Annons:
Etikettmöbler
Läst 5526 ggr
zachs
7/5/10, 7:59 PM

Återanvändning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min gamla barnstol från 1940-talet åter kommit till nytta. Den är tillverkad av min farbror Arvid Tivander till min syster född 1944.

Annons:
zachs
7/5/10, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bra att sitta i när man ska läsa lokalkatalogen!

chrissan
7/5/10, 8:01 PM
#2

Vad fin den var!

svenake
7/6/10, 3:02 AM
#3

Mycket fin.  Det enda jag skulle lagt till är en läder-rem mitt på pinnen ner till sitsen, men det kanske inte behövs eftersom den ser så riktig ut i måtten. Undrar om han "basade" plywooden ?  Vid vilken ålder lär dom sej att dra upp pinnen?    Hinner dom växa ur stolen innan??

zachs
7/6/10, 11:39 AM
#4

Ja du har rätt svenake, vi har också saknat något stopp i mitten på pinnen. Alma 10 mån som nu använder den har lyckats öppna pinnen. Om det var tur eller skicklighet är svårt att avgöra. I stolen har suttit 4 barn, 7 barnbarn och nu första barnbarns barnet.

Gnidde
7/6/10, 12:12 PM
#5

Du får väl tillverka en läderrem som kan sättas i mitten. Annars är den väldigt fin, och vad kul att den kommer till användning. Skrattande

Hälsningar Gnidde.

AndersE
7/6/10, 1:21 PM
#6

Fin! Och vad härligt att den finns kvar och särskilt att den används!

Annons:
Andersdotter
7/7/10, 1:45 AM
#7

Härligt att se ;-) … och så underbart kul att ha den kvar.

svenne
7/7/10, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Roligt att ha en sådan sak kvar. Själv har jag en gammal "matstol" kvar på vinden (inte den på bilden men en precis likadan). Om man fäller den på mitten blir det som ett litet lekbord framför. Får väl se om den kommer till användning igen, några barnbarn verkar det inte bli….Obestämd

zachs
7/7/10, 12:37 PM
#9

Har också fått en sådan i huset. Hur gamla är dom?

chrissan
7/7/10, 12:52 PM
#10

Sådan stol hade vi hemma, åtminstone mina småsyskon använde den. Själv kommer jag inte ihåg! Men första halvan av 50-talet bör vara rätt

svenne
7/7/10, 1:00 PM
#11

Det stämmer nog, jag använde min i slutet av 50-talet men jag tror att jag fick den efter en lite äldre kusin, född -51 så första halvan av 50-talet stämmer nog bra, men modellen tillverkades säkert under ett antal år.

Upp till toppen
Annons: