Annons:
Etiketterkulturtradition
Läst 7138 ggr
lizzkulla1
2010-12-12 13:13

julen i fokus, minne och bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

samma grund motiv varje år  hilma herrström-nilsson julkrubba om än mycket mindre och enklare eftersom jag bara har dom sakerna som farmor köpte på epa i helsingborg.

i år står den guldpapper, där jag strött på röda rosenblad

julknäckts the sedan julen 2009 , hela kaffebönor som jag tänkt som stenar och allt luktar så gott.

julminnen från våra saker som följer med varje jul och ända i på hemmet hade tänk mej

Annons:
Emo
2010-12-12 15:44
#1

Trevligt. Det fanns så mycket roligt på EPA på den tiden. Då skaffade man lite i taget och inte de mängder och det överflöd, som finns i dag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

svenne
2010-12-12 21:16
#2

Det ser fint och trevligt ut med en julkrubba. När jag var liten hade vi alltid en sån framme till jul, jag tror att morfar eller farfar hade gjort den och till den hörde små porslinsfigurer. 

När jag för några år sedan letade efter den i källarförrådet hos mor och far fann jag den aldrig, antagligen hade de slängt den och en del andra saker i samband med flytt från villa till lägenhet, det var lite synd för jag skulle gärna vilja ha haft den kvar.

lizzkulla1
2010-12-13 23:27
#3

ja så är det svenne,,med flyttar städas mycket bort som man vid senar skulle vilja ha.

när vi flyttade 1998 städade jag bort  2 porträttfoto på min pappas mormor-morfar liksom pappas farmor-farfar, han berättade ofta om dessa kort så dekunde jag  men gud vad jag hade behövt dessa 2 nu när jag började släkt forska

AndersE
2015-12-16 10:07
#4

Någon annan med fin julkrubba?

kjersti
2016-01-09 21:35
#5

Från 1912 min farmors brors julkrubba..3-D i papper..

AndersE
2016-01-14 22:47
#6

Det ser ut som om den knappt använts.

Annons:
kjersti
2016-01-15 23:27
#7

Den har inte varit uppe varje år..  Varsamma händer har placerat ut den högt upp på en hylla och barnen har fått se men inte röra.. Stolen lyftes fram och man fick klättra upp och titta,,, Sedan plockades den ner   försiktigt vid tjugondag Knut… Men den kommer fram då och då fortfarande…

Upp till toppen
Annons: