Annons:
Etikettvem-tror-du-att-du-är
Läst 11566 ggr
torsbo
10/5/10, 3:58 PM

Vem tror du att du är? säsong 3

Hej, är det någon som minns vilka svenska celebriteter som ska vara med i nästa omgång nu i höst av "Vem tror du att du är?".

Jag läste om det i någon tidning i somras, men glömde förstås att klippa ut det. Den enda jag minns är Tina Nordström, hon med maten.

Annons:
KriAn
10/5/10, 8:32 PM
#1

Enligt SVTs hemsida är det följande som kommer att vara med: Christer Sjögren, Tina Nordström, Lotta Engberg, Liza Marklund
och Ernst Billgren.

torsbo
10/5/10, 9:35 PM
#2

Tack för det, nu vet jag mer, fast hade nog hoppats på mer spännande personer, som inte bevakas av Hänt i Veckan.

svenne
11/9/10, 12:12 PM
#3

I kväll kl 20 på Svt kanal 1 sänds det första programmet för den här säsongen och först ut på planen är Christer Sjögren.

Linda-A
11/9/10, 3:43 PM
#4

Åh vad bra med en påminnelse!

Gnidde
11/10/10, 10:16 AM
#5

Det var ett intressant program om Christer Sjögren. Det kom fram många uppgifter om hans morfar.

Hälsningar Gnidde.

kajsa-kavat
11/10/10, 10:59 AM
#6

Jag såg också programmet i går kväll och tyckte det var jätteintressant. Och för mig som är ny inom släktforskningen så var det lärorikt.Skrattande

Annons:
svenne
11/10/10, 11:00 AM
#7

Kul att se. Jag visste inte att Christer hade rötter i huvudstaden, trodde han var genuin värmlänning.

En sympatisk och mjuk person är han i alla fall, har träffat honom några gånger.

Yred3
11/10/10, 9:47 PM
#8

Jag ser fram emot alla programmen men mest Tina som har släkt både i söder och norr.

swemah
11/11/10, 2:09 PM
#9

Och hade Christer varit medlem i Genealogiska Föreningen hade han kunnat hitta klipp om sin farfars bropr Ivar Sjögren, och även namnet på Ivars dotter, och artikeln om mormor Anna Alida Östlings tragiska bortgång föreningens digitala klipparkiv, åtkomligt från vilken dator som helst.

chrissan
11/11/10, 6:24 PM
#11

Fin artikel!

Leiper
11/11/10, 6:42 PM
#12

Kul att de svenska programmen är igång igen. Nu var det i lite ny tappning också, tycker jag märktes. Men lite trist att det till viss del är vilseledande info, exempelvis behövde han ju inte gå till Storkyrkan (för att träffa Ted) eller Sjöfartsmuseet för att få mer info, det de berättade i de klippen var ju sånt som kom från Stadsarkivets handlingar… Men det visar ju lite andra miljöer om inte annat. Glad

Yred3
11/11/10, 9:42 PM
#13

Jo, jag tyckte att det var trevligt att de visade Storkyrkan även om jag har sett den ett flertal ggr.

Annons:
swemah
11/16/10, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Kolla på bifogat klipp, kan vara bra att ha när du ser på kvällens "Ven tror du att du är"

svenne
11/16/10, 10:49 PM
#15

Intressant om Liza Marklunds förfäder. Vad jag dock inte förstår är varför man var tvungen att kontakta LA i Härnösand för att få ett utdrag ur dödboken 1816 som berörde bondsonen Jon Jonsson och den lejde mördaren Anders Jonssons avrättning och stegling, det finns ju i original på nätet…. (AD-online, till exempel)Obestämd

Leiper
11/16/10, 11:05 PM
#16

Spännande upptäckter, men ett ganska rörigt program tycker jag… De var ju på Marklundsidan och letade efter den första Gerhard, och sen hoppade de plötsligt till hennes mammas släkt om det som hände vid attentatet mot Norrskensfllamman..?

Slutdelen tyckte jag först var sådär att de skulle ge sig på att smida nåt, men det var riktigt kul att se när hon hamrade på med full kraft! Det är ju också en del i släktforskningen, att besöka platserna och se deras vardagsförhållanden på ett nytt sätt… Glad

Yred3
11/16/10, 11:29 PM
#17

De kanske vill slå ett slag för landsarkiven. Jag har ingen aning om de är välbesökta ett om det är sinande besök. Men däremot vet jag att det var dyrt att få utskrift till ett arvskifte från Härnösands landsarkiv, jämfört med Lund.

Leiper
11/16/10, 11:47 PM
#18

Kanske vill de inte göra "reklam" för något av AD Online, Genline eller SVARs webb (som är en sorts konkurrenter till varandra) då programmen går i SVT, utan bläddrar hellre i orginalböckerna, vilka finns på just landsarkiven..? Det ger iofs också ett felaktigt intryck eftersom det inte riktigt är så forskningen går till nu för tiden..

Sannes
11/17/10, 10:27 AM
#19

Håller med Leiper, det var ett rörigt program, väldigt rörigt. Jag är dock mest imponerad av mig själv som klarade av en hel timme tillsammans med Liza Marklund, för den människan tål jag inte.

svenne
11/17/10, 10:42 AM
#20

Ja, en aning rörigt var det men ändå intressant. 

Beträffande kontakten med LA och kopian ur dödboken förstår jag som sagt inte konsekvensen. I forskarstugan i Piteå satt ju släktforskaren Brage Lundström vid laptopen och hämtade alla andra uppgifter från Genline, det såg man ju tydligt.

Jaja, inte vet jag, kanske ville man påvisa  möjligheten med kontakt med LA om det skulle behövas.

Annons:
yggdrasil27
11/17/10, 12:03 PM
#21

Jag har sett ett antal av de engelska programmen, och där är ett stående inslag att något beställs och sedan öppnas av huvudpersonen i någon trevlig miljö. Tydligen innebär kuvertöppnande bra TV. Någon annan anledning till varför uppgiften behövde beställas finns väl knappast.

Och visst var programmet rörigt.

svenne
11/17/10, 12:20 PM
#22

Jo, så är det nog, förmodligen är avsikten med "kuvertöppnandet" att öka spänningen i programmet.

AndersB
11/20/10, 4:49 PM
#23

Ja, brevet från Landsarkivet var nästan skrattretande. 1980-tal… Bättre reklam för forskandet vore att använda de moderna resurserna (och visa det).

Dock alltid roligt att se programmet. De hittar alltid något spännande, undrar om det bara är jag som har dötråkiga anfäder eller om de ratar ett gäng kändisar som inte har något intressant att visa upp?


torsbo
11/24/10, 11:38 AM
#24

Fast programmet om Mat-Tina var då inget vidare, alldeles för mycket gagg om hennes obekanta morfar, men om mormor fick man inget veta. Inga särskilt spännande förfäder, och de utvandrade släktingarna kom bara till kajen i Göteborg och knappt det…

Linda-A
11/24/10, 12:57 PM
#25

Jag tycker överlag att den här säsongen har handlat väldigt mycket om släktingar i nutid, dvs på 1900-talet. Jag tycker att det är mindre intressant. Jag önskar att de kunde använda sig mer av det material som finns, någon måste ju ha en soldat, en präst i släkten? Alla handlingar som rör det vardagliga livet t.ex. köp av gård vore intressant.

Programmet igår om Tina hade ju varit roligare om de tex letat efter släktingarna i Amerika eller mer om han som var bokbindare, där måste det ju ha funnits mycket roliga papper?

svenne
11/24/10, 2:21 PM
#26

Gårdagens program var riktigt tråkigt tycker jag.

Gnidde
11/24/10, 4:20 PM
#27

Ja det kunde varit bättre. Vi får vänta och se till nästa vecka om det blir bättre då.

Hälsningar Gnidde.

Annons:
Anna-hfg
11/24/10, 7:44 PM
#28

Jag såg en bekant i programmet om Tina. Arkivarien Rolf. en riktig kul typ!

Leiper
12/1/10, 8:46 AM
#29

Programmet med Ernst Billgren var ganska bra, men synd att de la in så mycket precis i slutet, om hans släktträd bakåt i generationerna.

Ang familjen Kullberg där så bytte de ju spår till Sander och andra grenar, men släkten Kullberg går också att följa mer bakåt. Det är ett litet fel i rotemansarkivet där Ernst farfar Hjalmar Kullbergs pappa Karl Johan Kullberg sägs vara född 17 mars 1827 i Hjo, men där saknas han, det ska hellre vara i Jönköping. Hans mor var Stina Cajsa Kullberg f 1795, men flyttade 1829 tillbaks till Hjo där hennes familj fanns (gården nr 4, där hennes mor och trol. en bror bodde som var hattmakare, sid 6 ur AI:3 1834-1849). Han flyttar sedan omkring med sin mor på olika adresser i Hjo, och går även under namnet Håkansson när han börjar som lärling 1841/42, men jag tappar bort honom då jag inte ser platsen var han tar vägen 1843…

svenne
12/1/10, 11:32 AM
#30

Programmet igår var betydligt bättre än det om Mat-Tina förra veckan.

Det jag fortfarande stör mej på är att det heller inte denna gången nämndes ett ord om hur man bedriver släktforskning på ett rationellt och och modernt sätt år 2010, dvs via internet och SVAR, Genline, Arkiv Digital m.m. Uppgifterna om Ernst Billgrens farfar o.s.v från SSA m.m  hade till stor del kunnat hittats på nätet. Det blir lite grann en parallell till slutet av 1970-talet när man ägnade två veckor av semestern för att åka till ett landsarkiv för att komma några generationer bakåt.

Men gamla SVT sitter väl tyvärr fast i det gamla ideologiska träsk där minsta tillstymmelse till reklam för privata verksamheter är av ondo…

Lite synd, eftersom det möjligen kan avskräcka "nya" sugna forskare på grund av att det blir lite mer omständigt än vad som egentligen är nödvändigt med allt flackande och brevväxlande mellan de fysiska arkiven.

Hmm..nu var jag allt lite grinig, va?Obestämd

leja
12/1/10, 12:14 PM
#31

Nä, jag håller helt med. För om man ser den amerikanska varianten så sitter de ofta vid datorn i början och söker. Varför inte i svensk tv?

Sen tyckte jag att det hade varit intressant att se hur man går bakåt i tyskland med. Någon generation åtminstone. Även om jag tyckte det de fann där var intressant.

Jag hade nog hoppats på lite mer tips om hur man ska söka själv, här är det mer ringa Ted och fråga. Lite synd, då det roliga är att hitta uppgifterna själv.

Vad ska man ha som signatur tro?

Wikli
12/1/10, 12:39 PM
#32

Hej!
Åh jag gillar att de faktiskt sitter på arkiv och inte framför datorn! Kanske främst för att jag gillar arkivtudier själv även om det mest blir datorstudier pga tidsbrist.

Jag tror att man främst måste se programmen som inspiration och inte en introduktionskurs till att handgripligen släktforska. Gårdagens program tyckte jag var väldigt gripande! Jag tyckte dessutom att Billgrens resonemang om att morfaderns öde låg honom betydligt varmare om hjärtat än att hitta sin fars släkt var intressant.

/Linda

Lill-Kisse
12/1/10, 10:20 PM
#33

Det här programmet har väl inte utgett sig för att vara en serie med instruktioner om hur man bör släktforska och visa de bästa eller effektivaste metoderna? Jag uppfattar det snarare som intresseväckare för personhistoria och släktforskning. Alla deltagare verkar ha blivit intresserade, var och en på sitt eget personliga sätt.

Vi som inte satt på landsarkiven under 70-talet, kan också finna ett värde i att se olika arkivmiljöer och uppleva med vilken försiktighet en arkivarie rör vid de gamla dokumenten. Vi nyblivna släktforskare ser mest bara skannade bilder hemma vid datorn. Ibland finns inga bilder att se och då kan man skicka sina frågor till ett landsarkiv och få brev hem med värdefulla resultat av efterforskningarna där.

Man kan förstås be Svt att göra en uppföljande serie av instruktiv karaktär som ett alternativ till lokala släktforskarkurserna. Kanske något för Kunskapskanalen?

leja
12/2/10, 11:20 AM
#34

Jag har inte heller förväntat mig ett släktforskar program. Har sett både den engelska varianten och den amerikanska. Så det är inte det jag efterfrågar. Men att man lite tydligare skulle säga att idag forskar man i början mest via internet. Men att handlingarna i orginal finns på arkiv.

Sen får man gärna visa orginalhandlingar och miljöer mm. Men att man kanske lägger en liten förklaring till att man kan börja forska själv. Jag har sett i dessa andra program att de har forskare som visar hur man gör, sen får deltagarna själva leta, på datorer och med hjälp av microfisch mm, som ett pedagogiskt grepp. Det ska inte vara ett program om metoden släktforskning. Det programmet kan man göra och ha på t.ex. kunskapskanalen.

Jag gillar blandningen av tidsbilder, miljöer, berättelser och släktforskning, men tycker det finns en hel del som kunde vara bättre, med ganska få ändringar.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Anna-hfg
12/5/10, 2:21 PM
#35

Tyckte att programmet om Ernst Billgren var mest som ett reseprogram och inte mycket om forskning. Men kanske det var svårforskat.

Leiper
12/14/10, 10:23 PM
#36

Inga reaktioner för Lotta Engbergs program? Jag tyckte det var bra, även om de blev lite länge i Norrland kanske… På hennes farmors släkt Öhrwall kan man komma till en del adelssläkter (som nämndes helt kort i inledningen att hon var släkt med Sven-Bertil Taube, men det förklarades ju aldrig i programmet hur) och genom familjen Westfelt och något längre bak i släkten Flach är hon även släkt (6-männing) med Ingmar Bergman…

Ikväll upptäckte jag även att de visade ett avsnitt av den engelska versionen (BBC), där Jerry Springer upptäcker sin släkt, men har det annonserats..? Hittar inget på svt.se eller så?

Yred3
12/14/10, 11:21 PM
#37

Jo, de har sagt att dessa program skulle komma direkt efter och på samma tid och samma kanal dvs 1:an. De har visats i andra kanaler tidigare. >Han som spelar Poirot kommer senare.

Lottas program var bättre än vad jag hade förväntat mig.

Upp till toppen
Annons: