Året 1910 räknas som flygets födelseår i Sverige
Tidiga flyghistoriska händelser
Första försöken
Redan år 1900 gjorde Carl Richard Nyberg decimeterhöga hopp med flygplanet "Flugan" på isen vid Lidingö. "Flugan" var då tjudrad vid en påle.
Trots mångåriga studier av lyftkraft och stabilitet genomfördes dock aldrig någon egentlig flygning.
Förste svenske flygaren
Den första svensk som flög ett flygplan var civilingenjören Georg Unné som var bosatt i Frankrike. Detta skedde 1908.
Första motorflygningen i Sverige
År 1909 var fransmannen Georges Legagneux på Ladugårdsgärde i Stockholm med sitt flygplan, en fransk Voisin. Han gjorde en provflygning den 29 juli som var den första motorflygningen i Sverige. Det var ett prov inför den officiella uppvisningen som skedde den 2 augusti. Dagen därpå, den 3 augusti fick journalisten Erik Pallin flyga med Legagneux och blev därmed den förste flygpassageraren i ett motorflygplan i Sverige.
Flygbaronen och första aviatördiplomet
Carl Cederström fick ett aviatörcetifikat i Frankrike den 2 maj 1910. Vid hemkomsten 27 juni fick han svenskt aviatördiplom nr 1.
Han hade i Frankrike köpt ett flygplan och försökte flyga över Öresund den 7 juli, men måste vända om. Den 17 juli flög dansken Robert Svendsen i ett Voisin över Öresund och vann ett pris på 5000 kr. Först den 24 augusti upprepade Cederström bedriften.
Första flygningen med svensk i svenskbyggt flygplan i Sverige
I månadsskiftet augusti/september 1910 lyckades Hjalmar Nyrop få upp sitt flygplan i luften i skånska Ljungbyhed. Det var Nyrop som tillsammans med Oscar Ask tillverkat flygplanet kallat "Ask-Nyrop Nr 1 (Gräshoppan)".
Nyrop var den förste svensk som flög ett svenskbyggt flygplan i Sverige.
Flygning på Gärdet
Vid en förlängd flygvecka i Stockholm mellan 17 september och 8 oktober 1910 tävlade Carl Cederström i sin Blériotmaskin med dansken Robert Svendsen, som flyger ett Voisin-biplan. Den 18 september gjorde Carl Cederström med sin Blériot XI, "Bil-Bol", en färd runt Gärdet tre gånger vilket tog honom åtta minuter.
Firandet 2010
Flygningarna 1910 kommer att upprepas under 2010 genom att Mikael Carlson flyger samma flygplanstyp, Blériot XI, som Cederström flög under flygveckan i Stockholm. Det sker på de fyra stora flygdagarna som ordnas under 2010:
- 13 juni Malmen, Linköping
- 21-22 aug Gärdet, Stockholm
- 28-29 aug Säve, Göteborg
- 5 sept Ljungbyhed
Uppgifter från Svensk Flyghistorisk Förening
Bilder från Wikipedia
Bilder på Cederström och hans flygplan från SFF