Annons:
Etiketterböckerlästips
Läst 3747 ggr
Sofiae
2010-06-10 16:11

Bokutgivning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som varit inne på "Järnbruk" har säkert läst om min nya bok som äntligen är klar. Jag har gjort den tillsammans med min svägerska Gunnel.

Det ligger mycket arbete bakom, men det har varit roligt. Vi har följt Gunnels morfar och mormors anor och ättlignar. Vi har samlat in massor av bilder och har med 281 i boken som är på 250 sidor.

Vi skall också ordna en släktträff i sommar, den 3 juli, skall bli spännande.

Så här står det på baksidan av boken:

Loviseholm är en bygd där vattenkraften haft stor betydelse.

Det här är historien om Loviseholms järnbruk (1745-1880) och om det lilla samhället som växte upp kring detta.

Det handlar också om patronerna som ägde bruket och herrgården Berg, om företagsamma personer som startade verksamheter kring bruket och om bönder och torparliv.

Sist i boken kan vi följa släkterna Augustsson och Pettersson med rötter i trakten kring Loviseholm.

Annons:
AndersE
2010-06-10 18:30
#1

#0 Gratulerar! Visst är det härligt att nå målet och se boken färdig!?

När du berättar låter det som en släkt/personberättelse, men av titeln och baksidestexten låter det mer som en hembygdsberättelse?

Sofiae
2010-06-10 19:06
#2

#1 Tack.

Ja, det är båda delarna. Den inleds med järnbruket, patronerna, smederna, övergår sedan till torpare (som  "morfar i boken var) under bruksgården. Lite om bygden i övrigt, historier och berättelser och som sagt många bilder. 

Titeln är lite formulead så att det skall locka flera köpare, för som du vet är det inte direkt gratis att ge ut en bok. Folket i trakten verkar intresserade och nu har vi sålt ca 50 böcker. Det beror nog på järnbruket men så får de en släkthistoria på köpet.

Det kändes helt fantastisk att hålla i boken första gången - på samma gång lite vemodigt att det är över, man känner sig lite rastlös.

AndersE
2010-06-10 19:45
#3

#2 Det låter ju klokt. Jag hoppas ju även med mina böcker att inte bara släkten ska vara intresserad utan även den som tycker att bygden eller tidsandan kan vara intressant att läsa om.

zachs
2010-06-10 20:48
#4

Grattis till bokutgivningen! Måste vara jätteroligt att ha en svägerska med samma intresse! Var i Sverige ligger Loviseholm?

Cavinka
2010-06-10 21:12
#5

Stämmer det att boken säljs på "Hantverkshuset" i Bullaren?

Sofiae
2010-06-10 22:33
#6

# 4 Tack. Ja visst är det roligt att ha någon att dela sina intressen med, och vi har haft väldigt roligt under tiden vi har arbetat med boken.

Loviseholm ligger i Dals-Eds kommun i Dalsland, och gränsar till Norge och Bohuslän.

#5 Den säljs på "Loftet" i Bullaren, det kanske är i Hantverkshuset.

Annons:
Sannes
2010-06-10 23:34
#7

Jag har inte varit i Handelshuset på ett par år, så nu skall jag minsann ta mig en liten tur till Östad för att köpa boken.
När jag får tid vill säga, just nu är det bara jobb, jobb, jobb och åter jobb. Blev bara 12 timmars jobb idag. Hmm!

Andersdotter
2010-06-11 00:04
#8

Stort grattisGlad  jag gillar upplägget

Sofiae
2010-06-11 20:38
#9

#7 Det kan tänkas att Bokia i Uddevalla skall sälja den också, inte klart än.

#8 Tack. Boken blev verkligen lyckad (tycker jag). Omväxlande läsning.

Andersdotter
2010-06-12 02:41
#10

Du kan väl bjuda på en liten artikel här så vi får fängslas lite utav den? Det hade varit mycket trevligt. Anders hjälper dig säkert att lägga in det snyggt med bilderna här, så som andra artiklar är skrivna här

Snälla Glad vill provläsa en liten bit Glad

Sofiae
2010-06-12 14:48
#11

#10 Det kan jag gärna göra om jag får hjälp och när jag har tid.

Upp till toppen
Annons: