Annons:
Etikettkartor
Läst 8713 ggr
mbss
8/23/10, 12:01 AM

Gamla kartor?

Hejsan

Tänkte ta tag i att skriva om min bys historia i vinter och jag skulle vilja få tag i gamla kartor att studera.. Hur är det med gamla kartor från 1600-tal eller äldre, vart finns sådant?

Jag har varit inne på Lantmäteriets "Historiska kartor" men där finns inte så mkt för 1600-1700-tal. Är det ALLA kartor de har lagt ut där eller kan det finnas mer i deras arkiv som inte är digitaliserat? Finns det andra arkiv där kartor från denna period kan finnas?

Annons:
svenake
8/23/10, 12:05 AM
#1

Det finns nog andra också.  Kanske militära.   Vilket landskap?

Ronny-K
8/23/10, 11:51 AM
#2

Hej,

Kolla Krigsarkivets kartor här. Hittar du något så finns möjlighet att beställa högupplösta kopior.

MVH

Ronny

mbss
8/23/10, 1:23 PM
#3

#1 Östergötlands län, Skedevi socken är det som gäller..

#2 Ja där fanns ju lite kartor.. Dock verkar de vara lite för lågupplösta men det var nog någon som ev. kunde vara av intresse. Ska se om man kan beställa en kopia..

chrissan
8/23/10, 2:02 PM
#4

Svar börjar tydligen färgscanna krigsarkivets kartor med beställningsmöjligheter

Ronny-K
8/23/10, 3:42 PM
#5

Krigsarkivet som i länken ovan:

"Alla dessa kartor är digitaliserade och översiktsbilder finns tillgängliga för de flesta av dem. Detaljbilderna är högupplösta och kan bara nås via Krigsarkivets datorer.

Det går att beställa färgutskrifter i naturlig storlek på kartorna. Vi använder högkvalitativt papper och ett mycket beständigt pigmentbläck. Priset sätts per kvadratmeter. Skicka en e-post till krigsarkivet@krigsarkivet.ra.se och ange numret på den karta som önskas för att få prisuppgift"

Linda-A
8/23/10, 11:07 PM
#6

#0 Vilken by i Skedevi är det du ska skriva om? Eftersom jag själb har massor av anor i Skedevi låter detta mycket spännande!

Annons:
mbss
8/23/10, 11:21 PM
#7

Kalbo.. Min granne har ett ENORMT arkiv med information om alla gårdar, torp och dess inneboende plus massa fotografier. Han har gjort ett så makalöst jobb under massa år att samla på sig all typ av information så det största problemet kommer nog bli att hitta och sålla bland all information.. :)

Men trots det kan man ju hitta ny information och ju mer man har att ösa ur destå troligare är det ju att det blir en intressant bok..

Linda-A
8/23/10, 11:35 PM
#8

Ok, där har jag tyvärr inte haft några släktingar boende. Men i närbelägna Sila har jag haft många släktingar. I alla fall låter det som om boken kan bli mycket spännande!

Yred3
8/24/10, 9:43 PM
#9

Vad roligt att se an anfaders namn även om han hette Jöran Holstensson och inte Göran Halstensson. Denne lantmäatre föddes i Norrköping och levde där tills han blev änkling sedan flyttade han till hedemora och bildade ny familj, i början på 1700-talet.

Upp till toppen
Annons: