Annons:
Etikettgåtan
Läst 4192 ggr
Cheyenne
1/21/10, 10:00 PM

Torsdagsgåta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bildgåta. Den här personen blev mer känd efter sin död. Faktum är att en annan person upplever att han har haft honom med sig i över 30 år…! Vem var han?

Annons:
Phryxe
1/21/10, 10:46 PM
#1

"upplever att han har haft honom med sig i över 30 år"

Kanske nån författare …

Cheyenne
1/21/10, 10:55 PM
#2

Långt ifrån författare.

Tre snabba ledtrådar:

1) Gotland

2) Amerika

3) Är man glad ska man sjunga….!

Phryxe
1/21/10, 11:03 PM
#3

Jo, nu luskade jag ut det. Tänkte också att det kunde vara en avrättad mördare som bödeln inte kunnat släppa. Fann honom till sist. Efternamnet börjar med T :)

Cheyenne
1/21/10, 11:11 PM
#4

Jag tror du har svaret. Flört

Cheyenne
1/21/10, 11:13 PM
#5

Tillägg, men bödeln emigrerade till Amerika så det var inte så att bödeln inte kunde släppa honom.

Cheyenne
1/21/10, 11:33 PM
#6

Först; jag romantiserar ingenting, personen ifråga var en rånmördare, men jag berördes av ett visst klipp på youtube.

Han hette Konrad Petterson Lundqvist Tector och tillsammans med sin medbrottsling Hjert var han blande de sista i Sverige som avrättades offentligt, dömd för bla rånmord. Han föddes 1838 i Svanshals församling i Östergötland och avrättades den 18 maj 1876 i Stenkumla på Gotland.

Tector hade en stark längtan till Amerika men kom aldrig dit. Mer om hans gärningar kan man läsa här.

Jag råkade ramla över ett klipp på youtube där Janne "Loffe" Carlsson mycket känslosamt berättar om när han spelade Tector i filmen "Drömmen om Amerika" från 1976. Loffe beskiver hur han har haft Tector med sig sedan dess. Loffe berättar hur han t om har åkt till USA för det var ju dit Tector ville.

Det är ganska uppenbart att Loffe berördes djupt av rollen och att han under inspelningen av avrättningsscenen kom sin rollkaraktär mycket nära (eller som han säger själv; för nära) och det behöver inte betyda att det var andligt. Vad Loffe upplevde och upplever vet han bara själv. Han är lite diffus när han beskriver det.

Här kan ni se klippet.

Annons:
Phryxe
1/22/10, 8:52 AM
#7

Ahh, inte riktigt som jag tänkte … även om jag hamnade rätt :)

Cheyenne
1/22/10, 9:57 AM
#8

*skratt* Du lät så säker på att du hade rätt svar så jag tog för givet att du hade just det. Skrattande

Gnidde
1/22/10, 10:08 AM
#9

Du är klurig Chyenne. Var hittar du alla underligheter. Förvånad Skrattande

Hälsningar Gnidde.

Upp till toppen
Annons: