Annons:
Etikettgåtan
Läst 9549 ggr
Cheyenne
2/16/10, 12:30 PM

Tisdagsgåta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag misstänker att denna bildgåta eventuellt är på tok för enkel men ändock; Vem var mannen på fotot?

Annons:
Phryxe
2/16/10, 12:50 PM
#1

Tänkte på Dan Andersson, men han har luggen kammad åt andra hållet.

Cheyenne
2/16/10, 12:53 PM
#2

Då kommer ledtråd #1

"Det var en gång…."

Cheyenne
2/16/10, 12:56 PM
#3

Snabb ledtråd #2

Josef och Emma Charlotta

Cheyenne
2/16/10, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ett sagolikt vackert foto. Hon tittar ut över havet. Föga anade hon att det var just vatten som en dag skulle komma att ta hennes liv….!

Ledtråd #3

Phryxe
2/16/10, 1:03 PM
#5

John Bauer?

Cheyenne
2/16/10, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Ja, du är fantastisk snabb Phryxe. Grattis!

Visst föreställer fotot i inlägg #0 John Albert Bauer, född 1882 i Jönköping som son till den från Tyskland invandrade handlaren Josef Bauer och h.h Emma Charlotta Vadell.

John Bauer var väl som konstnär och illustratör (sagotecknare) en av dem man verkligen förknippar med sagosamlingen "Bland tomtar och troll" ("Det var en gång….")

Fotot i inlägg #4 föreställer John Bauers hustru Esther Ellqvist. John och hustrun vistades under två år i Tyskland och Italien (studieresa) och fotot är taget vid den italienska kusten. Som bekant drunknade John Bauer (36 år gammal) med sin maka Esther Ellqvist och deras treårige son Bengt, kallad Putte, då ångaren Per Brahe förliste under en höststorm på Vättern utanför Hästholmen 1918.

Jag hade John Bauers illustrationer på väggen i mitt rum som barn. Det var min far som införskaffade dessa då han älskade Bauer. När jag var i tonåren hölls en utställning på Nationalmuseeum i Stockholm med John Bauers verk. Pappa darrade, gick ner i spagat, slängde in mig och mina syskon i bilen och körde dit. Pappa ville inte lämna museet, fullständigt salig ;)

Min absoluta favorit är denna som jag också hade hemma på väggen, en illustration från "Tomtar och Troll" daterad 1915. Konstverkets titel vittnar om charm och humor; "God kväll, farbror!"

Annons:
Phryxe
2/16/10, 1:38 PM
#7

Tack, det var sagorna och drunkningen som fick mig på rätt spår.

Cheyenne
2/16/10, 1:42 PM
#8

#7 Noterade du att jag i inlägg #4 skrev "Ett sagolikt vackert foto." Flört

Phryxe
2/16/10, 2:20 PM
#9

#8 Nej, inte direkt …

chrissan
2/16/10, 2:39 PM
#10

Mina föräldrar hade ett praktverk med sagor och illustrationer som jag läste om och om igen som barn

Cheyenne
2/16/10, 2:40 PM
#11

#9 Det var en ledtråd (även om jag personligen tycker att fotot är helt sagolikt vackert) men du fixade det därmed ändå.

Cheyenne
2/16/10, 2:43 PM
#12

Var är hustrun Esther och sonen Bengt (kallad Putte) begravda?

--------------
Bauer, John

Sagomålare

Död 20/10 1918
Begravd 18/8 1922

Jönköpings östra kyrkogård, kv. 4, nr. 6 (kista)

-------------

De finns inte i samma grav och vad jag kan se, inte heller på samma kyrkogård.

chrissan
2/16/10, 2:46 PM
#13

Fast han är nr 6 och det finns inga mer i den graven på CDn, kanske är resten av familjen begravda där också men inte registrerade

Annons:
Cheyenne
2/16/10, 3:12 PM
#14

Sant, tack, det tänkte jag inte på.

Tog det så lång tid som mellan 1918 (förlisningen och då Bauer med familj omkom) som till 1922 för gravsättning?

chrissan
2/16/10, 3:15 PM
#15

Ja, de fick inte upp kvarlevorna förrän efter 4 år. Båten ligger djupt. Utanför vår strand ligger ett antal vrak på stort djup, de har aldrig bärgats. Vättern är en farlig sjö.

chrissan
2/16/10, 3:16 PM
AndersE
2/16/10, 3:29 PM
#17

#15 Vättern är djup!

Följdgåta/fråga:

Tänk er att ni tar ett "snöre". En håller i snöret i Askersund, en annan i andra änden i Jönköping. Eftersom jorden kröker sig kommer snöret under vattenytan. Hur långt under på djupaste stället?

Cheyenne
2/16/10, 3:39 PM
#18

#15 Ringde pappa och visst var det så. (Men jag störde honom mitt i OS så han hade inte tid att utveckla saken). Obestämd

Cheyenne
2/16/10, 3:41 PM
#19

#17

Gissar på 2,95 meter

Cheyenne
2/16/10, 3:47 PM
#20

Jag måste faktiskt få lyfta bilden på båten Per Brahe. Inte enkom för att den förliste utan också för att här blir det så tydligt att blått blir en ljus färg och gult blir en mörk färg på dessa gamla svart-vita foton. Se den svenska flaggan!

Per Brahe

Annons:
AndersE
2/16/10, 3:48 PM
#21

#20 Mycket folk på båten!

Cheyenne
2/16/10, 3:55 PM
#22

#21 Välkommen till Stockholm och ta en av skärgårdsbåtarna ut i Stockholms skärgård. Samma typ av båtar från samma tidsepok som fortfarande tuffar runt fullständigt överlastade med Stockholmare som vill ut i skärgården. Flört

Ronny-K
2/16/10, 3:59 PM
#23

#21 Ja, och få livbåtar…

Ronny-K
2/16/10, 4:29 PM
#24

#17 Vi tar det en isvinter, 0 meter.Flört

AndersE
2/16/10, 5:01 PM
#25

#24 Gills inte!

Ronny-K
2/16/10, 6:15 PM
#26

#25 Tro de' ! Med ett blygsamt största djup av 100+ o grundare områden i Söder o Norr, så det teoretiska snöret skulle aldrig nå botten där det är djupast.Kort sagt… Ingen AaningSkrattande

Hoppas på ett klurigt svarFlört

Ps. Tack för ett bra förslag till födelsedagspresent för en tvååring (i April)!  Om " Bland Tomtar & Troll" kommer med en läsande Farmor - Farfar + fina John Bauer illustrationer tror jag att vi kan konkurrera med vad datorvärlden kan erbjuda.Skrattande

Ronny-K
2/17/10, 5:25 PM
#27

Bra att snöret får ligga en stund. Kan sätta lite krok på o fånga en fin Vätternröding! Slipper jag vänta till sommarens fiske med kusinernaGlad

Annons:
AndersE
2/17/10, 5:34 PM
#28

Inte många gissningar…

Vätterns största kända djup är 128 m. Jag har för mig att jag hört att "snöret" är knappt lika djupt mitt i Vättern. Så nog kröker sig jord- och vattenytan…

chrissan
2/17/10, 5:53 PM
#29

Rödingen håller på att ta slut, kräftorna är på upphällningen och aborren lyser med sin frånvaro i Vättern, tyvärr Gråter

Ronny-K
2/17/10, 6:03 PM
#30

#29 Jag vet. Det blir mest en tur med båten o en o annan gädda när jag hälsar på kusinerna i A-sundstrakten. Tack o lov är det gott om Röding där jag fiskesemestrar i Dalarna. Men hemma i Skåne verkar Ålens saga allRynkar på näsan

[Kanehant]
6/4/13, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

För att vi skall hålla oss vakna i brist på diskussionsämnen kommer här en tisdagsgåta!

Vad är det jag söker? Ledtrådar kan man finna i askan eller på havets botten.

Eftersom bilden är snålt tilltagen kan jag berätta att det i tur och ordning står "CH" "IN", "AT" och "EL" i rutorna.

[Kanehant]
6/5/13, 12:15 AM
#32

Ingen som har några aningar?

[Kanehant]
6/5/13, 10:09 AM
#33

Verkar som om jag talar för döva öron, men jag försöker med en ledtråd till, ifall någon trots allt vill vara med och leka.

Det jag söker kan även sägas vara en beskrivning på en ungkarl.

svenne
6/5/13, 11:45 AM
#34

Svårt Kanehant, 

Kakrecept?😃

(Försökte göra en länk till receptet men länk-funktionen verkar vara omgjord så jag får ingen ordning på det hur jag än försöker).

Ungkarlar

200 g smör/margarin
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3½ dl vetemjöl
1½ dl potatismjöl

Arbeta ihop alla ingredienser (funkar finfint med matberedare tills allt är i en klump *lat*). Gör 2 st rullar, ca 3 cm i diameter. Låt stå kallt. Skär i skivor och doppa i pärlsocker.
Bakas i 175 grader, ca 10 min.

Annons:
[Kanehant]
6/5/13, 12:21 PM
#35

Tack för receptet - får se om det blir tillfälle att testa det! Som svar betraktat var det dock fel, fast ändå lite åt rätt håll.

Går vi tillbaka till frågan och tar beståndsdelen "CH" så kanske den kan kännas mer aktuell i morgon.

[Kanehant]
6/5/13, 3:41 PM
#36

OK, ännu en ledtråd: ta ett ord som betyder "utan inflytande". Byt ut en bokstav och du har det jag söker!

svenne
6/5/13, 5:17 PM
#37

Känner att jag är på väg att få en stroke…😈

[Kanehant]
6/5/13, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Oj, då får vi sätta in motåtgärder! Här är två bokstäver som ingår i namnet på det jag söker.

svenne
6/5/13, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Aha!

[Kanehant]
6/6/13, 2:15 AM
#40

Javisst, så är det ju! Frågan uppstod när jag fick en okontrollerbart godissug och upptäckte att Makalös försvunnit från godishyllan i butiken.

Ledtrådar:

31 ="askan" avser slottet Makalös, havets botten är fartyget Mars/Makalös. " Ch= punch, IN=apelsin, AT=nougat, EL= tryffel

# 33 = "ungkarl" = makalös

#35= ändelsen CH= punch torsdagar

# 36= utan inflytande= maktlös, byt ut en bokstav= makalös

#37= två omkastade bokstäver i "Makalös".

Grattis Svenne, som aldrig gav upp!

svenne
6/6/13, 6:42 AM
#41

Makalöst klurig gåta!

Annons:
Upp till toppen
Annons: