Annons:
Etikettsläkter
Läst 5287 ggr
Stangbo
9/30/10, 10:11 PM

Svårt att hitta

Hejsan!

Tack för all hjälp jag fick sist. Det var mycket som hjälpte.

Idag har jag ett ännu knivigare problem.

Just nu forskar jag i Skaraborgslän. Församlingarna det rör sig om är Fagre(d) Hjälstad och Flistad.

Killen i fråga är Nils Svensson Duktig hans föräldrar är Sven Svensson och Ingeborg Pärsdotter. Han föddes 10 jul 1764 i Fägre. Så långt är allting där. Men nu börjar det. HFL finns inte förrän 1810 där. Familjen måste ha flyttat fram och tillbaka några gånger. Jag hittade 2 Pojkar till i födelselängden Sven född 1755 och Nils född 1760 han dog 1762. Men jag kan inte hitta fler och inte heller nånting om föräldrarna.

Nils gifte sig med en tjej vars pappa hette Thol och hon ska vara född i flistad 1762. Men jag hittade inte henne och ingenstans i födelselängden Thol som pappa.

Nils och Maria levde i Hjälstad där de också hade gift sig. En bror till henne Andreas flytade också dit.

Men jag hittade inte heller någon Thol i HFL. Så frågan är nu om de var födda i Flistad eller någon annanstans.

I HFL i Hjälstad fanns också en inhyst änka Bolla Olofsdt. som kom dit 1791 och dog 1792. Där får man veta att hennes pappa hette Olof och mamman Catharina. Hon ska vara född 1727 i Fägre men det finns ingen födelselängd som täcker den tiden. Och i vigsellängden som finns kunde jag inte hitta henne. Vem är hon? Kan det vara Marias mamma?

Så var var i stort sätt problemet som upptog hela dagen för mig. Mitt hop är att någon har lite koll på dessa orter och kan hjälpa mig. Det vore jätte bra.

Annons:
svenne
10/2/10, 12:03 PM
#1

För en hel del år sedan hjälpte jag en kompis med lite släktforskning på hans farfars far som enligt alla uppgifter var född i Fägre (R) 1858. 
Utan att just nu ha kollat något speciellt så minns jag mycket väl att socknarna i området var inkorporerade med varandra fram och tillbaka bakåt i tiden, en riktig soppa minns jag att det var och till slut framgick det att han var född i Trästena som i vissa volymer bokfördes tillsammans med Fägre.

Kika i socknarna runt Fägre; Trästena, Bällefors m.m, det kan finnas uppgifter där som rätar ut frågetecknen.

Upp till toppen
Annons: