Annons:
Etikettersjukdomardödsorsaker
Läst 5433 ggr
svenne
3/21/10, 11:51 AM

Ossium, dödsorsak 1917

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken säger, vad betyder "ossium" i sammanhanget? Har kommit fram till att ossium betyder benmärg, men har det någon koppling till lungtuberkulosen?

Annons:
Jerlerup
3/21/10, 12:27 PM
#1

Os kan vara ben på latin, ja!

Men också mun. Os på latin är mun, ossium borde vara genetiv.

Sen är frågan om det står fulmentum eller pulmentum. Fulmentum är fördröjd, kvarstannad (ca).

Pulmentum kan man se här: http://www.latinwordlist.com/latin-words/pulmentum-25819875.htm . Dvs något man äter.

men vad det exakt betyder medicinskt vet jag inte.

chrissan
3/21/10, 12:28 PM
#2

Lung- och bentuberkulos

svenne
3/21/10, 1:58 PM
#3

Tack för svaren.
Tuberculosis pulmonum (står det väl?), det var jag helt på det klara med, det var det där "ossium" jag funderade över.

Lung och benmärgstuberkulos, det låter inte trevligt. Det gäller en 19-årig flicka i vars dödsannons det står " gick bort efter ett långt lidande",
och det kan man förstå.

Stackars flicka.

chrissan
3/21/10, 2:04 PM
#4

Min mormors syster dog av det, det är inte trevligt alls. Tuberkulos kan drabba många olika organ.

svenne
3/21/10, 2:07 PM
#5

Ja, jag har sett det, dödsorsaken tuberkulos på hjärnan har jag stött på vid något tillfälle förut.

Yred3
3/22/10, 12:54 AM
#6

TBC, det var en fruktad sjukdom. Jag undrar om den varianten du nämner har kallats för benröta?

Hur som helst så, såg min pappa att min kusin, 8 år( vid vårt sommarlov i Skåne) hade blåmärken på benen och såg till att hon kom till Ängelholms lasarett. Där blev hon kvar mycket, mycket länge. Hon blev heklt frisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: