Annons:
Etikettberätta
Läst 4834 ggr
AndersE
3/22/10, 1:16 PM

Att sälja en bok

Om man nu vill skriva en släktbok (eller personhistoria, hembygdshistoria eller liknande) så är forskningen och skrivandet den arbetsamma, ibland svåra, men också roliga delen.

När man kommit så långt att boken är färdig och tryckt kan man känna sig förtjänt av att pusta ut.

Det är då man upptäcker att boken inte säljer sig själv. Här är några vägar jag provat:

  • Det första och självklara är ju att ringa/skriva till de närmast berörda, dvs släktingarna i fallet med släktboken. Ett tips här är att gärna vidga cirkeln. Min erfarenhet är att även mer avlägsna släktingar tycker det här är intressant och gärna köper.
  • Berätta på nätet. Det finns många forum som ägnar sig åt lokal släkt- och hembygdsforskning. Att berätta om sin bok är lika mycket marknadsföring som att förmedla intressant information. Jag är själv intresserad av berättelser från de socknar jag intresserar mig för.
  • Försök få lokaltidningarna att berätta. Jag har skickat "recensionsexemplar" och hoppas att de ska tycka det är intressant.
  • En hel del tryckerier kan hjälpa dig att sälja boken i sina webb-butiker. Så var det med min förra bok.
  • Idag upptäckte jag att många bokhandlare kan tänka sig att sälja lokalhistorisk litteratur på kommission, dvs jag lämnar ett antal böcker och om de får sålt några delar vi på inkomsten. Det innebär ju att jag själv får lite betalt, men det viktigaste är för mig att boken läses.
  • Bibliotek kan köpa in boken. Annars kan man skänka en bok till biblioteket så hamnar den i deras register och blir förhoppningsvis läst.

Vet ni fler sätt?

Annons:
AndersE
3/22/10, 1:22 PM
#1

Först som sist vill jag klargöra att jag inte tror man kan tjäna pengar på en släktbok. Ett undantag kanske är om man använder de rena "print-on-demand" tryckerierna. Då kan man trycka ett litet antal böcker som går att sälja dyrt till "entusiasterna" och då kanske man kan få det att gå ihop.

Jag tror själv att jag aldrig kommer att få in de pengar jag lagt ut på tryckningen. Så är det med min första bok - efter två och ett halvt år har jag fått in ungefär hälften av vad jag betalt.

För mig varken forskar, skriver eller säljer jag dock av ekonomiska skäl. Det innebär ju inte att man ska skänka iväg sina böcker, men det viktigaste för mig är att berättelsen når ut.

AndersE
3/23/10, 4:17 PM
#2

Det är ju kul att hitta sin bok så här…

Länk

gurin
3/24/10, 12:10 PM
#3

Kanske något att pröva: Bokmusen.se.

mvh/gurin

AndersE
3/24/10, 6:39 PM
#4

#3 Kanske det? Fast min tro är att min bok är för "smal" för den typen av marknadsföring. Men jag borde kanske höra vad de erbjuder.

Det är precis två veckor sedan jag hämtade boken på tryckeriet. Jag har skänkt bort 12 böcker - till sådana som hjälpt mig med uppgifter och material, recensionsexemplar till tidningen och någon till. Jag har sålt 18 böcker än så länge. I min lista över "förväntade" köpare finns ytterligare ca 25. Utöver det får vi se om en eventuell dagstidningsartikel kan öka intresset.

Upp till toppen
Annons: