Annons:
Etikettsläkter
Läst 6657 ggr
maltemus
1/2/11, 11:32 AM

Hur Värmlandsforska 1900-tal

Hur söker jag släkt i värmland på 1900-talet har följt släkt fram till 1913 resp.1898 men hur kommer jag vidare sedan?

Annons:
AndersE
1/2/11, 12:03 PM
#1

För min del har jag främst nått resultat i min 1900-talsforskning genom kontakter med släktingar. Ibland även kontakt med människor som inte är släkt men som funnits i min släkts umgänge.

Alsterolle
1/2/11, 12:09 PM
#2

SVAR har ju lagt ut en hel del församlingsböcker efter 1900 och den nya "dödboken" Sdb5 kan ge uppgifter om giftemål etc.

Det utlovas nya böcker från SVAR:

"Efter årsskiftet 2010/2011 kommer en hel del material att släppas av Riksarkivet SVAR, material som tidigare varit spärrat p.g.a. sekretess- och/eller personuppgiftslagen."

Mera här

EvaMorfi
1/2/11, 1:59 PM
#3

Jag har turen att bo nära ett landsarkiv + att mina anfäder har hållt sig inom detta landsarkivs område. En hel del timmar/dagar har jag tillbringat på landsarkivet för att finna 1900-talsmaterial.

maltemus
1/2/11, 3:06 PM
#4

min mamma har kontakt med en släkting i värmland ska höra lite med henne.jag är nybörjare så jag är tacksam för alla tips

svenne
1/2/11, 3:13 PM
#5

Arkiv digital har lagt ut mycket 1900-talsmaterial nu under den gångna hösten. För en hel del socknar finns nu församlingsböcker till och med slutet på 1930-talet och ministeralböcker också till en bit in på 1930-talet. En mix av SVAR och AD gör att man kan komma framåt en bra bit in i 1900-talet i en hel del socknar.

maltemus
1/2/11, 5:22 PM
#6

provade ad nu när det var gratis och fick mersmak,väntar bara på ett nytt abonemang.svar kan de ha på biblioteket där jag bor ska dit och höra i morgon.

Annons:
svenne
1/2/11, 6:15 PM
#7

De flesta huvudbiblioteken i kommunerna brukar i allmänhet ha abonnemang på SVAR, Arkiv Digital samt Genline, därmed inte sagt att bibliotekspersonalen behärskar programmen fullt ut.

Mark
1/2/11, 10:00 PM
#8

På flera bibliotek i Värmland, och även på Arkivcentrum i Karlstad, har man något som kallas "jourhavande släktforskare" med jämna mellanrum. Då kan man få väldigt bra och handgriplig hjälp. Kolla hur det är på "ditt" bibliotek.

Upp till toppen
Annons: