Annons:
Etikettveckans-bild-artiklar
Läst 9420 ggr
AndersE
10/3/08, 10:22 PM

Veckans bild - v840

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Veckans bild är ännu en bild på rallare. Kan vi tidsbestämma bilden och kanske identifiera någon?

Veckans bild kommer från "Stormalen".

Rallare

En lång rad med åtta rallare, dvs. järnvägsanläggare. Vi kikar lite närmare på de fyra första…

Fyra rallare

…varav ingen är identifierad. Så kommer nästa fyra:

Fyra rallare

Och nu kan vi identifiera en! Så här skriver Stormalen:

Rallaren Frans Lilja

"Jag känner bara igen 3:e mannen från höger, Frans Lilja (1878-1934), född på Södra Kampen i Tolg och sist bosatt på Hästhagen i Båraryd, Jönk. län. Jag vet att han var med om byggandet av järnvägstunneln i Gnosjö. Han var också rallare i dåvarande Belgiska Kongo. Kortet bör dock vara från Sverige och möjligen från järnvägsbygget vid Gnosjö. Är det någon som vet när tunneln byggdes? Vore kul om någon känner igen de andra rallarna."

Annons:
Cheyenne
10/4/08, 2:18 PM
#1

Enlig denna hemsida kallades tunnelbygget vid Gnosjö för Hultabergstunneln. Rallarna bestod av två arbetslag.

Citat från hemsidan;

"Ett lag arbetare vid västra delen av Hultabergstunnel kom att ledas av förmannen Håkan Hylander. Laget vid den östra delen leddes av en förman Blomqvist. Arbetet pågick fram till den 16 maj 1902, då de båda lagen möttes mitt inne i den 400 m långa tunneln."

Söker man runt på hemsidan får man information om att majoriteten av rallarna kom från Blekinge och Kronoberg. Rallarna blev "utackorderade" på bygden närmast där bygget drog fram. Vidare kan man läsa;

"Rallarna var av två sorter. Det fanns de mer eller mindre "vilda rallarna", som drog från bygge till bygge och som var rätt störande och oroliga i sina levnadsvanor. Den andra gruppen rallare utgjordes emellertid av beskedliga bondsöner, som följde järnvägsbygget så långt de kunde, allt eftersom det drog förbi deras hemtrakter."

Det är synd att de inte verkar vara "på socknen skrivna". Då skulle man ialla fall ha namn som man kunde lista och som någon ättling ev. finner via en söknng på nätet.

[stormalen]
10/5/08, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Först måste jag be om ursäkt att jag inte tittade på originalet innan jag skickade in mitt scannade kort. Kortet var scannat för länge sedan och originalet låg i låda. Där stod nämligen fotografens namn, F.Holmstedt i Kristianstad, östra Storgatan 91. Det borde ha varit med från början.

Det betyder att det knappast kan vara från Gnosjötrakten om fotografen hade sin fotoateljé i Kristianstad.

Men tack så hemskt mycket för informationen om tunnelbygget, nu vet jag när Frans jobbade där. Han skulle då bara ha varit 24 år gammal och han ser betydligt äldre ut på kortet. Frans bör vara över 30 år, kanske t o m 35. Kortet skulle då ha varit tagit mellan 1908-1913. 

Platsen är alltså troligen i Blekinge och tidpunkten kanske mellan 1908-13.

Är det någon som vet när fotografen F.Holmstedt var aktiv i Kristianstad?

Jag skickar även med ett kort på Frans, som är taget 1905. 

/Anneli

[stormalen]
10/5/08, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är ytterligare ett kort på Frans, förmodligen taget senare, tidpunkt och fotograf har jag tyvärr inte tillgång till.

Hur gammal kan han vara på detta kortet?

/Anneli

Cheyenne
10/5/08, 12:56 PM
#4

F.Holmstedt var enligt Lennart Snabbs förteckning över fotografer, en kvinnlig sådan vid namn Frederique Holmstedt, Östra Storgatan 91, Kristianstad (runt sekelskiftet).

Cheyenne
10/5/08, 1:13 PM
#5

F. Holmstedt hade även filialer/Ateljéer på följande orter;

Ateljé Vadstena. Ateljé i Kalmar.
Filialer i Ödeshög, Malung, Mjölby, Vimmerby.

[stormalen]
10/5/08, 1:58 PM
#6

#5 Tackar för det. Kanske omöjligt att säga var kortet är taget.

Kul förresten det du citerade om två sorters rallare. I Bårarydstrakten stannade en del kronobergare kvar och bildade familj. De var kanske populära bland bondtöserna, men prästen i Båraryd hade en helt annan uppfattning.  Våren 1915 cyklade han t om ut till en bondgård och varnade bonden och hans dotter för kronobergarna, som då höll på med skogshuggning. Hon borde minsann akta sig för sådant löst folk. 

/Anneli

Annons:
xian
10/7/08, 1:00 AM
#7

Om det nu rör sig om Blekinge och kortet är rätt daterat så finns det inte så myckat att välja på. Järnvägsnätet var i stort sett färdigbyggt. Förutom Listerbanan som byggdes betydligt senare. Tåget som trafikerade den banan kallades gemenligen för Sillatåget.

Det skulle kunna vara bibanan Sandbäck - Holje som byggdes 1906-1909. Det var meningen att den banan skulle ha fortsatt till Olofströms station, men den sista delen byggdes aldrig. Så Olofström fick på så sätt en station i varje ände på samhället. Ganska så opraktiskt för den som skulle byta tåg för att resa vidare.

Ett annat alternativ är förlängningen av Krösnabanan (NAEJ) från Eringsboda till Älmeboda som skedde under mellan 1908 och 1910.

Upp till toppen
Annons: