Annons:
Etikettföremål
Läst 4659 ggr
AndersB
2010-07-05 16:52

Tradera - använder ni det?

Jag undrar lite vad ni tycker om auktionssajten Tradera, och vad ni köper och säljer där?

Finns det något som kan förbättras för att bevaka auktioner?

Kan ni som säljer promota era objekt på något bra sätt, eller skulle ni vilja det?

Jag frågar för att jag funderar på om man på något sätt kunde hjälpa till att lyfta fram objekt som är riktade till släkt- och antikintresserade.


Annons:
AndersE
2010-07-05 17:08
#1

Jag söker regelbundet på några av de ortsnamn som är mest intressanta för min släktforskning och har köpt en hel del. Böcker, vykort och föremål.

För min del är det mycket "engelholmiana" men också annat. Min sambos morfar var kapten på "Transmarin" och jag har köpt lite saker med anknytning till rederiet.

Just böcker har jag hittat mycket kul. Om riksdagshistoria eftersom jag har riksdagsmän i släkten. Bygdelitteratur för olika orter där släkten funnits. Emigrantlitteratur, "gods & gårdar", yrkesförteckningar osv.

Ett problem är sökningen. Sedan en tid tillbaka finns det en säljare från Ängelholm som säljer massvis med varor. Dennes varor dyker upp varje gång jag söker på Ängelholm.

Jag har någon gång tipsat här och på engelholmiana då jag råkat hitta något som jag tror någon annan kan vara intresserad av och jag vet att det finns någon mer som gjort så. Finns en rubrik i forumlistan "Till salu" som kan användas.

Yred3
2010-07-06 13:33
#2

Nej, jag har inte använt Tradera eller Blocket, bara tittat. Men våra barn använder dem.

Jerlerup
2010-07-06 13:35
#3

Jag har köpt mycket där. Och säljer lite ibland. Mycket bra!

asjoo
2010-07-06 13:55
#4

Jag har köpt och sålt på tradera sen 2001, mest frimärken

Tradera var mycket bra i början, men de senaste åren har det bara blivit sämre och sämre. Det är också dyrt att sälja

AndersE
2010-07-06 14:00
#5

#4 Jag tycker också det blivit sämre, mest därför att Tradera låter oseriösa säljare fortsätta. Men de allra flesta säljare är mycket bra tycker jag, och dem lär man sig känna igen.

mbss
2010-07-07 15:03
#6

Sålt en hel del gamla mynt och sedlar där.. Smidigt tycker jag men jag upplever själva administrationen av sålda objekt som lite råddig.. D.v.s. där man ska klicka i om det är betalt, paketerat, skickat o.s.v.. I.a.f. om man har en 30-40 objekt som går ut samtidigt.. Fast det kanske är en vanesak.

Annons:
svenne
2010-07-07 15:38
#7

Jag brukar hålla koll på vykort och böcker som hör till mina favoritområden men det blir alltmer sällan jag hittar något av intresse, har väl redan för mycket gammal brôte.

Har sålt en del gamla mynt, sedlar och fickur m.m, sånt där som bara har legat i lådorna och fått bättre betalt än förväntat, faktiskt.

AndersE
2010-07-07 16:08
#8

#6 Det behöver man inte bry sig om.

mbss
2010-07-08 15:38
#9

#7 Ja jag fick också mkt mer än jag förväntade mig.. Vi hade en plastpåse full med gamla mynt och sedlar som låg uppe på vinden, det var väl ihopräfsat från då min frus morfar dog för ett tiotal år sedan.. Tog ned den så ungarna fick ha dem att ha som låtsaspengar.. Sedan fick jag för mig att kolla upp dem lite och sätta ut dem på Tradera.. Fick in 20 000 spänn på dem. :) Så man undrar ju hur många tusenlappar som försvunnit när ungarna lekte med dem.. Skrattande

Upp till toppen
Annons: