Annons:
Etiketterkyrkogårdargravar
Läst 13029 ggr
chrissan
2010-04-22 10:39

Rädda gamla gravstenar!

Jag öppnar denna sträng med anledning av diskussionen runt en gravsten på Lyngsjö kyrkogård. Den startade en allmän diskussion om hur vi räddar våra gamla gravstenar från förgängelsen.

Förslag finns att driva på ett nytt gravregister, med funktioner liknande porträttfynd. Man ska kunna lägga ingravar, med fotografier, på ett snabbt sätt. Det ska finnas plats för kommentarer och helst också släktutredningar som kan tillkomma.

Jag tror att detta kan bli både nyttigt och populärt. Kanske kan vi få se diskussioner liknande de som idag finns under gamla fotografier.

Frågan är hur vi driver på. Den naturliga platsen för detta "Gravstensfynd" är Rötter, för att kontinuitet ska bibehållas. Men hur får vi fart på projektet?

Annons:
Cheyenne
2010-04-22 10:43
#1

Bra intiativ. Detta hade kunnat bli en lämplig motion till stämman i Örebro i augusti men sista dag för att sända in en motion var den 15 april.

chrissan
2010-04-22 10:52
#2

Typiskt, alltid för sent!

Nu lämnar jag snart hemmet och den intensiva betongborrningen som pågått några dagar utanför. Men disutera gärna vidare. Alla konstruktiva förslag är välkomna!

Phryxe
2010-04-22 11:53
#3

Släktforskarförbundet har sagt att man vill satsa på webben, men tyvärr verkar det inte som om man har tänkt på att ha en "organisation" för att tillvarata de förslag och synpunkter som kommer fram på AF/FF.

Det hade behövts den där cyberföreningen som det tidigare diskuterades om här på Proveniens och som skulle ha kunnat vara en medlemsförenings i förbundet … Misstänker att det är enda chansen att kunna påverka.

swemah
2010-04-22 12:14
#4

På Rötter vän sidan som heter Just nu står följande:

I dagarna har vi startat ett nytt projekt under namnet Gravvård. Det är egentligen en fortsättning på projektet Gravstensinventeringen, men i ett nytt utförande. Det blir en databas med inskannade bilder
på de registreringsblanketter, som ligger till grund för inventeringen och fotografier och teckningar, som är bifogade. Databasen kommer att ha fler sök- och rapporteringsmöjligheter än tidigare. Samtliga personer i graven kommer att registreras. Därmed kommer nuvarande register på Rötter under Gravstensinventeringen att tillsvidare ligga i träda.

Uppgiften är någon månad gammal, och det finns en senare uppgift om att det snart ska komma ut mer information om möjligheten att rapportera in via webb.

Jag kontaktar Björn som står som projektledare för detta

Jerlerup
2010-04-22 13:26
#5

Man kan använda Flickr tills vidare. Jag har lagt in några bilder på kyrkogårdar och gravstenar här: http://www.flickr.com/photos/jerlerup/collections/72157619776303281/

swemah
2010-04-22 18:02
#6

Det kommer mer information från förbundet om det pågående arbetet med en ny databas. Informationen kommer förhoppningsvis under maj månad.

Annons:
lkvist
2011-02-05 13:36
#7

Artikel i dagens (5/2) Helsingborgs Dagblad. I Hjärnarp ska alla gravstenar som lämnas tillbaka till församlingen att sparas.

[Fabtax]
2012-11-02 06:20
#8

Det verkar som om det växer fram en ny syn på familjegravar, där allt färre väljer att behålla gravrätten efter de 25 avgiftsfria åren. Det lär betyda att det blir fler familjegravstenar som kommer att försvinna från gravarna till destruktion alternativt lagring.

"Förr hade man en grav under mycket längre tid. I dag har varje generation sin egen familjegrav", säger den administrative chefen på kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm enligt mediauppgifter.

[Andoberg]
2012-11-05 09:01
#9

Kan de här va nåt?

http://www.findagrave.com

leja
2012-11-05 11:20
#10

Ja, men samtidigt finns en vilja från kyrkan att "slippa" ta hand om gravar. Jag vet eftersom de försökte ta bort gravar som var gamla på den kyrkogård där jag har familjegravar, men som de var tvugna att behålla för att de var för gamla.

Speciellt eftersom de försökte för att antal år sedan ta bort vissa av min släkts familjegravar, där det visade sig att släkten skänkt mark till kyrkogården mot att få ha sina gravar där "för evigt". Så i princip hade vi kunnat begärt tillbaka marken om gravarna tagits bort.

Men samtidigt så finns det där släktingar till mig som tar hand om gravarna där så någon egentlig fara var det inte för oss.

Men vissa gravar bör bevaras av allmän intresse och man ska vara försiktig med att ta bort. Samtidigt förstår jag att övergivna gravar inte alltid kan vara kvar. Jag hoppas man kan få ett system som både kan bevara var folk blivit begravda samtidigt som man kan återanvända övergivna gravar.

Vad ska man ha som signatur tro?

[Fabtax]
2012-11-05 21:59
#11

Lite att se och höra om gamla gravstenar på denna länk.

lkvist
2013-04-19 08:44
#12

Nu testar man gravstenar för fullt i Helsingborg.

http://hd.se/helsingborg/2013/04/19/anhoriga-far-betala-for-saker/

Blomknopp
2013-04-26 21:53
#13

Alternativ/komplement till förslag #9 är http://billiongraves.com.

Jag lägger upp foton av gravar som jag fotograferar där.

Annons:
[Rhonda]
2016-09-09 08:32
#14

#13 Jag är ofta inne på http://billiongraves.com/  o inventerar. Tyvärr så kollar inte många om det är dugliga bilder de laddar upp. (man kan endast ladda upp från mobiltelefoner, inte kameror - det är synd eftersom jag inte har någon mobil)

Jag har ett konto på  http://findagrave.com/ där jag har lagt ut info o bilder på mina släktingars gravar (min svenska gubbes med). Man måste uppge gravbeteckningarna på denna sajt. Jag har registrerat mig som voluntär om någon vill få en bild av en grav i mitt omnejd. Det är väldigt många amerikaner som har anor från Sverige. Jag har kunnat hjälpa en dam från Arizona.

Här i Nybro på Madesjö kyrkogård har de sparat en hög gamla gravstenar - de ligger huller om buller bakom en stenmur o vissa står upp. Dåligt tycker jag. Jag hittade en släkting till damen från Arizona men hennes morföräldrars gravsten var borta o det låg någon annan på platsen . Jag letade i högen efter stenen men såg inte den - man kan inte lyfta dem eftersom de är för tunga. Synd.

[Göstage]
2018-11-18 16:48
#15

På Marie kyrkogård i Skara har man återanvänt gravstenar i en kyrkogårdsmur, vilket väckt visst förtret. Hoppas i alla fall att man dokumenterade stenarna innan de krossades…😐

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddEMxz/kyrkogardens-mur--byggd-av-gamla-gravstenar-kanns-osmakligt

Carmarino
2018-11-18 16:57
#16

Hade de använt dem hela så hade det nog inte väckt så mycket ilska. Att slå sönder dem, men i så stora bitar att man kan se vad det står på dem, är en synnerligen dålig idé. 🤓


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-12-13 07:28
#17

Ett antal gravstenar med fullt läsbara namn från fyra kyrkogårdar i Kinna-Fritsla pastorat har dumpats på en skogsväg. Avsikten är att de skall bli vägfyllning säger den kyrkogårdsansvarige, som beklagar att de inte har krossats av entreprenören, vilket ingick i beställningen.

Han hade gärna sett att stenarna istället hade återanvänts, men uppger att det inte finns så många stenhuggare som vill restaurera gamla stenar.

Källa.

Carmarino
2018-12-13 08:46
#18

Tyvärr en betalartikel. Väldigt respektlöst att hantera gamla gravstenar på det sättet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-12-13 08:52
#19

#18 Synd att jag inte gjorde utdrag ur artikeln som alltså var öppen i morse, men å andra sidan stod det inte så mycket mer än det jag redogjort för.

Fornöga
2023-11-15 10:13
#20

2023 Att gamla gravstenar har ett kulturhistoriskt värde framgår av flera trådar här. Samtidigt går inte heller gravstenarna fria från nutida miljötänk, och det finns de som vill se gravstenar från utgångna gravrättigheter kunna återbrukas efter renovering istället för att förstöras, och/eller för att minska brytandet av ny sten. Dessutom anförs skälet att det blir billigare med återanvändning.

Från en kyrkogårdsförvaltning vill man se enklare beslutsgång för återbruk av gravstenar, men kulturarkivarien på länsstyrelsen är tveksam.

Källa.


Re:tired.

Allt fler vill välja en begagnad gravsten, för miljön och plånboken.Men krångliga regler sätter käppar i hjulet, enligt kyrkogårdsförvaltningen i Karlskrona.Hör ...
Annons:
Carmarino
2023-11-15 11:06
#21

#20: Visserligen är det bra med återbruk, men just när det gäller gravstenar så är jag tveksam. Förstår att det inte går att bevara alla, men det finns ändå ett historiskt värde i gamla gravstenar. Tycker att när en sten sätts på en grav så ska gravrättsinnehavaren få frågan om stenen ska vara kvar eller förstöras när gravrättstiden löper ut. Om ingen förlängning av gravrätten sker är det i så fall okej att förstöra stenen.

Var själv med om att en gravsten från en avlägsen släkting skulle förstöras. Fick reda på det "i elfte timmen", men jag hann med knapp marginal dit i tid för att hinna fotografera den. Stenen var då flyttad och låg utanför kyrkogårdsmuren och jag tror det var meningen att den skulle gå till förstöring antingen senare samma dag eller dagen efter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-11-16 10:18
#22

#21 Instämmer, och jag slogs av en tanke när jag läste ditt inlägg: vore det inte en bra idé att kyrkogårdspersonalen varje gång de tar bort en grav dokumenterar gravstenarna med ett enkelt foto (alla har väl kameror i mobilen, annars kunde ju förvaltningen ha en att disponera på varje kyrkogård)? Jag tror inte att så sker idag, rätta mig om jag har fel.

Även den där det idag inte finns några närstående som är intresserade av stenen kan det i senare generationer komma sådana som skulle uppskatta att få bilder på den. (Dessutom kanske kommande tiders välkända personers familjehistoria skulle kunna kompletteras med bilder på förfäders gravstenar innan de förstördes.)


Re:tired.

Carmarino
2023-11-16 10:49
#23

#22: Ja, det vore trevligt om personalen hade kollat om graven finns dokumenterad på någon av de sajter med gravstenar som det finns. Är den inte dokumenterad så kunde de ju snabbt göra det själv i samband med att gravstenen tas bort.

Det finns väldigt många gravstenar som är dokumenterade. Tyvärr hittar jag ingen samlad lista just nu, men det hade varit bra om någon hade kunnat sammanställa en sådan. Det närmaste jag hittar är Släktforskarförbundets sida Hitta graven – de åtta bästa databaserna. Det är dock inte alla sajter som har foton på gravarna.

Ännu bättre hade det förstås varit om alla kyrkogårdsförvaltningarna i Sverige hade anslutit sig till Gravar.se. Tror säkert de hade kunnat få hjälp av släktforskare och andra intresserade att komplettera med de gravar som saknas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund. Gratis databaser, artiklar, guider och nyheter för släktforskare.
  • Redigerat 2023-11-16 10:50 av Carmarino
Fornöga
2023-12-04 14:06
#24

#20 ff Mängden uppsagda gravrätter ökar till följd av den kärva samhällsekonomin. I Värnamo återanvänder man kasserade stenar, dock inte så att namn på tidigare gravlagda framgår.

Källa.


Re:tired.

Även på kyrkogårdarna märker man av det försämrade ekonomiska läget.På Värnamos norra kyrkogård har lagret med gravstenar blivit allt större i takt med ...
Fornöga
2024-02-17 11:07
#25

#20 ff "Var femte gravsten som stenhuggare arbetar med är återbrukad, visar en undersökning som Sveriges Stenindustriförbund gjort. Det är en konsekvens av att det blivit allt mer populärt att återanvända gravstenar," skriver SVT.


Re:tired.

Var femte gravsten som stenhuggare arbetar med är återbrukad, visar en undersökning som Sveriges Stenindustriförbund gjort. Det är en konsekvens av att det blivit allt mer populärt att återanvända gravstenar. – Det är fler som tänker miljömedvetet, säger Caroline Lenner, vd på Orsa stenhuggeri.
  • Redigerat 2024-02-17 11:08 av Fornöga
Carmarino
2024-02-17 11:31
#26

#25: Bra att de kommer till användning, men lite sorgligt ändå att de inte kan vara kvar.

Har precis lämnat tillbaka två gravar, som jag inte orkar sköta längre och jag vill inte betala flera tusen kronor om året för att kyrkan ska ta hand om skötseln. Det är inga närmare släktingar, och de dog innan jag föddes så jag har aldrig träffat dem. När gravrätten gick ut tog jag över dem, för att jag tyckte det var trevligt att ha dem kvar. Men nu är det nog ingen annan i släkten som vet vem de är, så jag känner inte att jag vill fortsätta ha dåligt samvete för att jag aldrig är där och tittar till dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: