Annons:
Etiketthembygd
Läst 5231 ggr
parsley
7/10/10, 1:25 PM

Apotek 1700-tal

I slutet av 1700-talet och några år in på 1800-talet drevs Apotek, olagligt, utan Kunglig tillstånd, i den byggnad som numera inrymmer café Columbia i Kisa.

Vad kunde ett apotek i slutet av 1700-talet erbjuda sin kunder? Kloka gubbar och kloka gummor har jag hört talas om och avdankade fältskärer från det militära. Fanns det någon medicin att tala om vid den här tiden eller hade apoteket samma sortiment som "kloka gubben"?

Någon som vet?

Annons:
chrissan
7/10/10, 2:46 PM
#1

Nu har jag inte min litteratur här men de hade nog det som vi skulle kalla kloka gubben samt några verksamma läkemedel, t ex kinin mot feber och malaria och kvicksilver mot syfilis (verksamt?). Mycket droger, dvs växtbaserade läkemedel. Till och med idag kommer en mycket stor del av våra läkemedel från växter, men de har renframställts.

parsley
7/10/10, 3:17 PM
#2

Kollade dina förslag på wikipedia. Kinin började användas i större skala omkring 1850, men om jag tolkar Wikipedia rätt så kan det mycket väl ha funnits tillgänligt och använts tidigare. Syfilis kom till Europa med Columbus sjömän och spred sig explosionsartat via sjömän och legoknektar. Kvicksilver ansågs vara en verksam, om än plågsam behandling.

Någon som känner till några populära och verksamma örtblandningar från den här tiden också?

chrissan
7/10/10, 4:43 PM
#3

Jag har de flesta gamla recepten men tyvärr inte här, Ska se vad jag kan hitta i mina bokhögar här också, men ska ha fest så det är lite ont om tid.

chrissan
7/10/10, 4:44 PM
#4

Lite kanske du hittar här

chrissan
7/10/10, 4:50 PM
#5

Medicinaltaxan, dvs prislistan 1739 här

Fattigfarmakopén, dvs lista på mediciner som fattiga har råd med här

chrissan
7/10/10, 4:52 PM
#6

Här finner du riksfarmakopén 1846, men det hade inte ändrat sig så mycket. Det är alla läkemedel förtecknade. På latin! Som allt annat.

Annons:
parsley
7/11/10, 1:07 PM
#7

Tusen tack. Nu har jag så jag klarar mig. Glad

Yred3
7/11/10, 9:31 PM
#8

Apoteket Korpen var imponerande  på 1960-talet när jag såg det. Mycket bruna glasburkar. Min bästis pappa var apotekare där. Vissa saker glömmer man fort. Dessvärre var det en av dem.

Upp till toppen
Annons: