Annons:
Etikettdokument
Läst 5831 ggr
sandlupin
9/12/10, 8:15 PM

gamla foton.

vad gör man med gamla foton (arvegods) som man inte vet vem det är. Ofta taget i en atelje som förstås inte finns kvar.Man tänker att någon som släktforskar skulle ha glädje av dem

Annons:
chrissan
9/12/10, 9:51 PM
#1

Det finns de som ær speciellt intresserade av gamla kort. Men man kan alltid scanna in dem och lägga in på Rötters porträttfynd (www.genealogi.se). Om man in själv vill så kan man ju sätta in en annons just på Rötter under bortskänkes. Men dela aldrig på album om sådana finns!

svenake
9/12/10, 10:11 PM
#2

Japp.  Skanna dom och lägg dom på Rötters porträttfynd. Lägg dom gärna på andra liknande ställen också.  På porträttfynd kan du även se om dom redan finns,  - och finns identifierade. Sedan kan man söka vidare.

Sådant är mer spännande än att se en deckare på TV.

Andersdotter
9/13/10, 1:48 AM
#3

Arvegod…har du inga äldre kusiner eller släktingar som du kan skicka några scannade foto till, för att höra om dom kan minnas någon.

För inte så längesedan fick jag hjälp av en okänd gammal dam i den lilla byn jag visste korten kom från.

zachs
9/13/10, 11:02 AM
#4

Skulle aldrig kasta äldre kort. Kanske närmaste museum vill ha dom?

AndersE
9/13/10, 11:07 AM
#5

#0 Det är aldrig för sent att identifiera gamla foton. Jag hör och läser så ofta att människor tror det.

"Det finns ingen kvar som kan…"

Just dessa ateljé eller porträttfoton är det extra stora möjligheter med. De gjordes alltid fler av varje vilket betyder att just de kort du har troligen finns någon annanstans också. Kanske med anteckningar om vilka det är.

Om bilderna är arvegods men man själv inte är intresserad av släktforskning kan man höra sig runt bland släkten. Någon annan kanske är intresserad. Annars skulle jag ändå behålla dem. De tar inte stor plats och kanske någon i en senare generation blir intresserad.

Så har det varit för mig. Äldre släktingar har haft bilder de inte varit intresserad av och inte kunnat identifiera. För mig har dessa bilder varit ovärderliga och jag har lyckats identifiera många.

AndersE
10/7/10, 11:28 PM
#6

Jag fick ett kul exempel idag. Köpte för kort tid sedan ett porträttfoto på Tradera av två anledningar:

  1. det var från Ängelholm
  2. bakpå fanns namn antecknat

Efter lite detektivarbete visar det sig att det är två systrar på bilden och att deras morbror var gift med min farfars fars faster!

Länk till bilden med uppgifter

Annons:
lizzkulla1
10/10/10, 12:37 AM
#7

du har ju alltid turen på din sida anders framför allt i släktforskningen.

jag har haft ett kort ute på focus tidigare på 4 pers. 3 pers är jag 100 på den fjärde fick jag också namnet på såg i en ählms bok att de inte var gusti gustavsson som jag fick tips om . kan jag försöka igen?

Upp till toppen
Annons: