Annons:
Etikettföremål
Läst 10096 ggr
simstock
6/4/10, 1:54 PM

Murano ???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ärvt denna clown, det påstås att det är en Murano men hur skall jag med säkerhet veta det?

Annons:
AndersE
6/4/10, 2:17 PM
#1

Hej!

Jag har ingen aning.

Andra sajter du kan fråga på:

Tord
6/8/10, 1:03 PM
#2

Jag har två liknande glasclowner, båda inköpta i Rom på 1970-talet, den ena försedd med en etikett där det står att det är "genuine Murano"

hose_dk
6/9/10, 12:09 PM
#3

Hvad er murano? En ø i havet ud for Venedig. I århundrede har de fremstillet glas her. Glasværkerne blev anlagt her for at beskytte mod brandfaren. 

Deres glas er berømt og i gamle dage måtte glasmagerne ikke rejse. Det er dengang at kimen til en aura af noget uopnåeligt er lagt. Kongelige har hjembragt store mængder - på Rosenborg er en enorm 1500tals samling af Murano glas. Købt dengang.

Turist industrien understøtter selvfølgelig. Sidst jeg var på Murano var i for en 5 år siden. Øen er fyldt med glasværker - hvor glaspustere viser deres evner. Klovne er en af de ting som de laver.

Er murano glas bedre end Polsk glas? Det er spørgsmålet. Hvad kendetegner godt glas. Håndværk dygtige håndværkere og evnen til at lave ting som tiltaler publikum.

Så hvorfor skulle din klovn ikke være fra Murano? Hvis du  har fået at vide at den er derfra så er den helt sikkert det.

Men om den samtidig er bedre end en polsk klovn - ja det skal jeg ikke byde på.

hose_dk
6/9/10, 12:09 PM
#4
EvaMorfi
6/9/10, 8:43 PM
#5

Jag har varit på Murano och Burano flera gånger. Har köpt bl a "glaskarameller" där. Jag har också köpt en del glasfigurer föreställande seriefigurer till mina barnbarn. Jag har sett något liknande din clown.

Sista gången jag var i Venedig sa min italienska hyresvärdinna att allt glas som säljs där inte kommer från Murano utan från Indien (?)

Samtidigt har jag hört att en del orreforsvaser kommer från Kina!!?? Man köper råmodellen från Kina och sen fixar man till den med utsmyckning i Sverige och sätter på orreforsmärket. Om detta är sant vet jag inte men jag tycker att det nuförtiden ofta är extrapriser på orreforsgrejor i butikerna.

hose_dk
6/9/10, 8:56 PM
#6

husk på at den er arvet. Formentlig betyder det at den er købt i 1970erne.

Annons:
Upp till toppen
Annons: