Annons:
Etiketttextilt
Läst 7436 ggr
Alsterolle
2006-06-08 11:14

Bonader - allmängiltiga tidsdokument

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fascination av bonader har inte avmattats. I Eslöv hade man en  utställning av sådana och jag fotade för fullt. Bifogar ett exempel av kanske 25 st. Denna tycker jag är extra tänkvärd …

Att en av bonaderna var nästan exakt som den som fanns ovanför en soffa hos min mormor i Granlo/Sundsvall gjorde mig lite rörd.

Annons:
AndersE
2006-06-08 12:19
#1

Jag har inte mycket egna minnen kopplade till bonader. Men visst känns det "folkligt".

kjersti
2006-06-09 01:42
#2

Ett hem om det är gott är livets bästa lott…(Mycket aktuellt )

Tro ej ytan, troget sträva blott till ljus och harmoni .Det  är målet för att leva målet för att lycklig bli …

Inte kan jag inför konungen gå, som är klädd i vadmalen grå…

Lär dig livets stora gåta; älska glömma och förlåta ..

Exemplen kan bli många ..Tyvärr inga bilder men  jag minns en del av det som stått på bonader. Har nog någon kvar..  Måste leta och se om jag hittar  någon.

#0 var den nysydd?

Alsterolle
2006-06-19 16:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kjersti!

Nej den är inte nysydd utan del av utställningen av äldre bonader. Här kommer en till som enl. lappen broderad 1935-1936.

Lisko
2006-06-19 17:45
#4

#0 Olle din första bonad får mig att minnas något min morfar ofta sa när jag var liten. Han låg på kökssoffan och mormor ilade omkring i köket som vanligt - Håhåjaja, det går så bra när vi hjälps åt. Till saken hör att han var jättesjuk de sista 30 åren av sitt liv så det var ju mormor som gjorde allting, det var han ju medveten om och sättet han alltid sa det var så fyllt av kärlek. Det var nog hans sätt att säga att han älskade henne.

Upp till toppen
Annons: