Annons:
Etikettbildgåtan
Läst 6158 ggr
Babzan
2010-07-31 18:06

Var befinner sig mannen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mannen på bilden heter Sven och han var hemma på Sverigebesök på 1930-talet och jag gissar att fotot är taget då, men var befinner han sig?

Annons:
Cheyenne
2010-07-31 18:26
#1

Det skulle kunna vara i Stockholm, ute på Djurgården, Waldermarsudde och nedanför Prins Eugens Waldemarsudde, dvs Prins Eugens bostad som numera är museum. Tycker mig känna igen den svängda muren. Men jag är långt ifrån säker…..!

svenne
2010-07-31 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Du har nog rätt att det är Stockholm, cheyenne men jag tror att det är Djurgården. Om man förstorar upp bilden så tycker jag bysten liknar Artur Hazelius, Skansens grundare.

svenne
2010-07-31 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dåligt med bilder på detta på nätet men fann denna usla bild på ett antikvariat:

"Artur Hazelius byst på Djurgården i Stockholm".

svenne
2010-07-31 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jämförelse

Babzan
2010-07-31 21:05
#5

Jag har hittat tre foton till på Sven, ett är från Borgstena (ort strax norr om Borås) där hans bror bodde, ett från fallen i Trollhättan och ett från Åmål.

Så jag koncentrerade sökandet i det området och letade igenom en massa bilder från bla Trollhättan men det har inte gett något. Jag blev bara trött i ögonen.

Jag sökte även på Valdemarsudde, för visst kan han varit där, men hittade inga bilder på muren.

Kanske någon känner igen platsen?

Babzan
2010-07-31 21:10
#6

Här han Svenne komma med förslag medan jag skrev. Det ser bra ut, jag ska titta närmare på detta!

Jag försökte förstora texten, ovanför bysten, men det gick inte att läsa.

Annons:
Cheyenne
2010-07-31 21:48
#7

svenne, se inlägg #1, jag skrev Djurgården…! Men jag tror inte heller att det är Waldemarsudde när jag tänker efter. Muren som går längs strandpromenaden nedanför museet är nog "all naturell", dvs bara murade stenar. Men jag vet att jag sett platsen förut så det bör vara i mina hemtrakter nånstans.

Cheyenne
2010-07-31 21:53
#8

Och för den oinvigde; Waldermarsudde, liksom Skansen, liksom Gröna Lund, liksom Vasamuseumet mfl, finner man på Djurgården.

svenne
2010-07-31 22:40
#9

#7 Visst, då är vi två som gissar på Djurgården. Att jag skrev Djurgården i  #2 innebär ju inte att jag förkastade dina förslag. Jag tyckte också att det var kul att försöka hjälpa till med identifieringen.

#8 Absolut, helt korrekt!

Babzan
2010-07-31 22:42
#10

Jag hittade ett vykort (Tradera) på Skansens huvudentré och visst måste det vara där Sven var, alltså var han på Djurgården i Stockholm. Tack till er båda!  Skrattande

Det var ett bra motto Hazelius hade: "Känn dig själv" och med detta menade han att man skall lära känna sin historia, sina rötter och man kommer då bättre att förstå sin samtid och kan möta framtiden med större beredskap.

Cheyenne
2010-07-31 23:07
#11

#10 Har alltid gillat Hazelius motto.

Upp till toppen
Annons: