Annons:
Etiketteryrketitel
Läst 14562 ggr
svenake
2010-08-05 05:05

Vad är föregångsman?

I Jörns dödbok står relativt ofta föregångsman.  Det verkar vara någon som har avslutat arbetslivet  = "pensionär?"

Eller finns någon annan tolkning?

Annons:
svenne
2010-08-05 12:48
#1

Det står väl förgångsman?
Förgångsman har samma betydelse som undantagsman.
En person som exempelvis hade sålt sitt hemman och hade s.k. undantagsrätt och ev. födorådsrätt, dvs att få bo kvar på stället och ha logi och ev. föda tryggad för resten av livet.

Detta var vanligt i samband med generationsskiften på gårdarna att de äldre bodde kvar på s.k. undantag och även om man överlät hemmanet till någon utomstående (ej barn)
kunde man skaffa sej "undantag" genom köpekontraktet.

Linda-A
2010-08-05 16:27
#2

Har födorådstagare samma betydelse? Det har jag nämligen stött på en hel del bland mina norrländska rötter.

svenake
2010-08-05 18:19
#3

Förgångsman står det, hade inte texten framför ögonen.  Har tydligen fattat  begreppet ungefär rätt.

Finns detta begrepp på annan plats i Sverige?  Ungefär mellan vilka år?

Såg förresten ett reportage i Rapport/aktuellt  för några dagar sedan, där man sade backstuga när man menade undantagsstuga.

svenne
2010-08-05 23:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 Ja, tydligen har orden födorådstagare, förgångsman, fördelsman och undantagsman samma betydelse.

Så här står det i "ordbok för släktforskare" (se bilden).

Här i mellansverige har jag bara sett begreppen undantagsman och fördelsman. Efter lite googlande verkar det som att begreppet "förgångsman" nästan uteslutande användes i Norrland.

Sa man backstuga när man menade undantagsstuga? Ja, en del vet inte vad dom pratar om.

svenne
2010-08-06 00:28
#6

Där ser man, de två begreppen har inget med varandra att göra, om inte undantagsmannen bodde i en backstuga förståsFlört men i inslaget från USA var det ju frågan om en liknelse till gamla tiders undantag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: