Annons:
Etikettersilverguld
Läst 7582 ggr
Mr-Mister
2010-05-11 22:42

Silverkäpp

Hej allihopa!

Jag var precis och städade ur min gamla morfars vind och fann hans gamla käpp.

Det är en väldans massa stämplar av olika slag på själva käpphuvudet.

Jag kan tyvärr ingenting om silverstämplar så jag tänkte att kanske någon här har kunskapen.

Stämplarna är: en såkallad kattfot, ett S i en sexkant, en rektangel med siffrorna 830, en kvadrat med K8, en kvadrat med ett konstigt A ser ungefär ut som ett ihoptryckt Ä där mittenstrecket har vikt sig och pekar nedåt, om ni förstår? Sen är det två stycken stämplar till där en är en rektangel med ja det ser ut som en omkullvält gammeldags mjölkflaska med halsen åt vänster. 
Den sista stämpeln är den som ser mest underlig ut; den ser ut som ett hjärta med någon som kan likna kanske en upp och ned vänd pyramid.

Vore jättekul om någon visste något. Vore intressant att få veta ålder och tillverkningsort samt samlarvärdet.

Mvh Johannes.

Annons:
Gnidde
2010-05-12 10:27
#1

Årsbokstaven K8= 1936 830= Silverhalten 830/1000= verksilver. Vore bra med en bild på stämplarna, skulle vara lättare att tolka dom då.

Hälsningar Gnidde.

hose_dk
2010-05-14 11:30
#2

Jeg tror ikke at det er en katfott - katfott skal være i tre-pas ramme.

Har jeg ret i at de 3 kroner er i en oval?

Har jeg ret så skal vi til Norge, men lad os tage det en ting af gangen. Billede er godt, eller så prøv igen at se på katfott først.

Læser igen - omvendt pyramide - så er vi i Finland og K8 er 1987, så måske der ikke står K8. Bymærket lyder som Turko så.

3 kroner i oval eller 3-pas + S i 6-kant betydet sølv efter 1912.

Er vi i norge - så er vi i Marthinsen i Tønsberg eller Aase i Bergen - de kan begge tolkes ud fra din beskrivelse. Så skal vi ikke satse på et billede, inden vi gætter videre.

Denna kommentar har tagits bort.
Yred3
2010-05-15 02:17
#4

Kan det vara en kyrkstöt, dvs en person gick omkring med den och väckte de sovande i Kyrkan?

Mr-Mister
2010-05-19 18:50
#5

Hej!! Tack för alla tips, Jag håller på förfullt att försöka få ett par bra bilder på stämplarna men det är ruskigt svårt att få till någon bra skärpa på dem.

Jag återkommer såfort jag lyckats med bilderna.

Yred3; Jag kan inte minnas att han någon gång jobbade inom kyrkan. Men jag är inte riktigt 100.

hose_dk
2010-10-31 20:17
#6

hvad sker der med billede?

Annons:
Upp till toppen
Annons: