Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 4016 ggr
kajsa-kavat
2010-11-05 23:44

Jag hittade föräldrahemmet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nybliven släktforskare som jag är så begav jag mig på "´gårdsjakt" för ett par veckor sedan. Målet var att hitta morfars föräldrahem. Och tänk, det lyckades. Jag blev så lycklig. Tänk att jag stått på samma veranda som morfar gjorde 1900 och framåt några år. Helt fantastiskt.

Första bilden: morfar står i mitten, men vem är de övriga ?

Lägger också in bild nr:2 som gården/huset ser ut i dag. Väldigt välbehållet.

Annons:
kajsa-kavat
2010-11-05 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer alltså bild som huset ser ut idag. Skrattande

Glömde säga att det gamla fotot är från ca: 1920-1925

AndersE
2010-11-06 00:22
#2

Huset ser ju väldigt välbevarat ut.

Att besöka anornas "miljöer" tycker jag kan vara väldigt givande. Med lite fantasi kan det bli riktiga tidsresor.

Lill-Kisse
2010-11-06 01:27
#3

Grattis till den lyckade gårdsjakten! Samma ortsnamn finns på många ställen. Vilket landskap är det i ditt fall?

Förresten, väldigt fina hästar du visar på din hemsida Glad.

Andersdotter
2010-11-06 09:36
#4

Grattis, det är så härligt att gå i anfädernas "fotspår" rent fysiskt.

kajsa-kavat
2010-11-06 11:31
#5

"3 Huset finns i Järnboås i Västmanland.

Ja, det blev lite av en tidsresa att hitta huset och stå där och tänka på de som bott där. Märkligt på något sätt och väldigt givande.

Vad roligt Lill-Kisse att du tittat in på hemsidan. Den är väldigt enkel, men jag älskar att fota och lägga in bilder där, och snart ska jag ta itu med släktsidan också. Har kommit ner till 1777 nu på morfars sida, så det finns en del att lägga in.

Lill-Kisse
2010-11-06 13:46
#6

Det är en intressant trakt och det är fler som tycker så. Jag med.

Att bara googla på det ortsnamnet ger tips till en massa hemsidor av historisk natur, andra personer som släktforskar på sina anor därifrån etc.

Annons:
kajsa-kavat
2010-11-06 17:15
#7

"6 Ja visst är det så. Jag har haft kontakt med en släktforskare som väl utforskat hela Järnboås tror jag. Men jag vill försöka "luska" fram själv det jag vill veta. När det inte går, ja då frågar jag väl någon Flört

chrissan
2010-11-06 17:30
#8

För många år sedan var jag med en amerikansk kollega och letade hans fars födelsehem i Söderfors. Fadern emigrerade 1923 och min kollega hade ett foto av honom och hans mor på en trappa till ett stenhus. Min far hade hittat att han var från Söderfors så vi åkte dit. Med hjälp av trevliga bybor fick vi veta vilket hus det var. Min kollega var gråtfärdig av rörelse när han hittade huset och fick sitt foto taget på samma trappa. Det såg likadant ut, en gammal arbetarlänga.

kajsa-kavat
2010-11-06 18:38
#9

"8 Visst är sådant bara så härligt, jag förstår henne verkligen. Jag hade lite av samma känsla när jag hittade Grindaberg, tänk här har morfar sprungit ut och in och lekt.

Måste tala om: idag googlade jag på Grindaberg, och fick fram vem som är ev. ägare av gården idag. Idag är det sommarbostad. Har mailat honom och väntar med stor förväntan på svar.

kajsa-kavat
2012-10-13 19:49
#10

Oj jag ser att den här tråden är gammal och jag har inte talat om att vi, jag och min man, blev inbjudna till Grindaberg sommaren 2011 Glad

Det blev en väldigt intressant eftermiddag i nya ägarnas hem, Grindaberg. Vi fick titta runt både inne och ute, och jag njöt i fulla drag. Kunde riktigt känna historiens vingslag när jag stod i köket tex, kände att där stod min mormor och lagade mat, där sprang lilla mamma runt och lekte och så även min moster. Det var helt enkelt otroligt.

Bredvid gården låg en liten stuga som morfars föräldrar och en av tvillingbröderna bodde på undantag kan man säga. På 1970 talet brann stugan och morfars bror innebrändes. Då var föräldrarna döda. Nu fanns det knappt några spår efter stugan.

Jag är så nöjd och glad att få sett "huset".

svenne
2012-10-14 22:25
#11

Vad roligt att Du berättade detta även om det var en lång tid sedan du ställde den ursprungliga frågan.

kajsa-kavat
2012-10-18 23:39
#12

"11 Jomenvisst, ibland tar det tid. Flört och så är det väl med släktforskningen överhuvudtaget, det får ta tid. Bättre att skynda långsamt så blir det destobättre i slutändan.

Upp till toppen
Annons: