Annons:
Etikettmilitaria
Läst 6770 ggr
Cavinka
2010-08-24 14:34

Vad menar han?

Jag sitter och skriver rent gamla brev och just detta brev är från 1902. Filip Anderson som skriver till sin hustru Eba berättar om, jag citerar:

"Allmänna samtalsämnet här är en skandal av den där kapten Wester som tjänstgör hos oss och som du väl icke sett i tidningarna eftersom du icke läser dem egentligen.

Han vill tvinga en ………lärare på Cirkus att taga av sig ett rött band ur knapphålet på sin frack och som tidningar gjort spaltlånga artiklar om. Förhör har hållits i dag om saken".

Dels kan jag inte se vad det står före lärare och vad handlade det hela om?

Annons:
chrissan
2010-08-24 14:41
#1

År 1900 var en kapten Wester i alla fall på väg hem från Sydafrika där han blivit sårad i boerkriget enligt tidningen Kalmar

chrissan
2010-08-24 14:42
chrissan
2010-08-24 14:43
Cavinka
2010-08-24 15:38
#4

Eftersom just detta brev är skrivet i juli 1902 så verkar det som om det är rätt Wester.Tack för kortet.

Jag var lite nyfiken på hur detta kunde utvecklas till en skandal, ett rött band i nyckelhålet på fracken??

AndersE
2010-08-24 18:50
#5

Har du sökt i de dagstidningar som finns?

Andersdotter
2010-08-25 13:26
#6

 Det var faktiskt en kul historia som låg bakom.

En tragikomisk duell-historia.

Olika uppfattningar

Kaptenen i generalstaben Arvid Wester den från krigen i Grekland, Kuba och Sydafrika bekante svensken, tillställde skandal i onsdags afton på Cirkus i Stockholm vid tankeläsaren Nitroffs uppträdande. Denne hade i knapphålet på sin frack ett rött band eller en knapp, det vanliga tecknet för hederslegionen, och kapten Wester, som avskyr allt humbug och prat samt själv vunnit sina ordnar genom lysande bedrifter, vardt upprörd öfver att se den falska dekorationen, började ropa på franska: Ta bort bandet, tag bort bandet. Hans sällskap försökte tysta honom, men kaptenen fortsatte att uppträda störande.

Under pausen gjorde direktör Caspar, kapten Wester förebråelser för hans uppträdande. Ordväxlingen vardt allt häftigare, och till slut skyndade Wester till utgången för att tillkalla polis, vinkade åt en polis och pekade på Herr Caspar med tillsägelsen: Hör nu, anhåll den här karlen. Direktören sade, att han på Circus var sin egen polis, och konstapeln kunde naturligtvis ingenting göra i saken.

Sedan träffades de båda herrarna på Hasselbacken, där de i skilda sällskap intog supe. Kapten Wester skickade och ???att tala med en af personerna i direktör Caspars sällskap och när denne hörsammade uppmaningen fick han höra att kaptenen ville utmana direktören C på duell och utvalde till sekundant den herre han hade i sällskap. Direktör Caspar tvekade ej att antaga utmaningen och valde två af sitt sällskap att till sekundanter. Man överenskom att mötas kl 5 i torsdags, men Kapten W, antagligen var något tung i huvudet, försov han sig och inställde sig inte på mötesplatsen, varken kapten W eller någon utav hans sekundanter inställde sig på mötesplatsen. I  torsdagsmorse kl 5 hade direktör Caspar med sin sekundant verkligen inställt sig på aftalad mötesplats men varken Kapten Wester eller någon utav hans sekundanter visade sig. Direktören väntade omkring en halv timme innan han med sällskap begaf sig hem. Emellertid heter det, att kapten Wester uppfattat hela historien som ett skämt medan att dir. Caspar sett det på blodigaste allvar.

F … sekreteraren J. Maar som befann sig i i cirkusdirektörens sällskap har sedermera tillställt ….. redaktören följande bref.

Hr redaktör:

Den sk duellen i Dagens Nyheter denna morgon var genomgående ett  skämt och jag vore er mycket för… om ni ville behandla det som sådant.

Högaktningsfullt

Josef Muir

Hr Muir har äfen förklarat att direktör Caspar uppgett om att han och consul..rell så som sekundanter varit närvarande på morgonen a möteplatsen är absolut gripet ur luften.

Annons:
Cavinka
2010-08-25 14:24
#7

Tack snälla du! Jag har försökt att leta i olika dagstidningar men inte hittat något.

Ja, som du säger så är det verkligen en mycket rolig historia. Jag tror att jag skall lägga till den i brevet jag har renskrivit för att ge eventuella läsare lite bakgrund till brevskrivarens anmärkning om kapten Wester, som han var officerskamrat med.

Andersdotter
2010-08-25 22:35
#8

Ja det blir ju kul att lägga till handlingarna ;-)

Upp till toppen
Annons: