Annons:
Etiketteryrketitel
Läst 6587 ggr
Helajna
2010-12-15 11:52

B-uppsats om exlibris

Hej!

Jag läser konstvetenskap vid Uppsala Universitet och är nu inne på min sista vecka med min B-uppsats. Jag skriver om exlibris på främst 1800-talet och har valt att lägga störst fokus på präst och biskopsexlibris samt tandläkarexlibris. Jag har en del timmar framför mig i ett arkiv med ett antal orginal exlibris. Det svåra är att de är sorterade efter namn och inte t.ex. yrken. Jag behöver därför hitta någon typ av informtion eller förteckning över präster, biskopar och tanläkare främst i Uppland eftersom det med större sannolikhet finns på mitt arkiv jag har att tillgå. Med alltså främst 1800-talet som fokus.

Någon som har idéer på vart jag kan få sådan information?

Tacksam för hjälp :)


Annons:
torsbo
2010-12-15 15:15
#1

Präster och biskopar lär du hitta i Ärkestiftets Herdaminne, som finns dels i en 1800-tals-variant och dels en modern, som dock inte täcker hela stiftet.

Sen kan du också prova och se om det inte finns någon/några matriklar över Upplands Nation? Det finns en rad sådana matriklar för de flesta nationerna.

Du kan ju också lägga ut frågor om detta på denna sida.

Yred3
2010-12-15 20:33
#2

Det finns: Tandläkare i Ord och Bild. Den sista som jag har sett var tryckt 1937, det finns åtminstone en som är tryckt tidigare. Kanske biblioteket. Hur som helst har ju Regina böckerna. Det finns sidor på nätet om alla bomärken och vapensköldar.

I det som vi nu har nämnt vet jag inte om man kan hitta exlibris, men väl förteckningar om de olika personerna i de olika yrkesgrupperna.

Yred3
2010-12-15 20:42
#3

Har precis ktr.(Kungliga Biblioteket=Regina) att det är bara läsesal som gäller dvs att man kan inte låna hem någon av böckerna.

Helajna
2010-12-15 21:13
#4

Hej!
Stort tack för er hjälp! :D

Ärkestiftets Herdaminne låter ju hur bra som helst! Vart kan jag tänkas hitta dessa? Är de alltså i bokform?

Tandläkare i Ord och Bild låter ju som klippt och skuren för mig! att det bara är läsesals lån är inga problem för mig då jag redan mer elle rmindre bor på Carolina Rediviva med en hel hög läsesals-lån :)
Det jag främst behöver nu för att gå vidare är som sagt namn på präster/biskopar och tandläkare så att jag lättare kan leta namn i Carolinas exlibris samling, som idag enbart är placerade efter namn.

Nu ska jag genast söka böcker på Carolina :)


Helajna
2010-12-15 21:21
#5

aha.. Regina såg jag nu! kan bli svårare för mig att hinna till Stockholm… Kan bara hitta senare upplagor på mitt bibliotek i Uppsala..


Yred3
2010-12-15 21:51
#6

Du kan ju ktr. om de har böckerna i Uppsala eller om de skickar dem och därefter blir det läsesal.

Annons:
Helajna
2010-12-15 22:08
#7

vad menas med Ktr då?


Lill-Kisse
2010-12-16 00:46
#8

#7  Man kan gissa att ktr är förkortning för kontrollera.

Har du sett det här registret till Svenska exlibrisföreningens årsbok 1936-2000? http://www.abc.se/~m225/exlibris/SEFarsbok.html

Där finns en av Nordin-Pettersson B S om svenska prästers exlibris och en av Trönnberg Gunnar om tandläkare. För övrigt kanske föreningen kan hjälpa till lite.

Yred3
2010-12-16 10:13
#9

Ja, jag menade kontrollera!

torsbo
2010-12-16 11:08
#10

Herdaminnena är i bokform och finns förstås på Carolina.

Helajna
2010-12-20 23:35
#11

Stort tack för er hjälp! jag har fått mycket nyttta av era bidrag! Nu sitter jag här natten lång med det sista på uppsatsen som ska in kl.12 imorgon. Jag harjus tnu fastnat på lite analysfunderngar kring olika varianter av georgskors. Någon mer erfarenhet av dessa?


Upp till toppen
Annons: