Annons:
Etikettersjukdomardödsorsaker
Läst 6984 ggr
kim85
2/14/11, 12:05 PM

Dödsort Stockholms spinneri Färentuna

En person avlider 1936 och som dödsort anges Stockholms spinneri Färentuna. Vad var detta?

Dödsorsak Cancer bucca, ev, bricca, Vad var det.

Tacksam för hjälp.

Annons:
mbss
2/14/11, 12:13 PM
#1

Kan det vara "buccal" som avses kanske? Det skulle väl i så fall vara någon typ av muncancer..

kim85
2/14/11, 3:14 PM
#2

Nej.något "l" finns inte med menden som har skrivit in kan ju ha slarvat.

Har Du en aning om vad spinneriet kan ha varit för inrättning?

Lill-Kisse
2/14/11, 10:05 PM
#3

Benämningen "spinneri" eller "spinnhus" är ganska fiffigt. Tänk på ordet spinnsida, dvs kvinnor. När textilindustrin började utvecklas behövdes billig arbetskraft för att spinna ull till fabrikerna. Alltså inrättades spinnerier där lösdrivande kvinnor och arbetsfångar fick arbete.

Om den historiken stämmer på spinneriet i Färentuna, har jag ingen aning om. Eftersom du nämner en person som avled på 1900-talet var det nog en mer normal arbetsplats för att spinna garner.

mbss
2/14/11, 10:21 PM
#4

Tobaksspinneri finns det ju också.. Vet inte om det är en benämning som fortfarande används i slutet av 1930-talet i.o.f, förmodligen inte..

Stockholms Spinneri & Väfveri AB fanns det ett företag som hette men om jag fattade saken rätt så låg den inne i själva Stockholm

kim85
2/16/11, 1:52 PM
#5

Jag hade spinnhus i tankarna och tänkte att det kanske var någon sjukinrättning för fattiga men kanske det var arbetsplatsen. Amanda Karlsson bodde i Vallentuna och hon var änka 67 år gammal. Kanske hon hade ett jobb och föll ihop på arbetsplatsen för bostadsadressen finns också i dödsnoteringen. Pensionsåldern tror jag var 67 år och det hade hon fyllt i februari, Hon dog i juni.

Tack mbss och Lill-Kisse för ni engagerat er.Skrattande

Yred3
2/16/11, 3:39 PM
#6

Bucca betyder kind.

Annons:
kim85
2/16/11, 8:20 PM
#7

Tack Yred 3. Det är roligt att ha så rätt som möjligt om vad som tidigare släkt råkat ut för. Amanda hade alltså cancer i kinden.

Mvh

Yred3
2/17/11, 11:31 AM
#8

Buccal betyder (när det gäller tänder ) sidan på tanden som ligger mot kinden.

Upp till toppen
Annons: