Annons:
Etikettdokument
Läst 3869 ggr
[Cheete]
10/2/10, 12:03 AM

Foto på okänd kvinna, Värmland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte vilken kategori den här tråden ska ligga under, ni får gärna ändra kategorin så att det stämmer!

Hittade ett foto eller vykort bland pappas släktfoton för några dagar sen. Pappa kunde identifiera nästa alla på fotona men den gick han bet på.

Vem är kvinnan och vart kommer hon ifrån?
I och med att fotot el. vykortet hittades bland släktfotona så misstänker jag att det är en släkting (men vem vet? hon kanske inte är det!). Skulle vara kul att få veta vem hon är. Hon är otroligt lik min faster och min kusin!

Pappas släkt (på mödrenet där alla fotona som hittades är tagna) är de flesta födda i och omkring Hagfors och Norra Råda om det hjälper. La för övrigt in samma fråga på Anbytarforum.

Skulle bli oerhört tacksam för all hjälp jag kan få i min jakt på kvinnans identitet! :)

Annons:
Gnidde
10/2/10, 11:25 AM
#1

Du får väl fråga din faster eller kusin om dom är i livet. Det är väl enklast.

Hälsningar Gnidde.

[Cheete]
10/2/10, 12:24 PM
#2

Det är ju det att dom inte vet heller. Därför frågar jag både här och på anbytarforumet.

Edit:
Mina föräldrar kom för övrigt fram till att det är nån av pappas mormors systrar. Vem vet vi dock inte.

Gnidde
10/2/10, 12:47 PM
#3

Då blir det svårt, om inte äldre släktingar vet.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
10/2/10, 1:10 PM
#4

Ett gott råd! Sannolikheten att någon ska "råka" titta in här eller på AF och se fotot och också känna igen personen, är minimal, för att inte säga obefintlig. Vill du att någon som vet vem personen är, ska finna fotot och kunna identfiera personen, så måste du nästan förlita dig på att någon googlar på t ex ett namn. skriv gärna ut vad de troliga släktingarna hette och exakt var de bodde. Ett namn, en socken eller en by/stad är något som folk googlar på. Då är chansen större att någon finner just ditt foto.

AndersE
10/2/10, 1:13 PM
#5

#4 Bra!

Det är också viktigt att sätta bra rubriker på diskussioner. Det hjälper Google mycket.

Värmland som här är ju ett mindre bra sökord än t.ex. ett sockennamn eller ett ovanligare efternamn.

svenne
10/2/10, 2:58 PM
#6

Både Hagfors, Ekshärad och Norra Råda har hembygdsföreningar, möjligheten att någon äldre medlem känner igen damen finns kanske…

Förresten, jag har en granne i 75-årsåldern som kommer från Hagfors, dessutom vet hon allt om alla därifrån, skall skriva ut bilden vid tillfälle och visa henne och se om hon möjligtvis känner igen kvinnan.

Annons:
[Cheete]
10/2/10, 8:51 PM
#7

#6
Uppskattar hjälpen, svenne! :)

#4
Dom troliga släktingarna var Elna Helena Johansson född 1905-05-16 i Norra Råda. Hennes mamma var Anna Lovisa Jansdotter som var född 1882-08-25 i Västra Skymnäs. Anna var gift med Gustav Johansson född 1884 eventuellt i Kampåsen, men han var inte Elna's far då hon var en "oäkting".

Dom systrar jag har hittat till Elna var Hildur född 1907, Astrid född 1909 och Maja född 1911. Astrid gifte sej med en man som hette Ivar Lundberg född 1910 i Gustaf Adolf.

Hoppas detta hjälper om nån tittar förbi här :)

svenne
10/2/10, 10:00 PM
#8

Vad kan vi sätta för ålder på bilden?
Med tanke på frisyr och klänning skulle jag gissa på årtalet 1930 plus minus 5 år……?

Det har inte "passat" med grannen idag eftersom hon ligger sjuk i förkylning men jag har skrivit ut bilden och den ligger färdig och skall visas för henne så snart som möjligt.

[Cheete]
10/2/10, 10:13 PM
#9

Har faktiskt inte en aning om när bilden kan vara tagen tyvärr. Men hon på bilden ser ut att vara i tjugoårsåldern och om det är nån av farmors mors systrar så är det nog runt 1930talet som bilden är tagen.

Upp till toppen
Annons: