Annons:
Etikettmikrohistoria
Läst 9515 ggr
mbss
2010-08-23 17:37

Källor för byhistoria?

Om man nu ska ge sig på att försöka skriva ned en bys totala historia, vad kan man tänka sig för källor då? ALL typ av information är ju av intresse i ett initialt skede.. Så får man se vad man kan sålla ut senare..

Här är de jag funderat på så här långt:

* Ren släktforskning för att få perssonnamn till gårdar/torp, det kan ju även råka finnas intressanta anteckningar i kyrkoböckerna.

* Sockenstämmoprotokoll

* Kartor med tillhörande material, typ protokoll för laga skiften, avstyckningar, o.s.v.

* Ortnamnsarkivet (SOFI), finns vissa intressanta anteckningar där om platser

* Folkminnesarkivet, förhoppningsvis finns det nedtecknade folkminnen som kan kopplas till byn

* Fotografier

* Tidningar

Någon som kan komma på några fler tänkbara källor till information?

Annons:
chrissan
2010-08-23 17:55
#1

Högby hembygdsförening i Mjölby kommer att ge ut en byhistoria. De har jobbat mycket med skifteshandlingarna i kombination med kyrkoarkiv, domstolsarkiv och annat. I det fallet var det överklaganden och annat som drog ut på tiden, 20 år, så det fanns mycket att hämta. Men jag har läst ett kapitel och det blev mycket intressant (min sambos förfader figurerade där). Skifteshandlingar finns också på Lantmäteriet, alltså inte bara kartor utan även texterna. Domstolens arkiv har också en del.

chrissan
2010-08-23 17:57
#2

Förresten, finns det privata arkiv som deponerats på landsarkivet eller i socken- kommunarkiv? De kan vara svåra att hitta

svenake
2010-08-23 18:55
#3

Krigsarkivet,  militär har ju dragit förbi där,  kanske ända sedan Dackes dagar om du har tur. ( -  om det gäller Mjölby)

Arkiv från adel som bott i närheten.

Cheyenne
2010-08-23 19:18
#4

Riksantikvarieämbetets Fornsök http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

En snabb sökning på Skedevi i fritextrutan gav massor av träffar med skannade bilder, teckning etc. Den här t ex

zachs
2010-08-23 19:32
#5

Jag väntar på att fler domböcker ska bli scannade. Jag har lånat ett år på 1850-talet. Där fanns flera roliga historier om folket i dom byarna jag har cirkel om.

Cheyenne
2010-08-23 19:47
#6

Medicinalhistoriska Databasen för Provinsialläkarrapporter, använd fritextsökningen, ange t ex Skedevi Länk

Exempel från år 1893 då Rejmyre drabbades av 31 fall av Sharlakansfeber eller år 1882 då Provinsialläkaren Alfred Backman rapporterar om en Qvacksalvare i socken;

"Ehuru ej boende inom distriktet, utöfva den kände "Vingåkersgubben", här kallad "Vadstorparen" samt hans dotter {…} både medicinsk och kirurgisk verksamhet, ej så sällan med det sorgligaste resultat".

Tror dock att man får vara ganska selektiv men stora utbrott av diverse epidemier kan ju vara av oerhört intresse, ffa om många i socknen avled.

Annons:
AndersE
2010-08-23 20:44
#7

#0 Det kan ju redan finnas böcker om orten, eller med anknytning…

Jag har t.ex. intresse av en nordvästskånsk by och hittade nyligen en bok där svenska lärare skrivit. En av dem verkade i "min" by.

mbss
2010-08-23 21:06
#8

Hej allesammans! Tack för all information!

#4 Vart hittar man den där sökmöjligheten hos RAÄ? Har använt deras kartor mkt men lyckats missa den där möjligheten..

svenake
2010-08-24 00:30
#9

Kolla även på UB1 i Lund om det finns någon bok med socken-namnet i titeln.  (Eller kungliga biblioteket)

chrissan
2010-08-24 01:35
#10

Gå in på sondera.kb.se och skriv Skedevi (det finns ju 2 socknar med det namnet), då får du massor med potentiellt intressanta träffar. Böcker om socknens liv (Ur Kyrkohävderna), kartor i olika arkiv mm mm

gurin
2010-08-24 16:51
#11

Antikvariskt-Topografiska arktivet (ATA)

är alltid en bra början.

Nästa steg kan vara att söka efter gamla reseskildringar alt sockenbeskrivningar. Titta gärna i Maria Adolfssons avhandling Fäderneslandets Kännedom: Om svenska ortbeskrivningsprojekt och ämbetsmäns folklivsskildringar under 1700- och 1800-talet.

mvh/gurin

mbss
2010-08-24 17:42
#12

Härligt, tackar!

Det ska nog bli en bok av det här inom något/några år! Jag började så smått att skriva igår och det känns förbaskat kul att få börja skriva av sig lite igen.. :)

Yred3
2010-08-24 21:38
#13

För kanske två timmar sedan kom jag in på en kanal; kunskapskanlen troligen, där de pratade om hur smittkoppor drabbade i norra Sverige. Alltså att inga samer dog eftersom när man fick höra att någon var sjuk drog man sig undan och trodde att man kunde tala med sjukdomen(man utsatte inte sig och familjen för smitta) medan övriga svenskar trodde att det var ödet och därför dog i stort antal. Var det någon annan som såg eller hörde det?

Annons:
chrissan
2010-08-25 12:46
#14

Nej, men det borde finnas på SVT play

Upp till toppen
Annons: