Annons:
Etikettmilitaria
Läst 5115 ggr
Hirit
2010-09-24 00:20

Invalidhotell för uttjänta soldater

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit i Linköping och hälsat på storebror o hans fru. En av dagarna besökte vi Vadstena. Inte visste jag att det har funnits invalidhotell för uttjänta soldater. Det kom till redan på 1600 talet. Jag har visserligen varit till Vadstena förut, men alltid upptäcker man något som man inte gjorde innan.

Annons:
torsbo
2010-09-24 01:14
#1

Det kallades Krigsmanshuset och fungerade så i början att skadade soldater, främst officerare, fick bo där med sina familjer tills de dog.

Men så småningom räckte inte pengarna till, och då omvandlade man det hela till en pensionskassa för indelta soldater. Detta kallades gratial och de som fick pension kallades gratialister.

sonjsbo
2010-09-25 00:15
#2

Upptäckte när jag letade bland mina anor på farmors sida fann jag  att hennes far som varit soldat var gratialist på gamla dar. Fick också reda på att gratialen betalades ut från Vadstena. Undrar hur stor pensionsbidraget var? Han dog 1911 och var då 64 år.

Leiper
2010-09-25 02:35
#3

En sökning på www.nad.ra.se ger att Vadstena krigsmanshus arkiv finns förvarat på Landsarkivet i Vadstena, men också att i Krigskollegiets arkiv finns ett Krigsmanshuskontoret (förvarat hos Krigsarkivet, Stockholm), vilket skulle kunna ge ytterlgiare träffar i detta sammanhang…

svenne
2010-09-25 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Farfars far var soldat från 1881 till 1911 då han fick avsked.

I detta avskedsbrev från regementet nämns "Vadstena krigsmanshuskassa", en sorts pensionskassa. Hur mycket pension han fick är okänt men efter avskedet arbetade han som sadelmakare. I mitten av 1910-talet vann gubben en större summa pengar på premieobligationer och han och farfars mor levde ganska gott resten av sina liv.

svenne
2010-09-25 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Baksidan på avskedsbrevet:

Upp till toppen
Annons: