Annons:
Etiketterkyrkogårdargravar
Läst 5196 ggr
chrissan
12/5/09, 5:48 PM

Landskrona kyrkogård

I diskussionen Namnge konstnärerna saknar vi hemsidor på kommunerna med uppgifter om konstnärlig utsmyckning.

Om ni inte sett denna förut så är det ett exempel på en trevlig hemsida av annat slag.

Landskrona kyrkogård

Annons:
AndersE
12/5/09, 5:52 PM
#1

#0 Riktigt trevligt, med små livsöden beskrivna för ett antal.

chrissan
12/5/09, 6:20 PM
#2

Ja, Josepha Ahnfelt är en avlägsen släkting och närmare släkting till en av våra bästa vänner så det var kul att läsa.

kajsa-kavat
12/5/09, 7:39 PM
#3

Glad Vilken trevlig sida, och vilka livsöden som beskrivs. Fantastiskt !

Det jag saknar är berättelser från "vanligt folk", alltså folk ur medelklassen och dom mindre bemedlade, utan utbildning. Men det är kanske svårare att hitta material till ? Helt enkelt torpare och bönder.

evakristina
12/6/09, 3:58 PM
#4

Härliga personbeskrivningar!

Lill-Kisse
12/6/09, 8:54 PM
#5

#3 Det beror väl på var man söker berättelser.

I början blev jag lite besviken på släktforskare som uppenbart sökte efter adliga förfäder, vallonblod o dyl eller bara följde upp männen i släkten etc. Vill man veta hur människorna faktiskt levde förr, bör man även söka på kvinnor och barn. Då får man fram mindre glättade bilder.

Jag har släkter i Västerbottens läns inland och har undrat varför folk sökte sig dit. Hur kunde det vara attraktivt? Dessa frågeställningar genomsyrar min släktforskning och jag finner många noteringar om vanliga, vardagliga händelser i små byar om enkla människor, åtminstone inte högutbildade om det är vad man menar med "enkla". De hade nog inget fel på intellekt, kraft och mod som klarade av att leva under så svåra förhållanden som det var ibland.

Titta exempelvis in på dessa kommuners hemsidor, så finner ni länkar till historiska berättelser och enskilda personers hemsidor om livet i små byar, livsöden m m.

Upp till toppen
Annons: