Annons:
Etikettersjukdomardödsorsaker
Läst 9612 ggr
evakristina
3/3/10, 7:40 PM

"Mordslagne" Jöns Bengtsson i Hjärnarp

Min mm mm mf Jöns Bengtsson föddes 1789 i Hjärnarp.

I Hjärnarps husförhörslängd 1822-1826 sid 83 står noterat att Jöns blev "Ihjelslagen….".

I boken över döda, Hjärnarp 1800-1835 sid. 352 står mycket riktigt att han dog av Mordslag den 8/12 1824 efter någon form av misshandel den 6/12 samma år.

Kan någon hjälpa mig? att tyda notering som står i husförhörslängden sid 83?

Någon som vet om man kan hitta mer information kring detta i annan källa än i kyrkböckerna?

Annons:
bokesliden
3/3/10, 9:08 PM
#1

Jag tolkar texten i husförhörslängden till följande:

Ihjälslagen vid Mantalskrivning å Magretetorp den 6te December 1824. Nedanför så står det: Död den 8 Dec.

Enligt Bjäre Släktrings avskrift av dödboken så var det Jöns Salomonsson i Vanstad som var den skyldige.

Det bör ha blivit en rättegång och i så fall hittar du den i Bjäre Häradsrätts domböcker. Dessa finns på Landsarkivet i Lund. Arkivförteckningen finns på NAD.

evakristina
3/4/10, 8:05 AM
#2

Tack för det bokesliden! Skall försöka få tag på materialet.

Vilket öde!

evakristina
10/2/12, 10:05 PM
#3

Ännu vet jag inte exakt vad som hände men nyligen blev jag kontaktad av en kvinna som är ättling till en av de män som var inblandad i händelsen.

Nu skall vi, båda ättlingar till de inblandade, träffas 188 år senare och tillsammans försöka nysta i vad som egentligen hände den där dagen den 6 december 1824.

AndersE
10/3/12, 9:02 PM
#4

Wow, låter superspännande!

[SallysPigge]
10/10/12, 12:25 AM
#5

Får hålla med, låter ju jättespännande och intressant :-)

[Fabtax]
10/10/12, 8:11 AM
#6

Evakristina, hoppas att du berättar för oss hur det går med er uppföljning av fallet - vi är flera som är nyfikna!

Annons:
evakristina
10/21/12, 8:47 PM
#7

Idag har jag träffat Birgitta, ättling till Jöns Salomonsson från Vanstad. Jöns var en av flera som var involverad i den förfärliga händelsen där min anfader, Jöns Bengtsson, jagades genom trädgården vid Margretetorps gästgivaregård i samband med en mantalsskrivning 1824 för att några dagar senare avlida av de skador som åsamkades honom.

Ett speciellt möte med en varm och trevlig kvinna kring ett öde som knyter våra släkter samman, om än av en ovanlig och lite markaber händelse.

Nu fortsätter vår jakt på fler detaljer kring händelsen, vad som hände efteråt och hur de olika släkterna drabbades.

Landsarkivet nästa!

evakristina
11/19/12, 9:19 AM
#8

Landsarkivet nästa!…..

Ja, ett besök på landsarkivet i Lund blev i början av november. Jag träffade då Birgitta samt två av hennes kusiner för att vi gemensamt skulle försöka hitta hovrättsdomen för bla Jöns Salomonsson.

Får nog säga att vi blev besvikna då det visade sig det fanns luckor i dokumentationen precis för åren, 1825-1827.

Vi letade även efter ev. dokumentation förd på Kristianstad fästning där de tydligen hölls anhållna under en tid utan att hitta något material.

Ja, besvikna vände vi hemåt med Jöns Bengtssons och hans hustrus bouppteckningar som enda resultat av dagen.

Undrar nu om någon av eer vana släktforskare har någon idé kring var och vad vi skall leta vidare efter?

Tacksam för tips och ideér!

bokesliden
11/19/12, 4:15 PM
#9

Varför tittade ni inte in Bjäre härads rätts domböcker som jag tipsade om i inlägg 1? De finns bevarade vad jag vet. Om målet gick till hovrätten så var det först efter häradsrättens förhandlingar och dom.

evakristina
11/19/12, 10:17 PM
#10

Jodå, den domen har vi hittat tillsammans med en del vittnesmål precis som du också föreslog. Vi vet att Jöns Salomonsson och Pehr Johansson blev dömda till döden via halshuggning, de andra inblandade dömda till böter.

Bekymret för oss var att domen enligt uppgift gick till hovrätten och det är där det saknas dokumentation för det aktuella året/åren. Vi får utgå från att domen förändrades, åtminstone för Jöns Salomonsson eftersom han dog av ålderdom 1858 i Slöinge, Halland enligt ättlingar i rakt nedstigande led.

Tack för dina tidigare tips!

chrissan
11/20/12, 7:36 AM
#11

Har ni kollat om han sökte nåd hos kungen, dvs Kungl Majt? Det var där mordfallen ofta slutade.

chrissan
11/20/12, 7:47 AM
#12

Jöns dog mycket riktigt i Slöinge 12 juni 1858, han var undantagsman på Stenstorp nr 3, hans son har gården.

Slöinge CI:5 (1828-1870) Bild 100 / sid 259 (AID: v93291.b100.s259, NAD: SE/LLA/13355)

Slöinge AI:4 (1851-1860) Bild 26 / sid 22 (AID: v93278.b26.s22, NAD: SE/LLA/13355)

Det finns en anmärkning om att han undergått uppenbar kyrkoplikt i Hjärnarp för mansbot. Han flyttar därifrån 1832

Hjärnarp AI:4 (1831-1834) Bild 55 / sid 49 (AID: v99444.b55.s49, NAD: SE/LLA/13154)

Konstigt nog ingen anteckning vid tiden för mordet

Hjärnarp AI:2 (1822-1826) Bild 43 / sid 36 (AID: v99442.b43.s36, NAD: SE/LLA/13154)

evakristina
11/20/12, 8:21 AM
#13

Tack Chrissan!

Ja, precis som du skriver så har vi sett att det genom åren varit noterat  i husförhörslängdern- kyrkoplikt för mansbot.

Är lite nyfiken på din tanke kring att han/de fått nått hos kungen. Kanske kan det vara en väg framåt som är värd att prova.

I vilka register kan jag hitta sådan information?

Annons:
chrissan
11/20/12, 8:26 AM
#14

Jag testade Kungl Majt på Svar, men han fanns inte där. Mycket märkligt att det inte står något i husförhöret, det brukade anteckna allt om folk, speciellt brott.

Det fanns ju inte departement på samma sätt då så jag vet inte riktigt var du ska söka, han fanns ju inte i registret.

evakristina
11/20/12, 5:52 PM
#15

Tack för ditt försök Chrissan! Vi får fortsätta att leta… skam den som ger sig Glad

Bjornen
12/1/12, 6:53 PM
#16

Som regel finns förteckning av utdömda straff (jag hittar inte namnet på denna förteckning just nu i minnet). I tidiga domböcker finns det sist eller först i kommande dombok.

Alla dödsdomar skulle fastställas av Hovrätten och många dödsdomar i tingsrätterna omvandlades till mildare straff. En gång ändrar faktiskt också Tingsrätten en fastställd dödsdom i Hovrätten.

evakristina
12/2/12, 7:55 PM
#17

Just så tror vi att det var i detta fall. Tyvärr har vi vid besök på länsarkivet fått information om att dokumentationen saknas för hovrättsdomar vid aktuell hovrätt för åren 1825-1827, precis när vi förväntade oss att en hovrättsdom kan ha varit aktuell.

Vi vet inte var vi skall fortsätta leta men som sagt…. skam den som ger sig!

Bjornen
12/3/12, 6:23 AM
#18

Åtminstone tidigare var det vanligt att tingsrätten tog upp mål, som Hovrätten hade ändrat och mera som konfirmering av Hovrättens beslut.

Leta i tingsrättens domar !

Kan vara ide att leta i Kyrkoarkivets icke mikrofilmade eller scannade handlingar t.ex. bilagor till husför (signum H), protokoll till husförhören, Kungörelseböcker (sigmum P) osv.

evakristina
12/3/12, 10:11 AM
#19

Tack för tipsen! Kan vara värt att testa!

evakristina
9/18/13, 1:41 PM
#20

Efter mycket letande hittade vi till slut hovrättsdomen.

Tingsrättens dom "omvandlades" från dom om halshuggning till att förövarna fick betala mansbot. Betalades denna ut till änkan eller hur fungerade det i sådana sammanhang?

Vi vet att förövarna fick lämna gårdarna/hemmen.

Nu försöker vi hitta mer information om vad det innebar att betala mansbot och tar tacksamt emot alla tips och råd om var vi kan hitta mer information.

Annons:
zachs
9/18/13, 5:01 PM
#21

Mansbot var böter som i äldre nordisk rätt betalades av en dråpare eller hans släktingar (fränder) till den dräptes släkt, som då avstod från att kräva blodshämnd. Syftet var att dels att avskräcka från dråp, dels att kompensera offrets familj. Mansboten gick över till att bli böter som sedan erlades till kungen. Om boten inte erlades, kunde blodsfejder utbryta, vilket var oerhört kostsamt.

Taget från Wikipedia.

evakristina
9/19/13, 8:04 PM
#22

Så med andra ord var det inte någonting som kom offrets familj till godo eller?

Känner någon till om en betald mansbot registrerades någonstans?

Det hade varit intressant att försöka hitta mer information kring just detta. En av förövarnas ättlingar söker informationen för att försöka kartlägga hur händelsen påverkade familjen och släkten som följde.

Upp till toppen
Annons: