Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
01 ÖVRIGT

Var är hon född ?

2016-08-16 15:24 #0 av: Agafia

Hej alla , är nya här 😊 hur bär jag mig åt för att få reda på rätt födelseort ?
Min mormor född i Finland så långt är allt ok , hennes mamma Anna däremot är
ett frågetecken . När hon levde sa hon att det var i Sankt Petersburg hon var född
I hennes kvarlåtenskap hittade vi gamla ateljé fotografier på olika Damer i Sankt Petersburg bla. Hon talade svenska ,finska och ryska . Hon var ogift , fem barn som placerades ut på bygden och själv sattes hon in på Hospital ( sägs det ) .
När hon avlider 1957 i Finland så behövs det en släktutredning . Där står det att vad hon heter ( byt namn ) födelsedatum och att hon är född som Maja Stina i en by i Finland ! Anna var rysk Ortodox tills hon konverterade o blev Lutheran .
Allt om Anna , min mormor och min mammas okända Far har det inte pratats om i
Släkten utan varit hysch hysch . Jag har försökt i nästan ett år att få klarhet , någon som vet hur jag ska gå vidare ?

Anmäl
2016-10-07 08:14 #1 av: Rhonda

Vad jobbigt när det låser sig i släktforskningen. Det har jag varit med om.

Vem står som föräldrar på Maja Stinas födelseutdrag? Kanske hennes föräldrar var från St. Petersburg o flydde till Finland för någon anledning.

-------------------------------------------------------------------------------------

Jag släktforskade 2004-2014 o är den enda i hela släkten som är intresserad. 

Anmäl
2016-10-07 15:44 #2 av: Agafia

Enl. Kyrkböcker är hon född utom äktenskap av Eva-Cajsa Andersdotter som var lösdrivare .
Det stämmer inte med vad hennes dotter ( min mammas moster ) sagt till mig .
Den enda som är i livet o vill hjälpa mig är min mammas fostersyster som även träffat Anna som barn .

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.