Annons:
Etikettsamlarobjekt
Läst 18789 ggr
petsson
2010-01-22 15:47

Vad samlar du på?

Nog finns det fler än mig som samlar på saker och ting?

Berätta, det är roligt att få veta! 

Upprinnelsen till mitt samlande var ett Hemma-hos-reportage hos Barbro Alving. Hon hade ett skåp med glasdörr där hon hade glasfigurer i blått. Jag tyckte det var så fint. 

När jag fick min första lön köpte jag ett litet blått djur. Under åren som gått har samlingen vuxit till sig. Idag förvaras den i ett vitrinskåp med belysning. Mörka kvällar när skåpet tänds känner jag glädje, det blå glaset blir så levande.

Det är svårt att hitta nya objekt, brukar leta på loppisar och antikmässor., Vet inte om det är många som samlar samma sak eller om det inte finns så mycket ute på marknaden. Hittar jag något har jag det redan. eller så tillför det inget "värde" .

Annons:
AndersE
2010-01-22 15:51
#1

Jag samlar mest på:

  • modellbilar, mest Citroën i 1:43
  • vykort, mest Ängelholmsmotiv
  • litteratur, mest med anknytning till Ängelholm, men även annat med anknytning till släktens historia
chrissan
2010-01-22 15:55
#2

Jag samlar på kokböcker från hela världen, har rest mycket och köpt kokböcker i alla länder (+ ett Lexikon när jag inte kan språket). Men nu är det fullt i ett helt rum och lite till. Så jag har trappat ner på samlandet.

Lissan56
2010-01-22 16:18
#3

Jag har samlat på mycket! Under årens lopp har jag samlat; bokmärken, frimärken, mynt, apelsinpapper, vykort med djur och Norrtäljemotiv, äggkoppar i metall, äggkoppar i plast, gamla te-och kaffeburkar i plåt, kockums grön/beiga saker, melodifestivalsinglar, eurovisionsinglar, ABBA och Roxett och alla deras solo singlar, kryddburkar i plåt, citruspressar i glas och Upsala-Ekebykeramik från 1930-40 talet. Jag är ingen fanatisk samlare som bokför allt utan jag köper på mej sånt jag gillar!

annsofi
2010-01-22 16:21
#4

Jag samlar på glasskålar på fot.

svenake
2010-01-22 17:10
#5

Försöker att samla på öar,  alltså inte äga men besöka.

Samlar på rullbandspelare 8 st.

Försöker LÅTA BLI att samla på böcker   -  men lyckas dåligt.

chrissan
2010-01-22 17:46
#6

JA, det är svårt det där med böcker. I de andra tre rummen där jag inte har kokböcker har jag andra böcker. Nu får jag inte plats själv. Men det gör ont att slänga böcker.

Annons:
Cheyenne
2010-01-22 18:37
#7

Jag vågar inte berätta vad jag samlar på……! Skäms Men jag är fortfarande på jakt efter ett sådant gammalt "medicinskåp" i glas som Anders har där jag ska förvara min samling.

leja
2010-01-22 19:12
#8

Samlar på allt möjligt, men framför allt hästar i trä(men har i alla möjliga material, sådär lite vid sidan av). Så har jag böcker(ovanligt eller hur). Sen är jag förtjust i fynd från loppis. Så det har blivit lite väl mycket ibland, men å andra sidan har jag nästan alltid en ovanlig present med när jag ska bort och ha en gåva med.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

kajsa-kavat
2010-01-22 20:34
#9

Jag samlar på celluiddockor, sköldpaddsdockor. Har inte så många ännu, men har desto fler i porslin. Men sköldpaddorna ligger varmast om hjärtat.

Har även samla cockerspaniels i porslin, men det har jag slutat med nu. Blev för jobbigt att damma allesamman.

petsson
2010-01-22 20:42
#10

#4

I mönsterpress glas?

I mitt andra vitrinskåp har jag gammalt glas. Tyvärr har ett par fått självsprickor. Jag är rädd att de en dag delar på sig.

#5

Det var ju skönt att det var rese-öar.

 Jag såg för mitt inre, dig sittande på en ö med  tampar i hand som  ledde ut till guppande öar(ursäkta, min fantasi skenade iväg)

Varför sparar man böcker som man läst?   Va' jobbigt om man flyttar,och  plats tar dom hemma.

#7

Skammens rodnad på kinderna, medicinskåp…. Tungan ute Berätta nu……

Cheyenne
2010-01-22 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Okej, bara för att du ber mig (jag har blivt "retad" av vänner och bekanta därav mina blossande kinder).

Som barn eller rättare sagt i tonåren tyckte jag alltid att det var lite småfult med alla dessa porslinsfiguriner som fanns hemma hos mina mor- och farföräldrar, utplacerade på småbord eller på en byrå. Vem minns inte t ex den lilla flickan som sitter med en hund, konstverket heter "Kan du inte tala?". Min mormor hade även flera danska porslinsfiguriner som jag fick ärva när hon gick bort och då, för 4 år sedan när jag var 36 år, såg jag plötsligt helt annorlunda på dem. Det var ju små konstverk. I

Idag har samlingen utökats och jag samlar ffa på Bing & Gröndal samt Royal Copenhagen. Mina favoriter är dels barn i olika vardagliga situationer samt kvinnor och män inom olika yrkesgrupper, t ex bagare, slaktare, den unga pigan som matar hönsen, fiskmånglerskan etc. etc. Dessa båda kategorier stämmer också väl in på mitt intresse inom släktforskningen.

Nu får ni några smakprov. Först min absoluta favorit. Den lilla flickan med sin docka.

Cheyenne
2010-01-22 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nästa, en typisk figurin som visar upp ett yrke; en sjuksköterska från första världskriget.

Cheyenne
2010-01-22 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En piga som matar hönsen.

Jag är på jakt efter ett gammalt vitrinskåp att ha min samling i och då gärna ett gammalt medicinskåp eller liknande. Ett sådant man förr kunde finna hos doktorn eller på ett apotek.

Annons:
Cheyenne
2010-01-22 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och så samlar jag på hattnålar. Bär jag hatt? Svar; Nej! Så vad ska jag med hattnålarna till? Jag tar fram samlingen ibland och bara tittar på den och njuter av den. Vardagslyx!

AndersE
2010-01-22 21:18
#15

Att samla på "yrken" i porslin låter trevligt!

Jag har faktiskt en keramiktavla gjord i Råå som föreställer några fiskegubbar på ljugarbänken. En av dem är jag helt "säker" på är mina döttrars mormors farfar.

petsson
2010-01-22 21:42
#16

#11

Dom är ju jättefina. Hoppas du hittar ditt skåp snart så de får visa upp sig ordentligt.

De är nog bara lite avis vänner och bekanta.

Cheyenne
2010-01-22 22:32
#17

#15 Det är faktiskt trevligt eftersom en del av skråyrkena är på väg att försvinna, åtminstonde i den form de utfördes förr.

#16 Tack, det var rart skrivet.

annsofi
2010-01-22 23:09
#18

#10 Ja och det är ingen stor samling, bara åtta stycken.

leja
2010-01-23 00:03
#19

Min mor hade flera porslinsfigurer. Men främst är det väl hennes tomte samling(ca 300st) som jag får ta hand om, än står de hemma hos min far.

Jag har en egen ö, så jag har en plats att besöka då. Vi har  familjens sommarstuga på en pytte ö i Vänern. Sen bor min far på Djurö i Stockholmsskärgård, så hur stora/små öar sparar du på? För själv har jag inte räknat alla öar jag besökt, men det verkar kul. Ett tag försökte jag samla på länder. Men det blev sen flera besök i samma länder.

Kul att läsa om samlingarna. Ser fram emot mer information och appropå böcker, vem har sagt att jag läst dem? Har faktiskt mycket fakta böcker och inget man sträck läser precist, men som är bra att ha nr man ska kolla uppgifter.(Fast en och annan skönlitteratur finns väl med, samt mycket fantasy på engelska).

Vad ska man ha som signatur tro?

petsson
2010-01-23 02:33
#20

#19

Facklitteratur har man ju användning för.Jag har själv hobbyböcker som jag plockar fram lite då och då. 

Jag tänkte mest på skönlitteratur, romaner, deckare m.m. när man samlar på böcker.

Jag har tomtar som jag började samla -86. Jag tittar efter ny en ny varje år. I köket har jag ett vitrinskåp med 3 hyllplan som de flyttar in i till advent..

 På översta hyllan står kyrkan och runt den samlas tomtarna som rest långväga för att fira jul.

Nästa hylla huserar gårdstomtarna på  som ser till djuren, och tomtar som står för julmusiken med sina instrument.

Längst ner bor kökstomtarna som bakar och kokar gröt, samt tomtebarnen som leker eller läser för varandra och tomten som prickar av alla önskelistor.  

Min favorit är nakentomten som står med händerna på ryggen iförd kängor och luva. Det är nog lite kall om kulmagenför den är lite röd, men han ser lite pillemarisk ut.  jodå, han har en liten…..sån också.

Annons:
svenne
2010-01-23 17:00
#21

Alla är väl samlare av något, jag samlar bl.a

*Vykort från ett par orter här i Värmland
*Vykort med gamla emigrantfartyg från början av 1900-talet
*Vykort med gamla atlantångare från 1900-talets första hälft
*SAL-kort i största allmänhet.

Gamla grammofonskivor, har väl mellan 2-3000 78:or samt ganska mycket vinyl från 60- och 70-talet.

En hel del gamla svenska mynt efter farfar finns också, det är dock inget jag samlar på, de finns bara där i gömmorna, så nog är man lite ekorre alltid.

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-21 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Öppnar upp här efter jag ser sidan varit i vila ca 2,5 år :-)

Jag samlar på lite av varje…

Kameror/filmkameror/projektorer: Har sammalagt ca 150 objekt,men en del ska avyttras pga tappat intresse,Ligger på tidsintervall 1890-1970

Spacetoys:Japanska plåtleksaker avseende robotar och ufon,tidsintervall 1950-1970. Har 14 stycken olika objekt

Dammsugare!!!! Har bla en Elektrolux LUX I från 1918,första elektriska dammsugaren Electrolux tillverkade,en LUX V från 1921 och en rolig (tuuuung) sak från ca 1880,handjagad,tror står GENERAL u.s.a Har 18 olika maskiner,Tidsintervall 1880-1940.Det började med mormors gamla Nilfisk från 1947 jag fick i arv 1999.Ja den funkar än idag,i dagligt bruk !!

Original-Odhner räknesnurror:Har 8 objekt,tidintervall 1910-60.

Men är jag på loppis kan enstaka prylar slinka ner i shoppinglådan :-)

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-21 16:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Bilden blev helt galen Är en Hugin,ser bättre ut från denna vinkeln :-)

maltemus
2012-06-21 16:46
#24

Jag och min familj var på en samlarmässa i jönköping när jag var ca 7 år ,där fanns en kvinna som samlade på servetter så det började jag med och gör fortfarande 38 år gammal.

svenne
2012-06-21 19:02
#25

Har en gammal dammsugare från 1937 efter farmor.
Funkar klanderfritt men jag använder den förstås inte.
Sugeffekten är väl inte riktigt up-to-date jämfört med dagens turbodammsugare. Till och med originalkartongen finns kvar.

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-21 19:42
#26

Hej Svenne…..Vad är det för maskin du har ?? Konstigt egentligen,man kollar mycket elprylar,finns aldrig originalboxar kvar,men till just dammsugare finns många :-) Till och med till min LUX Ia har jag både "unikaboxen" samt originalemballaget kvar..Av mina 18 maskiner finns alla lådor kvar till 12 av dom !! Men hade varit kul veta vad för maskin du harGlad

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-21 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Senaste loppisfynden lördagen 16/6 :-) Sammanlagda summan för alla tre 150 :- !!!!!

Annons:
svenne
2012-06-21 20:46
#28

Den heter Siemens Protos. Och visst, kartongen ser ut som en unica-box, lite kantstött men helt OK, står någonstans i garaget.

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-21 21:13
#29

Ok Då är den tyvärr svensksåld ? :-) Har en Siemens radio "Goebels-schnauffer"(kanske felstavat) som är tysksåld,där är istället för Siemensloggan en "naziörn" Men om jag inte har fel,fick exporterna vanliga loggor?? Har även en AEG Vampyr från 1940 med "korset" Men synd du har dammsugaren i garaget,funderar du på sälja den?? Kan vara intresserad

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-21 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Lite "snurrigt"

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-21 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Electrolux LUX V maskin

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-21 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Slang i stål !! LUX V

svenne
2012-06-22 22:05
#33

Snurrigt ja! Såna där räknemaskiner fanns det när jag började sommarjobba på Uddeholmsbolagets kontor i början av 70-talet.

Dom på dina bilder är väl mekaniska, sedan kom de elektriska och jädrans vad dom surrade och lät, dom snurrade och gick i minst en halv minut för att räkna ut något enkelt men rätt blev det. 

Tar det inte stor plats att samla på gamla dammsugare?  Jag samlar gamla grammofonskivor och även om de står i hyllor eller ligger i travar tycker jag att DET tar en väldans plats.

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-22 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Tjena Svenne..Hoppas du har/haft en bra midsommarafton :-)..Joodå jag har bara mekaniska snurror,ku äldre desto vackrare,den tidigaste jag har ca 1915-20 är svartlackerad med mässingsdetaljer och dom två på bilden är förmodligen bland dom senaste,mörkgrå ca 1940-50 och ljusgrå är ca 1960-tidigt 70. Men håller med dej,elektriska har charm dom med,då dom för lite "oväsen" surrar och har sej och att räkna ut 2+2 tar en halv minut :-)

Dammsugarna tar lite plats,det håller jag med om,men som tur har jag en hobbylokal jag hyr i huset,men dom finaste har jag uppe i lägenheten.Bla LUXen på bilderna.

Du skriver om grammofonskivor,hade jag för 12 år sedan med då  boeende på annan ort,ca 500 singlar/ep 1200 lpskivor och ca 700 stenkakor 150 rullband och ca 300 kassettband..Allt kåg i ett förråd,men tyvärr blev allt rensat och stulet då jag var på en resa :-( Alla var jazz,blues samt be-wop(amr.50-60 tal) samt en radiogrammofon Blaupunkt Arcona som också "fick nytt hem"

Men jag står i begrepp att införskaffa mej ny radiogrammofon samt en flock singel/eps igen…Billigare än köpa jukebox :-) Men väntar tills kamerorna är borta…Jag bor i en etta på 45 m2 så gäller att planera platsen,hittils har allt gått bra :-)

Annons:
[Sjöholm i Hålan]
2012-06-22 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Ps Läste Petsons inslag om nakentomte :-) Har en vinkaraff inköpt av morfar i spanien på tidigt 1970 tal… Smaklös och ful men alltid ett samtalsämne,speciellt vid servering av nån "pinkfärgat" vin :-)))

svenne
2012-06-22 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Något originell måste jag säga…

"Pinkfärgat  vin" passar ju bra i den där karaffen.

Själv har jag en gammal radiogrammofon med märket Radiola efter mina svärföräldrar, funkar oklanderligt, jättebra ljud och man kan ta in varenda station i hela Europa med radion som är inbyggd. 

Så här ser den ut:

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-22 23:00
#37

Svenne,den ser ju riktigt trevlig ut,inte som dessa trista byråliknande man ser hela tiden på Blocket. Blaupunkten jag hade var ett arvegods efter mormor och morfar,och hade med ett underbart ljud..Alla dessa gamla 50-60 talsplattor får ett helrätt ljud i en sådan apparat..lagom raspigt,mjukt och "mysigt" sen att rdioskalan funkar helt utmärkt som mysbelysning gör ju inte saken sämre

svenne
2012-06-22 23:23
#38

Absolut, när man spelar 78:orna i den där så får man det där speciella ombonade  ljudet som är så trivsamt att lyssna till…

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-22 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Absolut Svenne.och bara trava upp en 8-10 skivor i växlaren,sen lyssna på skivorna samtidigt hör man mekaniken arbetar i skivspelaren vilken avslutas med skivans falljud på tallrik eller skivorna under :-) Annat än dagens trista cdväxlare :-) Hittade foto i gömmorna på Arconan

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-22 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Här med dold radio/grammofon och baren (original) bakom glasskjutlucka…….Saknar den än idag :-(

Anna-hfg
2012-07-02 05:34
#41

Böcker,  figurer av hästar och katter (trä mest), Julstämning (tidning som kommer ut på julen. fast jag försöker hitta de gamla numren från 1900-talet början och framåt), DVD.

Är det att samla när man sparar på de historiska tidingarna man köper?

Kallar mig också släktens arkivarie för jag sparrar på gamla grejor som min släkt har haft och som nu levande släkt utan tvekan skulle slänga.

Annons:
Upp till toppen
Annons: