Annons:
Etiketterkyrkogårdargravar
Läst 6776 ggr
Alsterolle
2010-07-26 23:54

What happens?

Från en amerikansk släktkollega kom följande speciella fråga:

"I do have a question that perhaps you can answer. I'm curious about the burials in the late 1800's and early 1900's. When the maintenance contract for the grave expired and the grave was re-used, what was done with the body that had been there before? Would they have been removed and cremated?"

Annons:
AndersE
2010-07-27 00:26
#1

Jag gick en promenad på kyrkogården ikväll och funderade på samma fråga.

Jag vet alltså inte…

chrissan
2010-07-27 00:30
#2

Ibland läggs de i en hög, det var ju ett TV program förra året om det. Har sett det själv, människoben i en skräphög utanför kyrkogården. Men de ska egentligen behandlas med respekt och gravsättas med viss ceremoni.

AndersE
2010-07-27 00:43
#3

Jag hittade en sida med mycket information, bl.a:

"Benrester som påträffas i en återanvänd grav förvaras dolt i jordbingen varefter de återgår till graven i samband med återhöljningen.
Sammanhängade stoftdelar får inte flyttas.
Gravstenar som eventuellt måste flyttas lägges varsamt i närheten."

Moheda församlings hemsida

swemah
2010-07-27 00:45
#4

 Sveriges kyrkogård- och krematorieförbund borde veta

De nås på kansli@skkf.kansli@skkf.se

Kanske finns något på http://www.skkf.se/start

AndersE
2010-07-27 00:46
#5

En pdf med information från Knivsta:

"Kyrkan kan inte återanvända graven förrän efter tidigast 50 år, så här i
Knivsta har vi satt det som gräns. Om vi gräver en ny grav och skulle komma ner till stoft och aska, kan vi inte fortsätta gräva, då blir det brott mot griftefriden."

Länk

AndersE
2010-07-27 00:59
#6

Det finns en diskussion med lite uppgifter på Anbytaforum - länk

Annons:
svenne
2010-07-27 01:45
#7

Förmultningen går generellt sett ganska snabbt i svenska kyrkogårdar. En kyrkovaktmästare jag pratade med för ca trettio år sedan berättade att det efter 20-30 år är det inga problem att gräva om gravar, det enda som ev. kan finnas kvar är större ben, delar av skallar, etc. och de delarna som hittades i graven begravdes på nytt i samma grav med den "nybegravda". Rester av kistor och mjuka kroppsdelar är förmultnat redan efter 15-20 år, förmultningen går olika fort beronde på jordens beskaffenhet, ju mer sand i jorden, desto fortare går förmultningen enligt den kyrkovaktmästaen med många år i tjänsten.

Ronny-K
2010-08-18 12:34
#8

Lite svar på ovanstående om vad som hittas många år senare från Ängelholm.

Jag hade en nära anförvant som gick bort relativt nyligen.
Jag fann senare ut att graven (kistgrav) var återanvänd. Med lite detektivarbete (Svenska Gravar) fann jag de som tidigare begrovs där. Ett par där mannen avled 1913 och hans hustru 1956.
Hur eventuella kvarlevor hanterats där har jag tänkt fråga kyrkoförvaltningen om.

Upp till toppen
Annons: