Annons:
Etikettindividforskning
Läst 1794 ggr
Mandra
9/8/16, 6:57 AM

Adresser

Jag är intresserad av att hitta adresserna där gamla släktingar har bott - men funnit att det inte är så lätt. På släktingar från 1900-talet kan jag hitta en del adresser - men inte så lätt från 1800-tal och ännu svårare för 1700-tal. Verkar inte som man antecknade adresserna då, eller?

Annons:
AndersE
9/8/16, 4:29 PM
#1

Du hittar ofta fastighetsbeteckningar. För att göra om dem till gatuadresser krävs ibland lite lokalkännedom.

Mandra
9/8/16, 5:04 PM
#2

Ja, jag har upptäckt det - men ibland hittar jag inte alls och ibland tycks det saknas saker i registren. Jag söker mest i Göteborg och tydligen är det så att en del äldre böcker har brunnit upp. Men jag har även problem med att hitta i det som inte brunnit upp. Struntade man i att anteckna saker ibland? Eller är jag dålig på att leta? :) Hihi!

Mandra
9/8/16, 5:14 PM
#3

Om någon känner för det så kan ni gärna få hjälpa mig med den här personen.

Christian Heinrich Ewert född 3 april 1759 (i Stralsund), död 10 maj 1831 i Göteborg, Garnisonsförsamlingen.
Jag vet en del om honom, men söker ytterligare uppgifter - som t ex bouppteckning, som jag inte hittar alls.
Han flyttade till Göteborg ungefär 1793. Han var regementsfältskär vid Göta artilleriregemente 1795-1810.
Så vitt jag begripit så tillhörde han hela tiden Garnisonsförsamlingen - från det han kom till Göteborg, tills han dog - men jag hittar väldigt lite uppgifter. T ex inte var och när han är begraven.
(Jag vet att han var gift två ggr och att hans första fru födde två dödfödda barn och att hon dog i barnsäng vid den sista förlossningen.)

Här skulle det vara av stor vikt att få fram någon adress!

Upp till toppen
Annons: