Annons:
Etikettsläkter
Läst 11220 ggr
Leiper
2010-09-10 13:09

Världens största släkt?

Läser på Rötters första sida om Långarydssläkten och deras släktträff nu i september, men får några funderingar om det hela.

Att de påstår sig vara världens största släkt är utifrån att de kommit med i Guinness rekordbok 1988 ang flest antal kända registrerade släktingar och att det kommit 2500 personer till en släktträff 1991. Idag ska de vara uppe i 208.000 personer, vilket givetvis är imponerande.

Men jag undrar ändå lite över urvalet att räknas till denna släkt, visst ska man härstamma från själva anfadern från Långaryd, men det fungerar tydligen även för ingifta och adpoterade personer, som då inte alls härstammar från honom? I Wikipedias artikel om Långarydssläkten nämns att 100.000 personer härstammar direkt från honom, varav 76.000 personer är i livet (aug 2006).

En tanke jag har är ju att det rimligen bör finnas större släkter (beroende på hur man räknar), och ett alternativ jag har är släkten Sursill från Erik Ångerman i Teg, Umeå på 1500-talet och hans ättlingar i Österbotten. Där fanns det redan i första utgåvan år 1850 2.000 släktnamn och 20.000 personer som tas upp i den släktbok "Genealogia Sursilliana", och det sägs (förmodligen överdrivet) att åtminstone halva Finlands befolkning idag skulle vara besläktade med Sursillarna. Skulle inte det räknas till den här kategorin då, som världens största släkt, om man kunde få ihop alla dessa?

länk om Sursill

Sursill.net

Eller ättlingar till "Karl den Store", räknas det till en släkt från alla hans ättlingar? Cool

Annons:
AndersE
2010-09-10 14:16
#1

#0 Med "största släkt" avses väl här "största dokumenterade släkt"?

Leiper
2010-09-10 14:27
#2

#1 Jo det är jag med på, men jag menar att det bör väl finnas andra som också kan vara stora..? Exempelvis Sursillarna har ju dokumenterats ända sedan mitten av 1600-talet, och fortfarande samlas uppdateringar in än idag, så lägger man ihop alla därifrån bör det vara en större (dokumenterad) släkt. Det räcker ju om bara 10% av Finlands befolkning härstammar från den så slår man Långarydssläkten med mer än dubbelt upp…

AndersE
2010-09-10 15:23
#3

#2 Jo, finns det en samlad dokumentation som är mer omfattande så är det nog bara att stoppa i vadderat kuvert och skicka till Guinness Book of Records…

Flört

Leiper
2010-09-11 12:10
#4

Jo, det kanske kommer kanske så småningon… Jag e-postade hemsidan sursill.net och fick svar från Lasse Holm som är med i Genealogiska samfundet i Finland och de håller på att arbeta med denna stora släktforskning som firar 350 år i år (efter biskop Terserus första dokumentation 1660), och det kommer åtminstone en artikel i Genos senare i år.

Han nämnde också att i en av sidogrenarna (kanske 30-35%) från Sursill, i släkten Calamnius finns det ca 60- 70.000 personer medtagna, inberäknade även ingifta och deras föräldrar.

Upp till toppen
Annons: