Annons:
Etikettbyggnader
Läst 2998 ggr
Mark
2010-01-28 16:05

Tjörkall

Jag har stött på detta ord i en gammal bok, 1920 ca. Alternativt ska det vara tjörkalle. Av texten framgår att det finns i skogen och sannolikt något av människan åstadkommet. På SOFI finns Tjörkallbäcken, ingen annan träff när jag Googlar. Texten gäller Dalarna, Venjantrakten.

Enda associationen jag får är att det kan ha med tjärframställning att göra, men det stavas alltså med ö.

Någon som vet, eller har ett förslag?
Inte så bra gruppval kanske, vet inte om det är en byggnad.

Annons:
chrissan
2010-01-28 16:14
#1

Det finns platsnamn som börjar med tjärkall också. Det låter som något med tjära. En tjärtall användes för att få fram tjära

Lill-Kisse
2010-01-28 20:34
#2

Tänker spontant på "tjurtall" eller "tjörtall", där förleden är dialekt för kådigt och hårt trä samtidigt som man kan mena att en tall är seg, böjd och svårhanterlig. Slutleden "kall" känner jag tyvärr inte igen i det sammanhanget.

"Tjörkalle" vara något verktyg för att hantera det hårda trät eller tjäran i trät? Jag vet att man ger verktyg namn ibland. Kommer bara inte på nåt bra exempel på det just nu.

Mark
2010-01-28 23:18
#3

Tack för tipsen! Hoppas någon sitter inne med det absoluta svaret.

Lill-Kisse
2010-02-02 04:03
#4

Fördjupade mig i en ordbok med dialektala ord och uttryck, där ordet "Tira" till min förvåning ledde in på tjära och bl a följande: Tjäru-dal, m. tjärdal. Vb. Tjör-kall, m. Dl (Järna).

Järna ligger väl i Dalarna? I så fall kanske detta är lösningen.

Mark
2010-02-02 21:30
#5

#4 jag köper det! Det var ungefär vad jag trodde, och nu får jag ju stöd av ordboken du letat i. Tack för hjälpen! Förresten, vad är det för ordbok? Jag forskar väldigt mycket i Dalarna (även Järna el Dala-Järna), så det är kanske något man borde försöka komma över?

Lill-Kisse
2010-02-02 21:44
#6

Lyckan är fullständig! Nu hittar man gamla ordböcker inskannade. Se här: http://runeberg.org/dialektl/

Vad forskar du i mera specifikt?

Annons:
Mark
2010-02-02 23:05
#7

Förlåt, det var ju väldigt ospecifikt av mig. Det gäller släktforskning i första hand, men med det följer ju gärna hembygdskultur, -historia osv osv. Och dit hör också språkutveckling och bygdemål tycker jag.

Tack för länken!

Upp till toppen
Annons: