Annons:
Etikettkartor
Läst 4506 ggr
asvensso
2010-01-26 15:49

Fran HFL till Fastighetsregister

Hejsan

Min farfar foddes utanfor Norrkoping i St Johannes forsamling. I HFL heter kvarteret/fastigheten Fridhem 2 och i kyrkbockerna anges ofta "i Ludden" eller "vid Ludden". Jag har forgaves forsokt hitta detta namn pa en karta for att fa en fastighetsbeteckning. Talade med Lantmateriet och de sa att jag maste ha en fastighetsbeteckning for att kunna soka.

Jag ar nyfiken pa att ga vidare for att reda ut en gammal familjetvist. Enligt min farfar sa overtalade hans syster foraldrarna att salja hemmet billigt till henne. Hon salde med stor vinst och de andra syskonen kande sig snutna pa en liten peng. Inga stora pengar i sammanhanget, men anda. Jag skulle vilja finna fastigheten och om mojligt agare och kopeskillingar men behover tips om hur jag ska ga till vaga.

Annons:
AndersE
2010-01-26 16:04
#1

Jag känner igen problemet. Tycker det är svårt att följa en fastighets olika beteckningar. Har tyvärr inget tips…

edithjosefina
2010-01-27 19:24
#2

Vet ej om detta är någon hjälp.

Enl min mamma ägde min mormors far ett hus i Ängeholm. Familjen flyttade till Ängeholm från Östra Ljungby 1898. Jag hade bara dessa uppgifter om familjen. Fann i husförhör Ängelholm namnet på kvarteret där de hade haft sin hemvist. 

Besökte landsarkivet i Lund och med hjälp av namnet på kvarteret  och namnet på min morfars far och årtal fann jag uppgifter om lagfart och köpebrev.Fick även uppgifter på köpesumma,skuldebrev, areal, uppmätningar mm.

Jag kunde följa fastigheten från juni 1898 till november 1899 ( då den såldes ). En dag dagsverk men det var det värt.

asvensso
2010-02-02 20:10
#3

Fantastiskt!

Jattebra tips! Jag ska prova det.

Upp till toppen
Annons: