta avsnitt (trots att jag har mina rötter bl a i Gafsele, som nämndes,  i närheten av Åsele).

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Siss88
12/3/09, 8:31 PM
#14

Jag fick plocka fram mitt släktforskningsprogram och mata in ny info om min farmors farfars farmors farfars morfar Adam Kristoffersson, så jag är mer än nöjd!! Jag skrev in citat från programmet, tog lite skärmdumpar av huset (kollade på SVT Play) och har nu snitslad bana dit om jag skulle ha vägarna förbi för att besöka min gamla anas hemtrakter!! Tjoho!

Jag gillade Pia skarpt - visst är hon skådis och van att ta ut svängarna, men liksom #11 uppfattade jag bara ett genuint intresse! Hennes reaktion på att den avrättade bara "försvann" fick det iallafall att hugga till lite i min mage…

AndersE
12/3/09, 11:02 PM
#15

Nu har jag också tittat, via SVT Play.

Det var rätt trevligt och omväxlande. Den nära tiden, med pappans dykarkollega och bandinspelningen blev ju rätt känslosam. Det visade ju på att släktforskningen kan handla också om nutidshistoria.

Sen tyckte jag att det "samiska spåret" följdes upp fint. Även om det inte var så mycket arkiv så blev det ju mycket av att leta upp platser och hus och framförallt människor med intressanta berättelser.

Jag tyckte det var ett program som visade på att släktforskningen är så mycket mer än just arkiv.

Och jag tyckte inte Pia var särskilt "hurtig", utan kändes äkta och känslosam.

mbss
12/3/09, 11:32 PM
#16

Jag kunde inte riktigt "fångas" av de här berättelserna på samma sätt som det föregående avsnittet, men det får ändå betyget "godkänt" av mig.. :)

Min personliga förhoppning är att man i något avsnitt kommer att smala av forskningen lite och fokusera på att få fram mer om någon idivid, d.v.s. försöka visa alla tänkbara källor till information om någon som levde en bit tillbaka i tiden..

AndersE
12/3/09, 11:36 PM
#17

#16 Eftersom man låter huvudpersonen verkligen vara huvudperson får det väl i så fall vara någon kändis som verkligen vill veta mycket om någon särskild ana.

mbss
12/3/09, 11:47 PM
#18

Jo precis.. Som sagt, det är min förhoppning.. :)

Det finns så otroligt mkt intressanta historier som ligger fördolda i det förflutna, man skulle säkerligen kunna göra enrmt intressanta tv-program med information liknande det som tas fram i vissa släktforskningslaviner här och på AF.

Jag har sedan igår suttit och ögnat igenom "alla" artiklar som handlar om "Skedevi" (min hemförsamling) i den eminenta "Digitaliserade svenska tidningar" som jag fick tips om här om dagen.. Det som slår mig är att det finns så oroligt mkt spännande/tragiska händelser som man skulle vilja spinna vidare på och veta mer om.. Ett TV-program som utgår från något sådant och sedan dammsuger alla tänkbara källor efter information om händelsen och personerna inblandade, DET är ett program jag skulle vilja se! :) Men det kanske bara är släktforskare som skulle uppskatta det.. :)

Andersdotter
12/3/09, 11:57 PM
#19

#18 Men det kanske bara är släktforskare som skulle uppskatta det.. :)

He he, ja det är ju just det vi drömmer om, år ut och år in, källa efter källa, samlar vi våra små smulor som sakta men säker blir till Min historia. Oftast blir det bara några rader om varje person.

Men vi är som guldgrävarna och vi blir lyckliga för varje  litet litet korn och alla hoppas vi på den stora klimpen Glad …et scoop en hembyggsbok med massor att förtälja … det hade varit lycka det,

kjellgren
12/6/09, 1:46 PM
#20

Åh, Skedevi, vad roligt! Barndomens sommarparadis, därifrån kommer min morfar, Sven Örtegren. Är vi släkt kanske?

Aina

Annons:
mbss
12/6/09, 4:15 PM
#21

#20 Jag är inte född här så i dessa trakter har jag ingen släkt.. Bodde han i Skedevi by eller? Det är ju en till ytan väldigt stor församling, själv bor jag i andra änden av församlingen..

Linda-A
12/6/09, 4:54 PM
#22

#20, 21 Även jag härstammar från Skedevi! Hela min farfars mors släkt finns där, plus en hel del andra!

Angående programmet med Pia så ger jag det godkänt. Det var bra men så här i efterhand kommer jag inte ihåg mycket. Kanske blev det för mycket nutidshistoria som jag personligen inte är jätteintresserad av. Det hade varit spännande om de lagt mer tid på att berätta om livet i Norrland förr, det vet jag nämligen inte mycket om.

Lill-Kisse
12/6/09, 8:31 PM
#23

Instämmer till stor del i det som sas under #8. Under förra serien fick vi se folk vandra mellan olika arkiv och sitta och kika på microfilm och bläddra i böcker. Nu vet vi hur man gör det.

När jag sökt anor, har jag gjort långa uppehåll ibland för att jag känt behov av att söka information om vad som menats med olika yrkesbeteckningar eller förhållanden i trakten under den aktuella tiden. Sedan ska vi bara inte tala om vikten av att smälta informationen, reflektera över hur olika skeenden kan ha hängt ihop och påverkat senare skeenden. Plötsligt en dag får man ett nytt uppslag, en ny infallsvinkel och idéer var man kan söka vidare.

Inte visste jag att det finns något som kallas tungdykare. Det var bra att programmet tog upp och beskrev ett udda yrke ordentligt.

valley
12/6/09, 9:59 PM
#24

Programmen tror jag är gjorda för att få en bredare publik än bara för dom som sysslar med släktforskning.  Jag gillade Pia Johanssons program och tycket hon var genuint intresserad och naturligt rolig.

Programmen varar en helt timme och det är ovanligt nu för tiden. Den som klipper programmen har ju sitt att säga till om osv.

kjellgren
12/7/09, 7:17 PM
#25

#21 22  Han bodde vid kyrkan i "Gröna Stugan". Han var född uppe i skolhuset, hans pappa Konrad var kantor, om jag inte minns fel.

Cheyenne
12/7/09, 7:56 PM
#26

#25 Din morfars far, dvs Sven Örtegrens far, var Folkskolelärare och Organist enligt folkräkningen 1900:

Far: Konrad Emanuel Östergren, f. 1858 i Östra Ryd Östergötlands län, Organist Folkskolelärare
Mor: Anna Helena Åkerman, f. 1870 i Hällestad Östergötlands län
Son: Sven Fredrik Emanuel, f. 1892 i Skedevi Östergötlands län
Son: Erik Olof, f. 1894 i Skedevi Östergötlands län
Dotter: Ellen Helena Margareta, f. 1896 i Skedevi Östergötlands län
Son: Karl Henrik, f. 1898 i Skedevi Östergötlands län

År 1900 bodde de mycket riktigt vid kyrkobacken:

Hemförsamling: Skedevi
Hemort: Skedevi Kyrkobacken
Kontrakt: Bergslag
Län: Östergötland

kjellgren
12/7/09, 8:02 PM
#27

#26 Tänkte just rätta mej o säga att han var skollärare. Du är på hugget, tack!

Annons:
Cheyenne
12/7/09, 8:09 PM
#28

Nej då, jag är inte på hugget. Men det är lättare att få fram mer information och eventuella släktskap med lite mer information ;)

Linda-A
12/7/09, 8:23 PM
#29

#27 Vad jag kan se är vi inte släkt men min farfars mor är född 1890 så det är ju mycket möjligt att hon hade Konrad Emanuel som lärare. Skedevi är ju iofs stort till ytan så det fanns kanske flera skolor. Farfarsmor bodde i alla fall i unga år i Dammhult och senare i Sila by på gården som kallas Svartviken.

Med risk för att diskussionen hamnar helt off topic så ska jag nu göra klart dagens sysslomål inför kvällens avsnitt av "Vem tror du att du är"

mbss
12/7/09, 11:42 PM
#30

#29 Sila och Svartviken är inte så långt från min gård.. Det är inte släktingar till dig som bor i Svartviken nu eller?

Linda-A
12/8/09, 10:52 AM
#31

#30 Jag vet faktiskt inte om det bor någon sälkting där nu. På 60- och 70-talet bodde i alla fall "Gunnar i Svartviken" som pappa kallar honom där. Det var min farfars kusin. Och i början av 1900 talet arrenderade min farfars morfar August Persson gården.

Upp till toppen
Annons: