Annons:
Etikettdokument
Läst 6218 ggr
evakristina
2/26/11, 9:40 PM

Vilken skatt!

Efter några års släktforskning och mycket letande i gömmorna, främst hemma hos faster, har vi en del material i form av gamla brev och bilder.

Vid en diskussion här om dagen pressade jag faster ännu en gång, ställde frågor om huruvida andra släktingar möjligen skulle kunna ha bevarat gammalt material. Plötsligt utbrister faster… "visst ja, jag fick ju farmors gamla album när Thea dog"….

Farmor var Matilda Persson g. Larsson, född 1865 i Laröd, Allerum. Matilda arbetade som lärarinna och gifte sig så småningom med Emil Theodor Larsson och levde sedan sitt liv i Tåssjö.

Här sitter jag nu med en massa fina bilder och vet inte vem de föreställer.

Får fundera lite på hur jag skall gå tillväga men vilken skatt det var att hitta så här en vanlig eftermiddag!

Annons:
AndersE
2/27/11, 12:10 AM
#1

#0 Härligt!

Påminner om när jag för några år sedan besökte en släkting och fick med mig min farfars föräldrars fotoalbum. Det allra mesta var okända människor men efterhand har fler och fler identifierats.

Att tänka på med gamla fotoalbum med "porträttfotografier" är att långt ifrån alla är släktingar. Bilderna användes ju som "visitort" och är ofta bilder på människor man umgicks med.

Rötters porträttfynd kan vara en god hjälp om man har lite tur.

Största hjälpen hade jag nog av en man som kunde den trakt där min farfars föräldrar bodde. Han verkade veta hur de flesta människor i byn såg ut för dryga 100 år sedan.

evakristina
2/27/11, 11:21 AM
#2

Ja, jag tror nog att det är många vänner!

En bild har faktiskt ett namn antecknat. "Alma Lilja".

Efter sökning i Sveriges dödbok och Sveriges befolkning 1900 tror jag att jag hittat rätt. Alma Lilja var skriven i Helsingborg år 1900 och arbetade som lärarinna. Misstänker att hon var en god vän till min farfars mor Mathilda som också arbetade som arbetat som lärarinna under 1890-talet.

Skall så småningom lägga in en och annan bild.

Att försöka hitta någon person i trakten kring Tåssjö kanske kan vara en idé värd att prova.

AndersE
2/27/11, 12:36 PM
#3

Du kan gå in på http://engelholmiana.ifokus.se/. Där kan det finns någon med lokalkunskap. Under Engelholmianas länksamling kan också finnas något.

Upp till toppen
Annons: