Annons:
Etikettdokument
Läst 6485 ggr
lkvist
2/11/11, 11:07 PM

Fyra män med gevär

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Går igenom min hög med oidentifierade fotografier.. Undrar om någon här vet vad detta kan vara taget vid för tillfälle.. Fyra män med varsitt gevär utanför ett hus med en symbol med två korsade gevär. Skytteklubb eller något militärt? De ser ju inte ut som om de ska ut på jakt precis.. eller?

Annons:
sonjsbo
2/12/11, 12:16 AM
#1

I det här fallet handlar det om en skytteförening. gissningsvis runt första världskriget. Vapnet är ett gevär med kalibern 6.5 mm och tillverkat av gevärsfaktoriet Karl Gustaf i Eskilstuna. Det vapen som infanteriet använde under många år och var det vapen man vanligtvis tävlade med på skjutbanorna runt om i landet.

Får man försöka vara rolig - så det enda stället jag känner till i din landsända är "skyttepaviljongen i Örkeljunga".

lkvist
2/12/11, 11:04 AM
#2

Tack så mycket för intressant information :D

Skyttepaviljonen i Örkelljunga ja, den har man hört talas om :)

Bilden (om någon av männen nu är släkt till mig) är troligen tagen någonstans på cykelavstånd (man ser ju ett par cyklar i bakgrunden) från Farstorp.

Cheyenne
2/12/11, 11:11 AM
#3

#2 Har ni mycket björkar i Farstorp?

svenake
2/12/11, 1:52 PM
#4

Skytterörelserna var de första föreningarna som skapades i Sverige, med början runt 1815  efter att vi förlorat Finland.   Senare kom  nykterhetsrörelser, frireligiösa föreningar, idrottsrörelser och politiska föreningar.

Friskytterörelsen stöddes aktivt av staten.

Min pappa föddes i Örkeljunga!  Är det någon som önskar texten till visan "Örkljunga skyttepaviljong"   så har jag den.

lkvist
2/12/11, 2:12 PM
#5

#3 Vet inte :) jag har knappt varit där. Min morfarsfar och nån generation bakåt höll till i de trakterna (husarer) och det är troligen från honom bilden kommer.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
lkvist
7/13/11, 3:53 PM
#7

En liten uppdatering. Läser En sockenkrönika om Farstorp av Sigurd Svensson, utgiven 1973 och hittar lite info.

År 1900 bildades Farstorps skyttegille. 1909 invigde man en större skjutbana och en skyttepaviljong i Gammalstorp där man bland annat höll skyttefester. Paviljongen förföll under 1920-talet och revs. Föreningen upplöstes 1956.

Funderar på om det inte är där som bilden är tagen.

sonjsbo
7/17/11, 12:10 AM
#8

Jag håller tummarna för att du har träffat rätt.

Upp till toppen
Annons: